Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor är chansen att det inte blir något?  (läst 1872 gånger)

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
Hur stor är chansen att det inte blir något?
« skrivet: 12 sep-07 kl 11:25 »
Hejsan.

Har nu gått 22 dagar :-\ och inget har kommit.

Har inte lyst äggen så om de är befruktade vet jag inte.

Äggantal är 10-15 st.

Börjar nu oroa mig för att det inte blir nått.

Vad tror ni???

Maria
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Hur stor är chansen att det inte blir något?
« Svar #1 skrivet: 12 sep-07 kl 11:38 »
Piper det inte ens om äggen ? Och det är 22 dygnet nu, då gissar jag att det inte blir några kycklingar.

Varför lyste du inte äggen?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 12 sep-07 kl 11:40 »
Var det inte någon som sa att det kunde ta ett par dagar extra när de är naturruvade? Vänta ett par dagar till du!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Maria1xx

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 12 sep-07 kl 11:40 »
Ska nog göra det tror jag men hon är så  >:(.

VILL HON HA TILLBAKA ÄGGEN EFTER JAG HAR VARIT DÄR OCH BÖKAT??

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 12 sep-07 kl 11:45 »
Ska nog göra det tror jag men hon är så  >:(.

Oops nej nu ska du inte lysa äggen om det finns liv i dom så får dom inte bli kalla nu !
« Senast ändrad: 12 sep-07 kl 11:46 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Maria1xx

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 12 sep-07 kl 12:34 »
Hon var precis uppe och åt och jag lös dom en riktig snabbis.
Alla utom 1 var obefruktade tror jag.
Det enda lilla som onte lyser rött i är nästan kolsvart och lite tyngre.
Kan det va nått??

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #6 skrivet: 12 sep-07 kl 12:43 »
Ja det kan vara nåt, hoppas hoppas för hönans skull att hon får en kyckling vänta ett tag till. Är de andra äggen genomskinliga och du ser en skugga av äggulan samt om det skvalpar om dom så ta bort dom så de inte går sönder och kletar ner.
« Senast ändrad: 12 sep-07 kl 12:48 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #7 skrivet: 12 sep-07 kl 12:43 »
Hej Maria.
Inte för att jag är så himla erfaren men nog tusan var de befruktade äggen "lättare" än de obefruktade, tyckte jag i alla fall. När mina hönor trasslade till det (kolla tråden "knäppa höns och ägare") så gjorde jag som så att jag lyfte på äggen och de som var lätta la jag under den höna som ruvade vilket i mitt fall blev Grållan som kämpade tappert i fem veckor och fick fram 32 kycklingar ;D.
Ge inte upp än utan låt henne ligga o sura ett tag till. Tillslut så kommer du säkert höra pip under henne. Om du bara har en höna som ruvar så är det inte säkert hon klarar att ruva fram alla kycklingarna men du kanske får några dunisar i alla fall. Lycka till.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 12 sep-07 kl 14:28 »
Mina kläcktes på dag 22. Dagen därpå var det en kyckling som pickade hål på skalet, men sedan blev det inget mer. Den dog. Så av ca 15 ägg blev det bara 4 kycklingar. Hon har legat ute och ruvat och ibland har jag tyckt att hon varit ifrån äggen lite väl länge (uppåt två timmar).
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 12 sep-07 kl 14:33 »
Det är ingen fara om de är ifrån äggen ett par timmar! Mina har vart ifrån upp till ett dygn, när dom av misstag tagit fel rede, å det har resulterat i smått!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Anso1971

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 12 sep-07 kl 15:31 »
Vad beror det på att det blir dåligt kläckresultat? Jag tänkte att det kunde vara att det var för kallt.
Av de 11 ägg som inget blev så var mer än hälften svarta vid genomlysning, och någon var halvt utvecklad. Dag 24 övergav hönorna sina okläckta ägg, tror ni det kan ha varit liv i något av äggen ändå? Men det hördes inga pip, så det borde inte varit något.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare
Radar, Ros-Marie Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser