Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varroabehandlingar  (läst 7795 gånger)

anette i bugared

• -
Re:Varroabehandlingar
« Svar #20 skrivet: 03 okt-07 kl 20:19 »
För att få behandla med Apistan måste du ha gått en behörighetskurs.
Där får man lära sig hur  man behandlar rent praktisk sen ochså hur man ska undvika problemen med resistens som uppstår så småningom om man använder det fel.
Sök på länstyrelsens hemsida, det är dom som anordnar kurserna.
Bibi
Jag kommer att få hjälp av en med behörighet, (eftersom inga ytterligare kurser hålls i år), men båda var vi lika osäkra på om det räckte med applicering i övre lådan.

Sedan är det visst ändrade regler på gång till nästa år vad beträffar användandet av Apistan. Förhoppningsvis gör de nya reglerna det enklare att använda medel av detta slag, det är ju ändå samma klassificering (bekämpningsmedel klass 2) som tex. de medel vi fritt förfogar över vid behandling av ohyra hos bl.a hundar, katter och lantbruksdjur.
« Senast ändrad: 03 okt-07 kl 20:20 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Bibi

• Honungsbutiken i Höga Kusten
    • Ångermanland
    • Honungsbutiken
« Svar #21 skrivet: 03 okt-07 kl 21:58 »
Ok, två remsor i övre lådan .
Själv är jag lyckligt befriad från varroa än så länge, men ett tag hade jag bitillsynsjobbet och då läste jag på en hel del.
Nån behörighet har inte jag heller, men jag tänker mig att behandla utan apistan den dag det blir kvalster i kupan.
Det kan ju vara idé även för oss som ännu inte är drabbade att göra nedfallsundersökningar och kolla i drönarceller efter kvalster.
Ofta har ju angreppen pågått i ett par år innan de märks, bara för att man inte har varit uppmärksam tillräckligt.

Bibi
« Senast ändrad: 03 okt-07 kl 22:03 av Bibi »
Biodlare, håller åsbohöns  och Svensk blå anka (bägge genbank)
Sommarcafé med honungsmaker

anette i bugared

• -
« Svar #22 skrivet: 03 okt-07 kl 22:49 »
Tack Bibi.
Tyvärr slår Varroan ut många samhällen här varje år och med den höga medelålder som biodlarna härikring har så orkar flera av dem inte börja om med nya samhällen. De orkar inte heller ta till sig nya medel eller metoder, utan det  man använder är myrsyra, fel sorts och på fel sätt. Man konstaterar stora kvalsternedfall efter varje behandling, men även stora förluster bland bina i samband med behandlingarna, utan att för den skull se nån direkt nedgång i varroaförekomsten.
Att fråga och försöka få hjälp eller ledning med andra preparat än ensilagemyrsyra har visat sig omöjligt. Därför väljer vi i år, vårt första biodlarår, att behandla med Apistan med tanke på att vi bor i ett starkt besmittat område. De närmast belägna bisamhällena är dessutom dåligt tillsedda, ägaren bor mycket långt bort, varför vi tar det säkra före det osäkra.

Plus att jag ännu inte sett någon forskning eller annan dokumentation på att Apistan skulle vara så förödande som "motståndarsidan" till detta försöker förmedla.
Resistens kan utvecklas,ja, men så är fallet även med de olika syrorna som idag används.
Och vad gäller handhavandet av de olika preparaten så är det alltid upp till vars och ens ansvar att det sker med så liten skada som möjligt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Bibi

• Honungsbutiken i Höga Kusten
    • Ångermanland
    • Honungsbutiken
« Svar #23 skrivet: 04 okt-07 kl 08:58 »
Ja, det verkar vettigt att apistanbehandla för att få ned kvalstemängden
effektivt. Tänk om alla kunde göra det samtidigt. Det stora problemet är ju reinvationen från kollapsade samhällen från bigårdar som inte behandlats eller behandlats med otillräckliga metoder.
Ang.resistens så är den osannolik enl Ingemars fries bok "biodling med varroakvalster", men han säger ochså att de ekologiska metoderna behöver undersökas bättre.
Lycka till med din behandling, och förresten vart ligger Hyssna ?
Bibi
Biodlare, håller åsbohöns  och Svensk blå anka (bägge genbank)
Sommarcafé med honungsmaker

anette i bugared

• -
« Svar #24 skrivet: 04 okt-07 kl 09:41 »
Ja, det verkar vettigt att apistanbehandla för att få ned kvalstemängden
effektivt. Tänk om alla kunde göra det samtidigt. Det stora problemet är ju reinvationen från kollapsade samhällen från bigårdar som inte behandlats eller behandlats med otillräckliga metoder.
Ang.resistens så är den osannolik enl Ingemars fries bok "biodling med varroakvalster", men han säger ochså att de ekologiska metoderna behöver undersökas bättre.
Lycka till med din behandling, och förresten vart ligger Hyssna ?
Bibi
Ja, det vore troligen ett enastående sätt att radikalt få ner varroapopulationen, om alla samhällen behandlades samtidigt, med jämna mellanrum. Som det nu är så fungerar en del samhällen som rena varroafabrikerna. Och orsaken är till stor del snålhet och ovilja att prova något nytt.

Som det nu är, så är det som att behandla mul och klövsjuka bland nötkreaturen på EN gård, men låta granngårdens sjuka djur gå med otillräcklig behandling eller helt utan.

Hyssna ligger förresten mellan Borås och Varberg, åt Bollebygdshållet till.
« Senast ändrad: 04 okt-07 kl 09:45 av anette i bugared »

annika

• Bohuslän
« Svar #25 skrivet: 04 okt-07 kl 21:44 »
Hej, nàgon hâr som har erfarenhet av behandling med thymol gjort av timjan, sâljs i sverige bl a under namnet apigard och anvânds  i vissa lânder som ekologisk bekâmpning av varroa?

anette i bugared

• -
« Svar #26 skrivet: 07 okt-07 kl 13:38 »
Nu har vi hängt in Apistanremsor i samtliga samhällen. Tack för hjälpen Clovis  ;).

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #27 skrivet: 07 okt-07 kl 21:13 »
Hej, nàgon hâr som har erfarenhet av behandling med thymol gjort av timjan, sâljs i sverige bl a under namnet apigard och anvânds  i vissa lânder som ekologisk bekâmpning av varroa?

ingen ???
jag har läst nåt någonstans men minns inte riktigt, det var nåt med att doften förvirrade varroan, i det här fallet var det väl inte ph-sänkning det var frågan om, eller ???
är Återprenumerant såklart.

Eulalia

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 07 okt-07 kl 22:35 »
angående varroabehandling med olika Thymol-produkter, här några intressanta länkar om försök som gjort m.m  

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4780034.stm  

http://www.culturaapicola.com.ar/apuntes/sanidad/22_san_timol_varroa_control.pdf

http://www.culturaapicola.com.ar/apuntes/sanidad/varroa/Thymovar_e.pdf  

http://www.apicoltura.org/file_pdf/field_trials.pdf

Och Marianne och Sven-Olof Ohlsson, biodlare i Finska Österbotten, har experimenterat med diverse metoder:
http://www.elgon.se/story4/sven-olof_ohlsson03.htm

annika

• Bohuslän
« Svar #29 skrivet: 08 okt-07 kl 17:34 »
Tack Eulalia :)

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #30 skrivet: 22 okt-07 kl 00:33 »

var och en som saboterar (frivilligt eller genom okunskap) naturens avelsarbete mot ett motståndskraftigt bi. Genom användandet av kortsiktigt tänkande och metoder. Måste avkrävas ett ansvar för detta.

Genom att använda t.ex Apistan (giftkramarna må ursäkta) så slås även de känsligaste kvalstren ut och de mest motståndskraftiga överlever. Detta är att hjälpa kvalstrens avelsarbete och inte honungsbiets.

Allting går att sälja med mördande reklam även desinformation och flummetoder avseende varroabekämpning. Dessa leder bara till att biodlargrannar får ett ännu större helvete med att hålla sina skyddslingar vid liv.

Var ytterst källkritisk i denna fråga. Det finns expertis och det finns förståsigpåare. Kanske också femtekolonnare från giftindustrin...?

« Senast ändrad: 22 okt-07 kl 00:52 av Jamte »
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser