Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur varmt under vintern  (läst 5925 gånger)

ela84

hur varmt under vintern
« skrivet: 14 sep-07 kl 22:47 »
Börjar planera inför vintern nu och undrar hur varmt hönsen och ankorna vill och behöver ha för att må bra och va pigga och glada?
Är de nått mer man behöver tänka på att fixa inför vintern?
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

ewaldz

Re:hur varmt under vintern
« Svar #1 skrivet: 14 sep-07 kl 22:51 »
haha skulle precis skriva en ny tråd om exakt samma sak ;D
men de behövs ju inte nu

Blomme

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 sep-07 kl 22:51 »
Har dem foder och dragfritt så behöver de ingen värme.

ewaldz

« Svar #3 skrivet: 14 sep-07 kl 22:52 »
men om där e nått litet hål här o där e de ok lr?

Blomme

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 sep-07 kl 22:56 »
Det är främst från luckan det kommer drag om en dörr eller större öppning är öppen, springor och hål är ingen fara.

ela84

« Svar #5 skrivet: 14 sep-07 kl 22:57 »
Oki, härligt då behöver jag inte isolera upp första hönshuset.
Tog nog i lite när jag byggde om hundkojan till hönshus (10cm isolering och plats för äliment) :-[
Hihi kanske får bli huset för mina yngsta silkes då...
Inga vitaminer?
Finderade på att instalera en lampa som ger dom lite längre dygn eller mår dom bra av att ha sommar och vinter?
Dar dyslexi

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 14 sep-07 kl 22:58 »
Nja, dragfritt annars blir de förkylda. Några spånskivor kan du nog sätta upp på väggarna. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Blomme

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 sep-07 kl 23:00 »
Vill du ha hög äggproduktion hela vintern skall du ha tillskottljus, detta ökar å andra sidan fodertillgången. Själv låter jag mina höns "vila" på vintern, det blir ägg så jag klarar mig ändå. Isolering är inte fel, 100 mm är onödigt om du inte har det sedan innan d.v.s.
« Senast ändrad: 14 sep-07 kl 23:03 av Blomme »

ela84

« Svar #8 skrivet: 14 sep-07 kl 23:24 »
Mina höns e fårtarande unghöns de flesta så dom får de lite extra lyxigt ;) med ordentligt isolerat och extra lyse, så dygnet blir några timmar längre än vanligt.
Hur mycke ägg får du utan lampa?
Dar dyslexi

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 14 sep-07 kl 23:39 »
Vi byggde med tio centimeters isolering, men om det blir riktigt kallt blir det väl kallt ändå?

Hönsluckan är ca 40 cm i kvadrat, jag funderar på om man ska isolera den också, den är bara byggd i plywood som det är nu.

Vilket är bäst som värmekälla? Ett element eller en sådan där lampa som inte lyser (om ni förstår vad jag menar).

Och hur varmt är bra? Kan de ha det för varmt? Jag tror snarare att det kommer bli problemet, att jag är rädd att de fryser och brassar på för mycket värme så de sitter och kippar efter andan...

Hade det varit bättre kanske att skaffa fler hönor innan vintern så de kunde hålla värmen bättre? Jag har sex djur på sju kvadratmeter nu. Å andra sidan hade det ju blivit så trångt när de hänvisas till att bara gå inne när det är snö och kallt ute.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 15 sep-07 kl 07:34 »
Vad menar ni med extra ljus.
Har ni bara dagsljus eller ?
Jag har både element och bra ljus.
Det beror nog på vilka raser,  och var i Sverige.
« Senast ändrad: 18 sep-07 kl 09:03 av Lycka »
Hedemorahöns

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #11 skrivet: 15 sep-07 kl 23:25 »
Vitaminer och grönfoder mår de bra av under vintern. Kruxet med grönfoder är att det är svårt att få tag i.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 15 sep-07 kl 23:48 »
grönfoder?
vad menas med det?

ela84

« Svar #13 skrivet: 16 sep-07 kl 00:21 »
undrar också va grönfoder är?
Dar dyslexi

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 16 sep-07 kl 00:25 »
Typ gräs och sånt väl? Det växer dåligt med gräs på vintern... Jag har hört rådet att plocka och torka nässlor och ge dem på vintern, jag hann aldrig plocka så mycket innan de mejades ner av stutarna... Får vara flitigare nästa sommar och ge dem något annat istället.

Grönkål var det någon som föreslog, det brukar de ju sälja i affärerna till jul för många dekorerar julskinkan med den.... annars inget man någonsin ser till försäljning.

Jag funderade på om man kunde grodda saker till hönorna om det kan kallas grönfoder? Inte grönt direkt kanske men kanske nyttigt på samma sätt som grönt.

En sak jag tänkt på angående gräs, mina hönor går ju och käkar gräs på dagarna men det verkar inte som det mättar lika mycket, trots att det finns lika mycket som i somras, har näringen gått ur det eller? Eller behöver de mer näring för att det börjar bli kallare?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ela84

« Svar #15 skrivet: 16 sep-07 kl 00:38 »
Men då ligger jag ganska bra till.
Tyckte jag va snart när jag tårkade de höga reäset som jag slog ner, eller gräs och gräs de va ju mäst näslor så de ska jag spara till kallare tider till dom.
Tack för tippset.
Räknas de grös jag torkat som grönfoder, de e väl hö?
Dar dyslexi

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 16 sep-07 kl 01:02 »
jag undrade för jag har inga problem med att få tag på grönsaker och frukt under vintern.
jag hämtar de grönsaker och den frukt som ica och spar sorterar ut ifrån sina grönsaksdiskar varje måndag.
både ankorna och hönorna värper fram till december.
sedan släcker jag så att de får vila fram till mars/april
« Senast ändrad: 16 sep-07 kl 01:03 av åsnemor »

Blomme

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 16 sep-07 kl 20:46 »
Vi byggde med tio centimeters isolering, men om det blir riktigt kallt blir det väl kallt ändå?

Hönsluckan är ca 40 cm i kvadrat, jag funderar på om man ska isolera den också, den är bara byggd i plywood som det är nu.

Vilket är bäst som värmekälla? Ett element eller en sådan där lampa som inte lyser (om ni förstår vad jag menar).

Och hur varmt är bra? Kan de ha det för varmt? Jag tror snarare att det kommer bli problemet, att jag är rädd att de fryser och brassar på för mycket värme så de sitter och kippar efter andan...

Hade det varit bättre kanske att skaffa fler hönor innan vintern så de kunde hålla värmen bättre? Jag har sex djur på sju kvadratmeter nu. Å andra sidan hade det ju blivit så trångt när de hänvisas till att bara gå inne när det är snö och kallt ute.

Rakdero, det räcker med en vattenvärmarplatta. De klarar lätt -15 gr C förutsatt att de har bra foder, ex. helfoder el. motsv.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #18 skrivet: 16 sep-07 kl 21:05 »
Man är väl fånig... rädd att de ska frysa, jag har ju aldrig haft höns förr...

De får allfoder och hel havre nu och lite matrester varje dag och än så länge gräs och vad de knaprar i sig när de är ute. Till vintern ska de få de ynka små nässelbuntar jag lyckades få ihop (det finns inte mycket nässlor häromkring tyvärr) och så ska jag försöka få tag i hel vete (obs två ord där...) för det hörde jag är bra när det är kallt.

Låter det som de kan klara sig på det?

Jag funderade på om det kanske räckte med frostvakt, jag läste om någon annan som hade det. Hur fungerar en värmeplatta? Ställer man vattnet på den? Jag har en sån där vattenautomat som jag köpt på granngården, som en uppochnervänd vit hink på en grön bottenplatta, den står på tegelstenar i dag för att inte vara för nära golvströt och bli smutsigt med en gång.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #19 skrivet: 16 sep-07 kl 21:16 »
Rakadero, dina höns kommer att må prima i vinter. De fryser inte i första taget. Det är väl mest att man vill ha frostfritt till vattnet, svårt för hönsen att dricka annars. Har man några plusgrader, kanske uppåt 5 - 10 i stallet så mår de bra. De far nog värre illa när det är för varmt på sommaren än av lite kyla.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, addebadde, Soffpotatis

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser