Värde på skogsplan = pris?

Startat av Cordula, 15 Sep-07 kl 21:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Cordula

När det finns en aktuell skogsplan- och värdering av SVEFA, kan man då utgå ifrån att priset vid köpet motsvarar denna värdering? Jag fick ett erbjudande att köpa en skogsfastighet dess skog är värderad på 1,6 miljoner, byggnader och betesmarken p.g.a. jättedåligt skick (rivningshus egentligen) på 154.000 Sek- och försäljaren vill ha de 1,75 miljoner- men får han det verkligen? När jag kollar nätet, t.ex hemnet, tvivlar jag på detta.

Vi funderar köpa fastigheten, skulle egentligen först avstycka gården, de ångrade sig dock och vill sälja allt utan avstyckning. 1,75 miljoner är för dyrt för oss, men säljaren sa att hon egentligen kunde få 2,5 miljoner p.g.a. stigande skogspriser?! Finns någon som vet något om sådant?

KJE

Det jag har erfarenhet av är ett skogshemman som en bekant funderade på att köpa, det hade ny skogsbruksblan och var värderat till 5,7 miljoner av skogsvårdsstyrelsen. Det landade på 6,5 miljoner efter budgivningen var klar. Så det är nog inte alls ovanligt att skog går för mer än vad det är värderat till. Jag har också hört att värderingar generellt ligger en 10-15 procent under det reela värdet.

Cordula

Hur är det då när det finns ett rivningshus på tomten, har det någon påverkan på priset? Jag kan ju föreställa mig att någon som vill investera i skog inte är intresserad av att få ett rivningshus på köpet?

trädman

Just nu är det generellt ganska bra "fart" i skogen (möjligen med undantag för stormområdet) och priserna på virke har stigit en del. Det är också ofta stor skillnad mellan de virkespriser som förekommer i olika prislistor och vad som faktiskt betalas av skogsbolag, sågverk mfl köpare när avverkningar säljs på anbud. Beroende på när värderingen gjorts och var i landet fastigheten ligger kan virkespriserna ändrat sig en del. Det finns prisstatistik över fastigheter på exv LRF-Konsults hemsida.

Ett rivningshus tror jag inte har så stor betydelse för en skogsköpare, förutsatt att det inte ligger besvärligt till, har använts för någon verksamhet som kan medföra krav på sanering eller är svårt/dyrt att riva av något annat skäl. Det kanske går att stycka av en tomt och sälja till priset för tomten, riva eller elda upp (det sista förmodligen inte tillåtet)

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

1 413 Gäster, 2 användare (1 Dolda)
Undine