Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktmask  (läst 4244 gånger)

PiaW

• Ebias
Slaktmask
« skrivet: 14 sep-07 kl 22:30 »
Någon som har tips på fler än Nima som säljer slaktmask för kanin, eller har något annat tips för avlivning?

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Slaktmask
« Svar #1 skrivet: 14 sep-07 kl 22:32 »
Hammare  :o  8)
Landsflykting i storstan...

PiaW

• Ebias
« Svar #2 skrivet: 14 sep-07 kl 22:37 »
Och.....................?????

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 14 sep-07 kl 22:41 »
Annat än slaktmask - hammare och stickkniv. Går nog bra med vedträ också. Något lagom tungt som bedövar  ;)

halle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 sep-07 kl 23:05 »
Det går väldigt bra med ett lagom stort o runt vedträd, annars gör man som jag slår med ett karateslag precis i bakhuvudet.
Det fungerar perfeckt det också.
Mvh halle

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 15 sep-07 kl 02:25 »
Det där braiga vedträt har en tendens att åka i spisen. Så får man rota igenom veden igen. Varje gång! Tröttnade, gick till en fiskeaffär och köpte en Bonk (Ja den hette så) som man slår ihjäl fisk med. Ser ut som ett mindre brännbollsträ.

PiaW

• Ebias
« Svar #6 skrivet: 15 sep-07 kl 12:31 »
Exakt var slår man och hur får man kaninen att vara still? Håller man i den på något speciellt sätt?

bonus

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 sep-07 kl 17:04 »
Exakt var slår man och hur får man kaninen att vara still? Håller man i den på något speciellt sätt?

Jag brukar fösa kaninens öron frammåt och hålla handen över huvudet lite grand, sedan slår jag HÅRT med en REJÄL påk rätt över nacken.
Sedan måste man sticka den i halsen och tömma den på blod.

det bästa är om du kan få tag på nån som kan visa dig. det är inte så kul att stå där själv och inse att man precis bara lyckats till hälften ... been there, done that, NEVER again ....  :-\

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 15 sep-07 kl 18:58 »

Jag sätter kaninen på ett bord där den aldrig varit förut, då brukar de sitta still. Jag håller handen över nacken och öronen och slår till framför öronen/bakom ögonen. Är kaninen rätt bedövad trillar den ner på sidan och krampar. Det är då man sticker i halsen.

Det går bra att bedöva med slag i nacken också, precis bakom öronen (*tänker efter* ...och lite snett frammåt).

Håller med föregående inlägg, försök att hitta någon som kan visa första gången. Man vill ju inte skada kaninen, utan den ska dö på fläcken.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 15 sep-07 kl 19:27 »
Jag brukar fösa kaninens öron frammåt och hålla handen över huvudet lite grand, sedan slår jag HÅRT med en REJÄL påk rätt över nacken.
Sedan måste man sticka den i halsen och tömma den på blod.

det bästa är om du kan få tag på nån som kan visa dig. det är inte så kul att stå där själv och inse att man precis bara lyckats till hälften ... been there, done that, NEVER again ....  :-\

Hej!

Förefaller vara lätt att slå sig på tummen med påken om man håller i öron och huvud med ena handen och slår med den andra.

Edgar

Dandelia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 sep-07 kl 23:44 »
Jag brukar vara två ;D En som håller i kaninen, i bakbenen. Den sträcker sig i sin fulla längd mot marken och blir efter några kickar - håll i ordentligt!- stilla och lyfter upp huvudet för att få bättre överblick. DÅ bonkar andra personen rejält i nacken/bakhuvudet med baksidan av en yxa eller liknande. Kaninen dör direkt.

Sen avblodar jag, antingen med stick eller avhuggning av huvudet. Därefter töms urinblåsan genom strykning över buken och neråt med handflatan. Sen flår och tar jag ur kroppen. Etc...

/Dandelia

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 16 sep-07 kl 22:00 »
Jag brukar vara två ;D En som håller i kaninen, i bakbenen. Den sträcker sig i sin fulla längd mot marken och blir efter några kickar - håll i ordentligt!- stilla och lyfter upp huvudet för att få bättre överblick. DÅ bonkar andra personen rejält i nacken/bakhuvudet med baksidan av en yxa eller liknande. Kaninen dör direkt.

Sen avblodar jag, antingen med stick eller avhuggning av huvudet. Därefter töms urinblåsan genom strykning över buken och neråt med handflatan. Sen flår och tar jag ur kroppen. Etc...

/Dandelia
Det lät omständigt..dels att man måste vara två och dels att den stackars kaninen skall hänga i bakbenen och stressas en stund först innan den knackas.

Själv gör jag som Potatisblomma beskriver, som jag fått lära mig på slaktkursen. Sätt kaninen på ett lagom högt underlag, gärna med en kant bakom kaninen så att den slutar backa när den känner kanten mot rumpan. Stryk kaninen över öronen så att de lägger dem ner, håll ena handen på kaninens öron och skuldror och slå med slaktklubban snett frammåt mellan öronens bas och ögonen. Då faller kaninen åt sidan med ett par ryckningar sen sticker man och hänger upp den. Blåsan behöver man inte tömma, den plockar man ändå bort när man tar ur kaninen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 sep-07 kl 22:18 »
Jag slaktar utomhus där det är ont om bord, annars rätt likt tidigare beskrivningar: Sätter mig på huk med kaninen i knät, slår med ett vedträ i bakhuvudet, sticker, hänger upp, flår, tar ur.

Värt att nämna att bedövning med slag i huvudet bara är tillåtet om man tänker äta kaninen själv eller ha den till djurfoder. Motiveringen är tydligen bl.a. att slaktaren blir trött i armen annars.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 17 sep-07 kl 10:06 »
Blåsan behöver man inte tömma, den plockar man ändå bort när man tar ur kaninen.

Hm, undrar om det inte är ett smart drag att tömma först... Jag lyckas ofta sätta tummen på fel ställe och bli "nerpinkad"  :-X

Motiveringen är tydligen bl.a. att slaktaren blir trött i armen annars.

:o  ::)

Klöverängen

« Svar #14 skrivet: 17 sep-07 kl 22:12 »
Är det nån som är intresserad av kaninkött??
Jag har holländare som väger ca 3 kg i vuxenvikt. Jag måste rensa men vill/kan inte själv,  :'(
JAg skänker bort dem mot att ni hämtar dem. Eller är de för små/lätta. Skinnen är ju väldigt vackra förövrigt.

Monika

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 17 sep-07 kl 23:51 »
Hm, undrar om det inte är ett smart drag att tömma först... Jag lyckas ofta sätta tummen på fel ställe och bli "nerpinkad"  :-X :o  ::)

Hmm..har aldrig lyckats med detta..jag tar knivens spets och lägger den bakom strängen blåsan hänger i, ungefär som man drar bort gallan på levern och så drar jag av hela blåsan i ett stycke. Och jag har aldrig fått urin på mig.

Har man lite naglar kan man dra bort den med tumme och pekfinger.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 18 sep-07 kl 08:36 »
Hmm..har aldrig lyckats med detta..jag tar knivens spets och lägger den bakom strängen blåsan hänger i, ungefär som man drar bort gallan på levern och så drar jag av hela blåsan i ett stycke. Och jag har aldrig fått urin på mig.

Har jag väl fått av skinnet går det bra, det är när jag flår låren som jag gärna sätter tummen mitt på urinblåsan  :-\  :P

Dandelia

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 sep-07 kl 09:10 »
Det lät omständigt..dels att man måste vara två och dels att den stackars kaninen skall hänga i bakbenen och stressas en stund först innan den knackas.

Blåsan behöver man inte tömma, den plockar man ändå bort när man tar ur kaninen.

Det är den metod jag fick lära mig som nybörjare (av militära, faktiskt ;D) och sen har jag fortsatt av bara farten. Det går utmärkt att slakta ensam! Vi brukar göra det tillsammans mest för att jag föredrar att dela upplevelsen (kan ju kännas hårt ibland om det är en extra kär kanin).

Blir kaninen lugnare av att "sitta själv"? Kan ju vara värt att prova, för kaninens skull om inte annat. Vitsen med att låta kaninen "hänga" är annars att den höjer huvudet så det kommer i rätt position. Minimerar risken att slå fel eller misslyckas.

Ang blåsan så är det ju så enkelt att tömma den att jag inte ser nån anledning att låta bli :) Onödigt att få urin i köttet om man skulle råka ha sönder den vid urtagningen.

/Dandelia

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #18 skrivet: 18 sep-07 kl 10:17 »
Är det nån som är intresserad av kaninkött??
Jag har holländare som väger ca 3 kg i vuxenvikt. Jag måste rensa men vill/kan inte själv,  :'(
JAg skänker bort dem mot att ni hämtar dem. Eller är de för små/lätta. Skinnen är ju väldigt vackra förövrigt.

Monika

Om du möter upp mig kan jag ta med dem till slakteriet den 7 okt då jag kör en tur. Antingen betalar du mig 100 kr för att jag kör dit dem och får pengarna för kaninerna av slakteriet eller så skänker du dem till mig så lämnar jag dem och tar pengarna. Välj det som passar bäst.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

morellen

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 18 sep-07 kl 11:32 »
och om man är för blödig för att slakta själv? Hur löser man det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 3 användare (1 dolda)
Taxmamman, sökaren men hur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser