Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensam liten kyckling  (läst 1995 gånger)

Taggis

• vänner
Ensam liten kyckling
« skrivet: 12 sep-07 kl 13:43 »
Jag o lillkillen kom ut i hönshuset för att se om vi fått kycklingar i dag (har 3 hönor som ligger) & hittar en liten dv,kochinkyckling helt ensam i ett rede d:o.Ingen höna ville kännas vid den, 2 av dom som ruvar har lämnat sina reden den ena ligger på 2 nya ägg för idag & den andra på golvet på några som jag inte tog in igår :-[.Den 3:e ligger som en padda på sina ägg & jag kunde inte se några kycklingar under henne .Alla 3 har haft lite blandad konfekt under sig dvs stora & dv.kochin ägg så därför vet jag inte vems det är.Har tagit in det lilla pipande knytet så nu ligger den ner bäddad i en låda på toa undet ett element.Jag hoppas ju att det kläcks fler ägg så jag kan lägga den under den hönan + att det ant. är mamman.
Vad ska jag annars göra? Vet att dom börjar äta vid 2:d ca & vad dom äter men mer då ;detta har inte hänt innan då mina hönor alltid tagit hand om sina små.
Räcker det med att lådan står under elementet (med frottehand. i) eller behövs det mer värme & isf hur mkt ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

sallyomolly

• Gäst
Re:Ensam liten kyckling
« Svar #1 skrivet: 12 sep-07 kl 14:17 »
Under mamman är det ju varmt så mät hur varmt du har under elementet, ca 37,5 bör det nog vara.

Allfoder och en pytteskål med vatten beh den. Picka med en penna i maten och i vattnet så gör den likadant.

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 12 sep-07 kl 14:35 »
Är de andra äggen på vag att kläckas kan du med stor sannolikhet pula under kycklingen under en av de andra hönorna. Har alltid funkat för mej, å det går nog bra i ditt fall med! Lycka till!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 12 sep-07 kl 19:14 »
Tack för tips & råd  :).Försökte ta temp i knytets bo men det funkade inte med munterm.,den gav inte utslag.Men det känns varmt & skönt & knytet sover nu.H-n står på mannens toalett därför att på den andra har vi kattlådan ,inte så poppis kan jag säga  ::).Mannen var på toa så jag sa -gasa nu inte den lilla då kommer det muttrande
tillbaka - nää men den tittar ju på mej  hela tiden ;D.
Ännu inga fler kycklingar men jag hoppas det kommer det hade varit enklare +att den inte varit själv.

Taggis

• vänner
« Svar #4 skrivet: 17 sep-07 kl 19:10 »
Det blev inga fler kycklingar  :-\ så Knytet bor inne hos oss ännu.H-n äter & dricker bra ,man kan se smååå fjädrar längst ut på vingspetsarna. Favorit platsen är på lillkillens axel  :) & lämnar han den så springer den pipande efter honom .

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #5 skrivet: 17 sep-07 kl 19:17 »
Ser ut som en liten undulat.. ;D

Ni lär få en tam höna (eller tupp!) iaf. Blir jobbigt för gubben bara om det gals när han sitter på dass..
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Taggis

• vänner
« Svar #6 skrivet: 17 sep-07 kl 23:35 »
 ;D Knytet bor nu på tjejtoan ,h-n har fått flytta med sin sovlåda till en storbur framför elementet & trivs bra. Gubben är väl inte sååå glad över vår nya inneboende men som han sa härom dan "- vad gör man inte för kärleken",undrar om det var mej eller kycklingen han menade föresten ;)

Bruja

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 sep-07 kl 10:29 »
;D Knytet bor nu på tjejtoan ,h-n har fått flytta med sin sovlåda till en storbur framför elementet & trivs bra. Gubben är väl inte sååå glad över vår nya inneboende men som han sa härom dan "- vad gör man inte för kärleken",undrar om det var mej eller kycklingen han menade föresten ;)

Hej!

Det låter mysigt med kycklingen, killen på bilden är också fin!

;D  ;D  ;D

mvh
Carmen

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser