Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har ni invintrat ännu?  (läst 2909 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Har ni invintrat ännu?
« skrivet: 16 sep-07 kl 07:34 »
När tar ni in era höns från sommarstugorna ???
Jag har en grupp går kvar ännu.
Har frostvakten ikopplad på natten.
Börjar att bli dax att ta in även dem.
Visst är det tråkigt :'(
« Senast ändrad: 16 sep-07 kl 07:35 av Lycka »
Hedemorahöns

Dollar

• Västerbotten
Re:Har ni invintrat ännu?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-07 kl 09:51 »
Ja mina har jag ju instängd över natten och en stund på förmiddagen. Sen vid 11-12 tiden släpper jag ut dem. Detta just pga om det skulle vara någon rovfågel i luften, eftersom mina går lösa. Enda fördelen med att jag har dem instängda på fm är att nu får jag mer ägg, annars gömmer dom äggen lite överallt på gården....
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 sep-07 kl 10:52 »
Mina silkes har flyttat in från sommarkojjan. De har fått ett nytt hönshus som de ska dela med kycklingar som ska växa upp över vintern. De har fortfarande tillgång till sin hage och går gärna ut. De får gå ut också en stund men höken är hungrig så det blir bara korta stunder.

Sally

« Svar #3 skrivet: 16 sep-07 kl 11:00 »
Mina invintras inte alls faktiskt. Skåneland, ni vet  ;)- inte mycket till vinter här inte. Hönsen går ut även om det är minusgrader och snö. De tycks inte bry sig om kylan faktiskt, snön är det värre med om det kommer i massor. Då blir de sura för att de inte bottnar...på sina favorittillhåll. Jag läste nån undersökning för några år sedan om att man i Danmark gjort försök med att hålla höns utomhus (alltså utan hus) i ner till -20 C. De sov i träden...

Vet inte om detta är nåt bra, men tydligen är höns inte så känsliga för kyla som man kan tro...enligt denna undersökning då, alltså.

Sally
Går det...så går det!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 16 sep-07 kl 11:52 »
Hönsmorsa som jag är . 8)
Mina ska inte få frysa,
Jag har ju mina stridisar, att tänka på också.
Christina Lönn förespråkade, att man skulle ha ca + 10 i
hönshuset.
Det har jag tagit fasta på ;)
« Senast ändrad: 16 sep-07 kl 11:52 av Lycka »
Hedemorahöns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 16 sep-07 kl 12:31 »
Jag förstod nog inte riktigt frågan... hur då invintrat och sommarstugor?

Jag har ett hönshus, det är ordentligt isolerat och där har de bott i sommar, de går och lägger sig när det skymmer och är vakna och vill komma ut i rastgården när vi släpper ut dem vid sju åtta tiden, sen går de i rastgården hela dagen om vi inte är hemma, då är de i trädgården från ca tiotiden tills de går och lägger sig.

Jag har bara haft hönorna sen första juli, så invintring vet jag inte riktigt vad det innebär? Vad ska man göra annorlunda från nu? Jag tänkte fixa ett element eller en värmelampa, det kanske börjar bli dags? Det är ju rätt kallt nu, går ner mot nollan. Sen vet jag inte hur kallt det blir i ett hönshus på sju kvadrat med tio centimeters isolering i väggarna?

Jag tänkte mig att hönorna skulle få gå ut i vinter också, om de vill det, någon skrev att man kunde skotta undan snön och lägga halm i rastgården som de kunde gå på.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 16 sep-07 kl 12:56 »
Jag förstod nog inte riktigt frågan... hur då invintrat och sommarstugor?
Dom syftar antagligen på att hönsen på sommaren går ute i hönsgård med tillgång till oisolerad "sommarkoja"

Och att när det blir vinter så flyttas dom in i ett hönshus dvs isolerat utrymme.

Tror jag...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

amarantus

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 sep-07 kl 13:24 »
Fick fundera med om sommarhusen... :-[ har inte hört att ngn har sommar-vinterbostad men varför inte :D

Jag låter mina följa med gradantalet ner så de vänjer sig gradvis mellan årstider.

Sen när det är smällkall vinter så finns grislampan "värmelampan" över sittpinnarna att njuta under om de önskar.

Elplattan till vattnet kommer fram när vattnet riskeras att frysas...

De har luckan öppen hela vintern utom vid mkt många minusgrader el storm.
Mina går gärna ut när det är många minusgrader om jag skyfflar fram en stig igenom snön.

Har inte isolerat hönshus men dragfritt.

Men isolerat på sommaren ::) är inte det att ta i ??? ;) mina gojor har det men det går ju inte att jämföra...

orloff

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 sep-07 kl 13:49 »
Jag har sommarstugor till mina höns.  ;D  Alltså hus med stor hönsgård där jag släpper ihop mina avelsdjur när säsongen är över. Oisolerat så därför används det bara sommartid. Har ett hus till som är isolerat men används bara på sommaren ändå.  Allt för att alltinnera hönsgårdarna så det alltid finns friskt gräs i dem. I det "rikiga" hönshuset finns 7 avdelningar, alla med stora rastgårdar.  ;)

orloff

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 sep-07 kl 13:50 »
Jag har sommarstugor till mina höns.  ;D  Alltså hus med stor hönsgård där jag släpper ihop mina avelsdjur när säsongen är över. Oisolerat så därför används det bara sommartid. Har ett hus till som är isolerat men används bara på sommaren ändå.  Allt för att alltinnera hönsgårdarna så det alltid finns friskt gräs i dem. I det "rikiga" hönshuset finns 7 avdelningar, alla med stora rastgårdar.  ;)
Jag har inte tagit in mina höns ännu.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #10 skrivet: 16 sep-07 kl 14:24 »
Jag har mina i samma hus året om - det är isolerat och har  kamflänselement med tempvakt ställd på +10. Om det blir kallare än så slår de på - och av - när temperaturen ökar.
Kör med grislampa bara vid extrem vinterkyla, förra vintern var den på i högst 5 dagar sammantaget.
Nej vintern är inget å ha ::) Men invintrar gör jag först i december :-[
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 16 sep-07 kl 20:40 »
Nu har jag tagit in sista gruppen också.
Gjort en skaksvärm, som det heter på bi språk.
Blandat ihop, olika grupper, men skilt bort stortuppen.
Han får gå på ett annat ställe, med en fjälla.
Ska bli kul att se om det fungerar.
Har en gammhöna, som är så dominant.
Hon brukar vara hårdhänt, mot ungdjuren.
Vore bra, om man kunde ha flera gå till sammans.
Jag får alltid för många grupper, till vintern.
Det blir bara så jobbigt, när det ska fodras,  
vattnas och städas på alla ställena.
Nu är det bara att vänta och se ::)
« Senast ändrad: 16 sep-07 kl 20:41 av Lycka »
Hedemorahöns

Anna

• -
« Svar #12 skrivet: 16 sep-07 kl 20:50 »
Om man läser i hönsböcker mm så rekomenderas alltid att ha olika hus på sommaren och vintern. Detta för att man efter en rejäl vår/höststädning ska låta huset stå tomt några månader för att få bukt med ohyra mm. Husen håller sej frächare längre och man får mindre problem med ohyra. Det är svårt att göra en riktig helröjstädning om hönsen ska ha tillgång till huset samma dag. Oftast kan det ju ta ett tag om man ska skura vägar, ev måla på lite färg, anväda nå't medel mot ohyra osv. Det är därför folk ofta har olika hus sommar och vinter. Men det är ju jättebra om hönsen har möjlighet att få gå ut även under vintern om man har raser som vill det.

Själv har jag bara stridisar och Sebright och de går fortfarande ute löst och sover i sommarhuset. Borde väl ta och flytta in dem snart antar jag. Det känns bara så surt när det då kommer några jättefina soliga dagar och gräset fortfarande är helt grönt ute. Då vill man ju att de ska få gå fritt, men det funkar inte från mitt vinterhus tyvärr.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #13 skrivet: 16 sep-07 kl 20:53 »
Det låter klokt på det viset ja, att ha ett sommar- och ett vinterhus. Jag har funderat lite på hur man gör när man storstädar och målar om.

(jag har bara haft höns sen i juli)

Hade jag bara haft plats för fler hönshus så... Men det har jag ju inte tyvärr  :(

Jag får väl ha hönorna i köket medan jag storstädar...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 17 sep-07 kl 08:51 »
Så här gör vi.....Har haft höns i flera år nu och de har ett hus som dom bor i sommar som vinter.De får gå ut året om om dom vill, men när det snöar ute vill de ej gå ut så då brukar jag inte ens öppna för det är ju onödigt att det drar på dom.Är det inte snö men minusgrader brukar de vara ute ändå på dagarna.Har ingen värme i hönshuset och det har gått bra. ;)
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Sally

« Svar #15 skrivet: 17 sep-07 kl 10:32 »
Jag rev ner den isolering jag hade i hönshuset  :-[. Den gjorde det knepigt att hålla rent. Nu har jag ett rejält byggt hönshus med tjocka väggar och ingen risk för drag så det har fungerat bra. Har två luckor så att jag kan öppna åt två håll beroende på hur vinden ligger på. Blir det mkt kallt vilket inte är så långa perioder där jag bor, så sätter jag på en grislampa. Hos mig gäller samma för alla varelser- utomhusvistelse för ALLA djurslag varje dag...katter, kaniner, höns och människor  ;).

Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 4 användare (1 dolda)
Berberis, mohammad.mas, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser