Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför i båda öronen?  (läst 1866 gånger)

LiLo

• "Bränd kvinna skyr inte elden" citat A-L Brundin
Varför i båda öronen?
« skrivet: 12 sep-07 kl 11:38 »
Varför måste getterna märkas i båda öronen? Tycker ett öra är plågsamt nog!
Vi väntar första barnet i vinter! Bor på "Rävkullen" med Cane Corso's, Kinesiska "puffar", Chornish Rex katter och Brahmor.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Varför i båda öronen?
« Svar #1 skrivet: 12 sep-07 kl 11:41 »
Varför måste getterna märkas i båda öronen?

För att de kan tappa märken och då ska ett alltid finnas kvar så att det inte kan finnas något tvivel om djurets identitet.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ögonfrid

« Svar #2 skrivet: 14 sep-07 kl 02:44 »
hoppsan...är det verkligen så att de ska märkas i BÅDA öron???
Mina getter märkte jag enbart i ena. Och getten jag nyligan köpt från större mjölkbesättning märktes först i andra öron när hon såldes till mej...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 14 sep-07 kl 12:53 »
Djuren ska märkas när de blir 6 månader.

Om djuret ska slaktas innan det är 12 mån räcker ett märke.
Men när det blir 12 månader ska det ha två märken.

/Rosa

Jordbruksverket skärper nu kontrollen av rätt gjord öronmärkning, journalföring av djuren.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=24948
« Senast ändrad: 14 sep-07 kl 12:56 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Balbina

• -
« Svar #4 skrivet: 14 sep-07 kl 14:29 »
Jo det är tyvärr så som Rosa skriver. Detta står också i journalen.
Har jag för mig iaf. nu blev jag osäker men har för mig att det står med även där.

ögonfrid

« Svar #5 skrivet: 14 sep-07 kl 21:54 »
Ska vi finna oss i detta? inte för att jag har någon idè om hur vi inte skulle det. Men jag menar göra hål så stort som en blyertspenna i båda öronen och därtill betala reg.avgift på 150kr per år!!!!!!!!!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 14 sep-07 kl 23:11 »
Ska vi finna oss i detta? inte för att jag har någon idè om hur vi inte skulle det. Men jag menar göra hål så stort som en blyertspenna i båda öronen och därtill betala reg.avgift på 150kr per år!!!!!!!!!

Vi alla tycker som dig. Men nu är det som det är och vi får helt enkelt bita i det sura äpplet. ::)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Balbina

• -
« Svar #7 skrivet: 15 sep-07 kl 11:02 »
Vi alla tycker som dig. Men nu är det som det är och vi får helt enkelt bita i det sura äpplet. ::)

Inte jag, men detta har disskuterats i tidigare trådar så tycker det är ganska onödigt att disskutera det igen.
Bättrer då att plocka fram den gamla tråden igen.

LiLo

« Svar #8 skrivet: 15 sep-07 kl 11:19 »
Killingar då, när måste dom märkas senast?
Det tar ju ett tag att få hem märkena så inom en vecka borde det inte vara iaf. Frågade veterinären som med blicken på dom små söta killingarna och med medlidande i rösten sa att hon inte visste men tyckte det kunde vänta ett tag. En mycket trevlig och sympatisk och empatisk veterinär, inte alla "distriktare" som är det tycker jag.
Vi väntar första barnet i vinter! Bor på "Rävkullen" med Cane Corso's, Kinesiska "puffar", Chornish Rex katter och Brahmor.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 15 sep-07 kl 11:33 »
Killingar då, när måste dom märkas senast?

Det stod ju här:
Djuren ska märkas när de blir 6 månader.

Om djuret ska slaktas innan det är 12 mån räcker ett märke.
Men när det blir 12 månader ska det ha två märken.
/Rosa

LiLo

« Svar #10 skrivet: 15 sep-07 kl 11:41 »
Tack "Rosa" för svaret! Då slipper jag göra något ont nu när dom är så små och man vill gosa utan att stöta på metall!  :D

ögonfrid

« Svar #11 skrivet: 16 sep-07 kl 18:01 »
Jag får väl leta efter den gamla tråden...har ju inte varit med så länge.
Jag valde plastbrickor till mina getter med tanke på kylan för jisses va` kall man själv kan bli på öronen om man har metalörhänge på vintern.

Balbina

• -
« Svar #12 skrivet: 16 sep-07 kl 18:50 »
Jag får väl leta efter den gamla tråden...har ju inte varit med så länge.
Jag valde plastbrickor till mina getter med tanke på kylan för jisses va` kall man själv kan bli på öronen om man har metalörhänge på vintern.

Här är länken till den tråden: http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=21;action=display;threadid=22368

Och fungerar inte länken så finns tråden på sida 4 och heter Vad tycker ni?? Läs en bit bak i den tråden så disskuterades frågan där. Har jag för mig iaf. Hojta till om det är fel tråd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
Lomsmyran

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser