Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cyklar/cykling  (läst 30868 gånger)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Cyklar/cykling
« Svar #20 skrivet: 03 okt-07 kl 20:46 »
Med bara ett - litet - barn, blir det barnsits (alternativet att ha barnet i bärsjal på ryggen känns vanskligt). Jag skulle vilja ha en som monteras på styret i stället för på pakethållaren. Dels för att behålla packmöjligheten, dels för att barnet ska få möjlighet att se trevligare saker än morsans röv. De enda barnsitsar jag har sett som monteras fram, har emellertid haft väldigt lågt ryggstöd. Bra för den cyklande modern (armarna är ju inte hur långa som helst), dåligt för det lilla barnet som inte är så stabil i kroppen.

Tips, någon?


Jag har inte sett nån frammonterad barnsits, men jag kan säga att det är viktigt för stabiliteten att lasten är lågt placerad.
Kolla budcykeln här, den är gjord för att vara lättmanövrerad med tung last.
Pakethållaren fram sitter lågt, annars skulle man lätt vurpa.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/77/Budcykel.jpg/800px-Budcykel.jpg
Observera att pakethållaren fram sitter fast i ramen och inte i framgaffeln/styret.
Det är nödvändigt, annars blir cykeln svårstyrd och farlig.
Du svänger ju med framhjulet och en tyngd framför styrnavet kan göra det svårt att manövrera och svänga snabbt.
Jag föreslår att du skaffar en avtagbar metallkorg att hänga i styret och låter ungen kolla på röven.
Värre saker kan man väl se.
« Senast ändrad: 28 okt-07 kl 02:23 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Cyklar/cykling
« Svar #21 skrivet: 13 okt-07 kl 07:59 »
Jag funderade lite i banor kring postcykeln, men med en smal pakethållare fram (annars går det inte att montera barnsitsen). Sedan tänkte jag på min roll som fartvindsdämpare och risken för att jag vid en olycka kraschlandar på barnet, som Tompaiuppsala upplyste mig om, och då var postcykeln inte alls lika rolig längre.

Nä, det får väl bli en tradig barnsits monterad på pakethållaren. Så simpelt. Och hua, vad fula de moderna barnsitsarna är.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:Cyklar/cykling
« Svar #22 skrivet: 13 okt-07 kl 09:00 »
Nä, det får väl bli en tradig barnsits monterad på pakethållaren. Så simpelt. Och hua, vad fula de moderna barnsitsarna är.

Sitsarna är plastiga och fula men kanske något säkrare än gamla tiders, där ryggstödet slutade vid svanken.
Om du vänder på sitsen blir säkerheten ännu bättre, ungefär som en bakåtvänd bilbarnstol?
Sikten skyms inte av mammas "krockkudde" utan blir fenomenal. Att sitta vänd bakåt när man tex åker tåg kan jag själv tycka är ganska trevligt, att se hur landskapet försvinner.
« Senast ändrad: 13 okt-07 kl 23:33 av Tompaiuppsala »

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:Cyklar/cykling
« Svar #23 skrivet: 13 okt-07 kl 11:00 »
Om barn på cykel: Visst är det trevligare och stabilare med låg tyngdpunkt på den extra lasten men ett förbaskat bra argument emot detta är att högt placerade "guldklimpar" borde färdas något säkrare i händelse av krock med bil. Å andra sidan blir det högre att falla om mamma/pappa välter omkull på egen hand.

Jag såg nyligen en dansk paketcykel -de där lååånga med flak mellan framhjul och pedaler- som hade två barnstolar på lastytan. Förutom att barnnäsorna hamnar i höjd med bilhjul och avgasrör verkar det vara en vettig placering.

Beträffande liggcyklar, oftast kallade recumbents eller feet forwards, har jag provat en sådan för 20 år sedan när en handlare i Uppsala försökte introducera en modell kallad Roulandt: http://home.casema.nl/comet51969/images/roulandt/rd-2fiets.jpg

Det första som slog mig var den mycket bekväma sittställningen, men detta ersattes av vinglande skräck så snart jag satte fart.
Efter några 100-tal meter hade chocken gått över och hjärnan vande sig vid det lite annorlunda sättet att balansera en cykel.
I stället tyckte jag den kändes väldigt stabil med sin något lägre tyngdpunkt. Vid körning på grus i låg fart känns framhjulen lite sladdrigt, troligen beroende på det lägre marktrycket och att köra en Roulandt på vintern är nog ingen höjdare...

Det som däremot var en höjdare var den enorma kraftökning jag fick jämfört med en vanlig cykel! Benen är ju mycket starkare än armarna och på vanlig cykel måste en stor del av benkraften hållas emot av styret om man tar i ordentligt. Cykelhandlaren berättade om hur han med roulandtenkört ikapp en flåsande "hurtbulle" på vanlig cykel utan att känna sig ansträngd.

Genom att bygga recumbentcykeln med sitsen väldigt lågt får man ner luftmotståndet ännu mer. För oss vanliga dödliga tror jag den sittställningen blir ansträngande för ryggen eftersom ryggstödet fortfarande måste vara relativt upprätt för att man inte ska glida bakåt när man tar i. (hmmm, cykla med säkerhetsbälte kanske?)

Ytterligare en nackdel med recumbent-konceptet tror jag kan vara att inte hela kroppen får vara med och arbeta så som på en vanlig cykel. De flesta av oss cyklar ju ändå inte så extremt att vi anstränger armarna...

Men extrema recumbents är i sig väldigt häftiga! En inkapslad recumbent med elhjälp på några 100-tal watt skulle nog röra bra på sig!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Cyklar/cykling
« Svar #24 skrivet: 13 okt-07 kl 23:42 »
Beträffande hur man svänger en tvåhjuling kan jag berätta att man istället för att parera med överkroppen kan använda styret för att svänga med!

Men det ska ske åt fel håll!

Dvs, ska man åt vänster så ska man styra åt höger hur underligt det än låter!

Jag har åkt MC i några år och var i början av karriären på väg ut i terrängen när en oväntad kurva snabbt dök upp. Efter att ha provat att använda styret istället för överkroppen upptäckte jag fenomenet med den omvända styrningen. Vrider man styret åt höger kommer ekipaget att lägga sig åt vänster och göra en vänstersväng.

Jag har pratat med MC-åkare som kört i en massa år som inte upptäckt fenomenet. De har klarat sig pga att de hållit låg fart.

Kolla in speedwayförarna. Där är det riktigt överdrivet, mest beroende på att de hasar med bakhjulet men tendensen är klar.

Man behöver alltså inte sitta högt för att få små svängradier. Det är bara att styra kraftigt åt fel håll.

Prova så får ni se! Det går säkert utmärkt att svänga med en liggcykel.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:Cyklar/cykling
« Svar #25 skrivet: 14 okt-07 kl 18:58 »
Det där med att "bryta" omkull en tvåhjuling är väl egentligen inte en alternativ metod utan snarare fysikens grundlagar som bara i extremare fall blir uppenbara. Även om vi gör små svängar antar jag att vi börjar med att vrida styret åt fel håll för att få igång en omkullvältning. Därefter "fångar vi upp" tyngdpunkten genom att vrida tillbaka styret innan vi välter. Det borde egentligen vara samma sak som att balansera en lång pinne vertikalt i handflatan.
Just på MC blir fenomenet väldigt uppenbart i högre farter men oftast tror jag inte folk tänker på vad som egentligen sker.

Jag hade en gång det enorma nöjet att åka i en Peraves Ecomobil (heltäckt 2-hjulig "feet forward" MC med stödhjul för krypkörning) och den har mycket låg tyngdpunkt. Ägaren hävdade att man med låg tyngdpunkt inte behöver lägga omkull lika mycket och detta verkade stämma. Jösses så den missilen kryssade mellan bilarna i tvåfilig trafik! Tvära undanmanövrar tycktes inte vara något problem.
Däremot tror jag man förlorar några millisekunder på "nedbrytandet" med framhjulet åt "fel håll" jämfört med en bil där man bara vrider på ratten dit man ska.

Något senare, inspirerad av Ecomobilen, byggde jag en elektrisk moped/MC med fyra fritidsbatterier på rad i en väldigt lång ram. Hjulbasen var säkert en bit över två meter. Tyngdpunkten var också enormt låg och helt klart behövde jag inte lägga omkull fordonet särskilt mycket i svängarna. Någon tjusig inkapsling blev det dock aldrig av elmoppen som blott dansade en sommar innan den såldes.

Det är en häftig känsla att köra lågbyggd tvåhjuling!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Cyklar/cykling
« Svar #26 skrivet: 14 okt-07 kl 19:56 »
Hmmm... Är verkligen en liggcykel kompatibel med en barnsits inklusive barn? Visst, ja, zeke skriver ju något som jag tolkar som att det finns liggcyklar med mer än två hjul. Fast jag tror nog att jag föredrar "vanlig" cykel ändå.


Den officiella flevofanklubben har en sida med flevocyklar för barn på sin hemsida. Jag tycker de ser intressanta ut även fast jag själv funderar på en liggcykel av python-typ istället. För lillan blir det då en bakvänd sits (med båge och tak] på en enhjulig vagn.

Ni kan förresten kika på en film med Olaf Johansson där han cyklar sin lilla Monty.  Jodå, han cyklar utan att hålla i styret. Det finns nämligen inget styre att hålla i utan han både styr och trampar med benen.

Annars är Jürgens hemsida med python-cyklar ett bra ställe att börja på för de som funderar på liggcykel.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

johole

  • Inlägg: 191
Re:Cyklar/cykling
« Svar #27 skrivet: 15 okt-07 kl 12:32 »
En liten litteraturliste :

"The Recumbent Bicycle" av Gunnar Fehlau.

"Human-Powered Vehicles" av Allan V. Abbott och David Gordon Wilson.

"Folkhemmets Farkoster : Om Cykelbilen Fantom Och Andra Fräsiga Hembyggen"  av  Claes Johansson

"Atomic Zombie's Bicycle Builder's Bonanza" av Brad Graham

"Bicycle Design" av Mike Burrows.

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Cyklar/cykling
« Svar #28 skrivet: 15 okt-07 kl 13:40 »
Får en cykel ha 4 hjul?

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:Cyklar/cykling
« Svar #29 skrivet: 16 okt-07 kl 18:25 »
Definitionerna för cykel är lika enkla som roliga! Vill minnas att det inte står ett jota om hur många hjul den får ha. Däremot står att om en cykel har minst tre hjul på ett sådant sätt att den "står för sig själv" så måste den ha parkeringsbroms. Om inte reglerna/definitionerna är ändrade sedan jag läste lagtexterna för 15-20 år sedan är det fortfarande luddigt hur bra bromsar och belysning måste vara. ATT de måste finnas är tydligt men i övrigt gäller att de  ska kunna anses ha betryggande funktion.

En cykel borde alltså kunna ha 57 hjul, vara 2,5 meter bred (högsta tillåtna fordonsbredd och cykeln är ju ett fordon), och dessutom både rulla på band och kanske glida på medar... -Bara den har belysning, reflexer och hyfsade bromsar!

En riktigt rolig sak i sammanhanget är "elektrisk rullstol". En sådan är definitionsmässigt en cykel som framdrives elektriskt i en hastighet av högst 15 km/h. Oftast har e.r. tre eller fyra hjul men en tvåhjulig moppe skulle mycket väl kunna klassas som elektrisk rullstol om den inte går fortare än 15 knyck. Skulle också tro att alla kommuner har de där undantagen för användande av e.r. där cyklingsförbud råder som t.ex. gågator, trotoarer och inne i affärerna...!
Det finns ingenting om att man måste ha en viss ålder eller vara funktionshindrad för att få köra elektrisk rullstol.

Fullt lagligt borde man således kunna sätta motorer på en
gammal TV-soffa och glida runt fyra polare en kväll på gågatan ätandes chips och drickandes öl, bara föraren håller sig till lättöl. Har fordonet bara belysning, bromsar och reflexer och en hastighet på max 15km/h är allt frid och fröjd.
Om soffan är bredare än 2,5 meter måste den troligen köra på längden.

Någon som är sugen på att utmana reglerna?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:Cyklar/cykling
« Svar #30 skrivet: 16 okt-07 kl 23:48 »
Fullt lagligt borde man således kunna sätta motorer på en
gammal TV-soffa och glida runt fyra polare en kväll på gågatan ätandes chips och drickandes öl, bara föraren håller sig till lättöl. Har fordonet bara belysning, bromsar och reflexer och en hastighet på max 15km/h är allt frid och fröjd.
Om soffan är bredare än 2,5 meter måste den troligen köra på längden.

Låter skoj.  ;D
If it doesn't work, chrome it!

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Cyklar/cykling
« Svar #31 skrivet: 17 okt-07 kl 00:28 »
Jag frågade innan jag tänkte efter och den elektriska rullstolen är ju ett typiskt exempel på fyrhjulig cykel.  :D

Jag är sugen på att utmana reglerna och i så fall får det bli i en TV-fåtölj med fotpall och ett litet bord bredvid, med läslampa på (cykelns belysning).   :D Eftersom fåtöljen går fortare än 6 km/h kan den heller inte klassas som lekfordon, så jag vet inte vad som skulle kunna stoppa dess framfart på vägarna.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Cyklar/cykling
« Svar #32 skrivet: 17 okt-07 kl 01:29 »
Jag frågade innan jag tänkte efter och den elektriska rullstolen är ju ett typiskt exempel på fyrhjulig cykel.  :D



Ur Nationalencyklopedin:

Citera
cykel (förkortning av äldre bicykel ´tvåhjuling´), velociped, enligt vägtrafikkungörelsen fordon som framdrivs genom en tramp- eller vevanordning.


Ur Vägtrafikkungörelsen (1972:603):

Citera
Cykel 1. Fordon som är avsett att drivas med tramp-
eller vevanordning och ej är lekfordon
2. Eldriven rullstol som föres av den åkande och
är konstruerad för en hastighet av högst 15
kilometer i timmen



Men det här är ju Tråden för MOTORFRIA, KÖRKORTSFRIA OCH SKATTEFRIA trampcyklar.
Det trodde jag vi var överens om.  ;)
Det blir så plottrigt om man blandar ihop trampcyklar, elmoppar, motoriserade fåtöljer mm i en enda röra.
Sätter man trampor på rullstolen eller soffan och glömmer motorn så platsar de alltså i den här tråden.
Helst bör man skippa droppet och bäckenet också.

Annars finns Tråden för mopeder och motorcyklar inkl cyklar med hjälpmotor:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=55;action=display;threadid=25820

« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 05:45 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Cyklar/cykling
« Svar #33 skrivet: 27 okt-07 kl 17:26 »
Intressant tråd, det här. Jag har fått massor med nya idéer. Tur att dottern inte kan hänga med på cykeltur förrän i mars, någon gång.  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
AntiUrbans cykelvagnslänkar
« Svar #34 skrivet: 07 nov-07 kl 23:45 »


Dessa är mina slarvigt hopskrapade cykelvagnslänkar. En manick som jag tycker är viktig för den som vill leva billigt. Jag har själv länge sökt en bra vagn. Och den som jag själv skulle köpa när det blir dags vore den Schweiziska Vitelli vagnen. (Den finns långt ner på min lista här.) Uppfinningrikedomen är enorm, och dessa länkar borde ge ideer om egna byggen oxå! Priserna på vagnar i Sverige är hutlösa! Överpriser är vanliga.

http://www.baystep.org/

http://blueskycyclecarts.com/

http://www.bikecartage.com/

http://www.bikefix.co.uk/columbus.html

http://www.bikesatwork.com/

http://www.phred.org/~alex/bikes/bobcoz.html

http://www.burley.com/products/trailers/default.aspx?p=Flatbed&i=5

http://www.christianiabikes.com/svenska/s_main.htm

http://www.efn.org/~equinox/TCK-4.htm

http://www.cycletote.com/doggy_tote.html

http://www.radicaldesign.nl/en/cyclone_trailers.html

http://www.bykaboose.com/trailers/gecko-main.html

http://koolstop.com/trailers/mule.html

http://www.quik-pak.com/Quik-Pak%20bicycle%20trailer.html

http://www.lodrag.com/index.html

http://home.pacifier.com/~carriage/trail_caddy/index.html

http://www.workbike.org/makers/index.html

http://www.wicycle.com/

http://www.vitelli.ch/pdf/2002katalog/Kat%20115-141.pdf

http://www.yakima.com/home.html

http://www.workbike.org/zero/Homepage2.html

http://home.t-online.de/home/radlast/rlengl.htm

Vitellivagnen och Truktrike, mina favoriter:

http://www.twoplustwo.uk.com/gtrailers/vitelli.html

http://www.truktrikes.com/



http://www.thunderstruck-ev.com/motobob.htm
« Senast ändrad: 04 dec-07 kl 11:38 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Cyklar/cykling
« Svar #35 skrivet: 13 nov-07 kl 21:42 »
Tänkte bara bjuda er på en länk till en film där Dirk Bonné cyklar på sin egen baby python (en midjestyrd liggcykel). Varsågoda.

Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

 

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Cyklar/cykling
« Svar #36 skrivet: 01 dec-07 kl 10:43 »
Tvåhjulig transportcykel Kona UTE http://www.pedalogerna.com/product_info.php?products_id=1947

BOB cykelkärror http://www.bobtrailers.com/trailers/trailers.php

Svensk återförsäljare av BOB cykelkärror http://www.cykelspecialisten.com/

                                                                 http://www.cykelspecialisten.com/chariot.html
« Senast ändrad: 01 dec-07 kl 15:23 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Neiklot

  • Gäst
Re:Cyklar/cykling
« Svar #37 skrivet: 02 dec-07 kl 10:52 »
En annan tjatar på frun varje dag om att sälja bilen och köpa två riktiga cyklar istället..

Men nej, än så går hon inte med på det.

Cyklade förövrigt rätt mycket som .. liten.. BMX/Mountainbike och sånt där.

Har nog aldrig varit lika "fit for fight" som då..
Sen skaffade man körkort, och genast blev cyklen ståendes i garaget, även om man bara skulle hämta posten..

Har förövrigt en fjädrad framgaffel som inte är använd ens.
Den var för kort för min bike.

Ska mäta lite på den, någon som är intresserad?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Transportcyklar
« Svar #38 skrivet: 02 dec-07 kl 12:58 »
Man behöver ju inte sälja bilen, den kan va bra att ha ibland.
Men cykel är ett bra komplement, särskilt för kortare turer.
Köper man lättare begagnat kan man få svårslaget mycket nytta för pengarna.

Här nedan några länkar med lite ovanliga (ännu...) pedaldrivna fordon, mest om transportcyklar:

http://www.workcycles.com/workbike/index.html

http://www.bikesatwork.com/

http://www.4wc.com/

http://www.worksmancycles.com/

http://www.xtracycle.com/

http://www.yubaride.com/utility-bicycles-images.html

http://www.bakfiets.nl/eng/models.php

http://www.bellabike.com/

http://nihola.info/da/

http://www.triobike.com/

http://www.cyclesmaximus.com/index.html

http://www.rideyourbike.com/cargo.html

http://www.johnnypayphone.net/cargo/

http://www.bilenky.com/prod42.html

http://cykel-optimisten.dk/page.php?pageId=pages/53_0.html&language=0

http://bakfietscargo.blogspot.com/

http://www.daclarke.net/AltTrans/trailers.html

http://cycleliciousness.blogspot.com/

http://practicalpedal.com/summer2007/dutch.html

http://www.wicycle.com/products.htm

http://davidwilsonindustries.com/cargo/index.html

http://drumbent.com/trike.html

http://www.bikesatwork.com/bike-trailers/

http://www.bilenky.com/cargogal.html

http://www.cargobike.ca/



http://www.messengers.org/resources/history/cargo.html

http://www.cyclon.dk/content/view/14/28/

http://bikecargo.hafd.org/

http://www.catoregon.org/links.htm

http://www.cykelkliniken.com/index.html

http://klem.se/

http://www.monarkexercise.se/sv/ettan_special_transport.asp?Pgroup=3

http://www.ihpva.org/

http://www.conferencebike.com/
« Senast ändrad: 04 dec-07 kl 11:36 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Recumbents - liggcyklar
« Svar #39 skrivet: 03 dec-07 kl 01:18 »
Svenska cykelbanditer http://www.liggister.org/

Svensk liggist http://web.telia.com/~u84408371/

En sida om liggcyklar http://www.bentrideronline.com/

Mera liggcyklar http://www.recumbents.com/home.asp

Liggecykelforeningen http://liggecykelforeningen.dk/

Den nederländska föreningen för liggcyklister http://www.ligfiets.net/



 
« Senast ändrad: 04 dec-07 kl 14:43 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser