Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nalle Puh vill ruva - hjälp  (läst 1219 gånger)

Vildvittra

• Värmland
Nalle Puh vill ruva - hjälp
« skrivet: 13 sep-07 kl 09:39 »
Min ena höna, Nalle Puh (döpt av fyraåriga dottern) som fick kycklingar i maj, tycker nu att det är dags för en ny kull.
Hon hade lagt två ägg i går och låg hårt på dem hela dan igår och i natt. Till saken hör att jag för det första inte ens vet om de är befruktade då tuppen är ung, men han har varit på henne en del har jag sett.

Imorse tog jag äggen när hon gick ut en sväng. Taskigt?
Jag hade inte tänkt att de skulle få några fler kycklingar i år utan hellre vänta till våren. Hon verkar inte hålla med för hon gick och lade sig i (det tomma) redet igen...
Hur ska jag göra? Låta henne ligga på typ två ägg? Eller fortsätta plocka bort äggen så kanske hon ger sig?
Hon är av blandras, enl. förra ägaren en Wyandotteblandning.

Hjälp hur gör man?

Vildvittra

orloff

• Gäst
Re:Nalle Puh vill ruva - hjälp
« Svar #1 skrivet: 13 sep-07 kl 10:00 »
Det bestämmer DU inte hönan. Fel tid för kycklingar nu anser jag då de får växa upp med "gammalt" grönt om det änns finns något.

Lena A

« Svar #2 skrivet: 13 sep-07 kl 10:12 »
Jag tar bort äggen för en höna som vill ruva, om jag inte vill ha fler kycklingar.  För min del tycker jag också det är fel tid att få kycklingar nu.

Vildvittra

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 13 sep-07 kl 10:40 »
Tack för svar! Då plockar man bara bort äggen då. Gör man det när hon går av, eller tar ni äggen under hönan?

Känner mig taskig för hon har varit en mycket god mor, men det börjar ju bli kallt nu så det känns inte så bra att få småkycklingar vid den här tiden...

Vildvittra

Lena A

« Svar #4 skrivet: 13 sep-07 kl 15:28 »
Jag har tagit bort äggen på kvällen när jag sett till dem. Jag känner under hönan och tar bort de ägg som ligger där.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ros-Marie Karlsson, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser