Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Något mager häst..  (läst 25882 gånger)

Körven

• Värmland
Re:Något mager häst..
« Svar #20 skrivet: 14 sep-07 kl 11:45 »
En analys kan spara mycket pengar, tror man att en häst i dåligt hull enbart behöver mer havre eller hö vet man inte speciellt mycket. En undernärd häst kan vara tunn över ryggen men ha stor mage, jämför med svältande människor. Sen finns det gott om nötter som tror att hästen är fet för att den har stor mage men inte en muskel på kroppen! Att "prova sig fram" kan bli både en dyr erfarenhet ekonomiskt och ett lidande för djuret. Vilken idiot som helst kan fodra ihjäl en mager häst genom att försöka proppa i den massor med kraftfoder, vilken häst överlever 5 kg havre + 5 kg kornkross och olja?! Vet man inget ska man inte ge "goda" råd. ::)

Det är som sagt var fakta som är intressant. 8)
Vore intresant att veta vart du fått dina fakta från?En häst med halmmage och en svältande människa med svullen mage går inte att jämföra.Hästen får halmmage av stort intag av foder,medan den svältande människan har en sjudom som beror på vitaminbrist.En normalt fungerande häst behöver bara hö och havre av god kvalite samt mineraler Kalcium Fossfor samt natrium och klor (koksalt) Hur mycket den skall ha får erfarenheten avgöra,beroende på hur mycket arbete den utför mm.Sedan får man skilja på muskler och fett,muskler får man inte genom att äta som bekant.Jag hade två Nordsvenska travare dom fick ca 12 havre om dagen och en höbal pluss mineral och vitamin tillskott,per häst.Rent teoretiskt så skulle det gå att fodra enbart med halm,men problemet är att då skulle hästen få äta så stor mängd att magen inte räcker till,och magen skulle bli mycket omfångsrik.Att lilla Jessica skulle få bättre koll på hästens foderbehov av en foder analys,tror i alla fall inte jag på.Naturligtvis så är foderanalyser nödvändiga i stora stall där både ekonomi och inköp av foder måste planeras nogrant.Att hästar fryser när dom skakar är också ett felaktigt antagande,den skakar för att höja tempraturen.Den största energiavgången sker genom spillning nästa är urin samt tarmgaser minst är värmeavgång.Hästar rent generellt är inte känsliga för väder och vind eller om det är varmt eller kallt.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Falin

• -
« Svar #21 skrivet: 14 sep-07 kl 12:53 »
Att analysera fodret för ett mindre antal hästar är bara bortkastade pengar,att sätta upp en foder stat genom att läsa några tabeller och tro att det är så tyder på en stor okunskap.

Att INTE analysera grovfodret tyder på stor okunskap, ignorans och dumsnålhet, oavsett hur många hästar man har.

Jag känner en massa människor som är duktiga på foder och grovfodertillverkning, och inte en enda av dem kan avgöra innehållet genom att bara titta på fodret. Att fodra upp en häst med proteinbrist tar lång tid och blir onödigt dyrt, varför utsätta hästen för det helt i onödan? Det som du kallar för stor halmmage är oftast i verkligheten just proteinbrist, inte en tjock häst.

Analys är inte något facit, men väl en bra fingervisning om var man ska börja med sin foderstat. Sedan handlar det självklart om att fodra med ögat.

anette i bugared

• -
« Svar #22 skrivet: 14 sep-07 kl 15:29 »
Som så ofta finns här två läger beträffande foderanalys eller inte.

Min mening är att om man är det minsta osäker så använd analyserat foder. Vanligtvis är det osäkerheten som gör att detta förespråkas.
Däremot om du anser dig själv kunna avgöra hur bra eller dåligt fodret är,genom att du vet hur och när det är skördat och genom att se hur dina djur verkar må i hull/päls/hovar/mage, strunta då i analysen.

Detsamma vad gäller hur mycket och med vad du ev.skall ha för tillskott. Fundera på omdet verkligen behövs. Beroende på hur hästen kan hålla hull/hur mycket den används/hur bra grovfodret verkar vara. Och om du vill lägga upp fodringen på grovfoder eller gardera dig med att ersätta större eller mindre delar av grovfodergivan med havre/pellets eller annat tillskott.

Kan tillägga att vi aldrig använt analyserat foder, att de år höet varit sent eller dåligt skördat så har vi gett lite kornkross (med undantag för det magra fullblodet som också fick sojaolja)och att våra hästar är i kanonfint skick, på enbart bete eller hösilage och halm under vintern.

(Nu väntar jag bara på giljotinen ::)).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Falin

• -
« Svar #23 skrivet: 14 sep-07 kl 15:35 »
Och här kommer giljotinen!  ;D
Nejdå, är det så att man har mycket erfarenhet av grovfodertillverkning, och som du säger vet när och hur det är taget blir ju gissningen bättre naturligtvis. Mineralinnehållet är dock svårgissat om man inte har en hyggligt aktuell markkartering.

Men att köpa hö och lita på bonden som säger att "det här är perfekt hästhö", nja.... Hö kan se kanonfint ut rent hygieniskt, utan att innehålla speciellt mycket.

En analys kostar så lite i sammanhanget, och dessutom kan man tjäna in pengar på att inte behöva ge kraftfoder för säkerhets skull.

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 14 sep-07 kl 16:08 »
Har en halvblodsvallack på 17 år.  Han är ganska ,mager, och jag skulle vilja få upp honom mer i hull inför vintern. Hans förra ägare har alltid täckat honom, men jag vill göra ett försök att få honom att sätta päls. Han har börjat så smått. Tänderna är kollade och han är avmaskad, har börjat ge mina hästar hö nu och på vintern har jag gett mitt ardennersto betfor för att få energi till värme.
Jag vill helst inte ge pellets, då jag anser att det innehåller så mycket onödigt. Ge mig tips på något fettbildande! DEt behöver denna gamla herre, han rids mycket sparsamt och  "ojämnt".

ge honom kornkross,det hjälper dig att få upp honom i vikt. :)

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 14 sep-07 kl 16:19 »
och angående det här med analyser och kraftfoder:NEJ.
Förr gav dem hästarna hö och LITE havre.
det funkade finfint.
idag är det många som vill tjäna pengar på analyser och olika fodermedel.
hästar är gräsätare!
grovfoder(gräs) är basen i en foderstat.
vet inte hur många hästar jag sett med sur mage på tävlingsbanorna.
jag menar 2kg havre och 5kg hö per mål?
HERREGUUD.
min arab som va SVÅR att hålla i hull åt 6kg hö per dag,2kg 3ggr/dag
och 2dl blandning havre/kornkross per mål.
så hon klarade sig på 6kg hö och 6dl blandning per dag,kanonhull sa veterinären. ;)

Charlotte

• -
« Svar #26 skrivet: 14 sep-07 kl 17:24 »
det funkade finfint.
idag är det många som vill tjäna pengar på analyser och olika fodermedel.
hästar är gräsätare!
grovfoder(gräs) är basen i en foderstat.
vet inte hur många hästar jag sett med sur mage på tävlingsbanorna.
jag menar 2kg havre och 5kg hö per mål?
HERREGUUD.
min arab som va SVÅR att hålla i hull åt 6kg hö per dag,2kg 3ggr/dag
och 2dl blandning havre/kornkross per mål.
så hon klarade sig på 6kg hö och 6dl blandning per dag,kanonhull sa veterinären. ;)

Det kan väl knappast vara skadligt att ha analyserat grovfoder och räkna foderstat ???
 Om hästarna är pigga och i gott hull med oanalyserat grovfoder så är ju allt frid och fröjd...
 Men om man får problem med en mager häst och har åtgärdat tänder, avmaskat osv, då är det förmodligen dags att titta noggrannare på foderinnehållet. Har man då inte analyserat grovfodret så är det bara gissningar man håller på med...
 Det känns lite som Dejavu (eller hur det nu stavas?) att vi diskuterar hästar "Förr i tiden" igen...
 Nu har jag intervjuat min pappa (som faktiskt jobbat med häst i skogen "på riktigt") hur Farfar skötte sina hästar "Förr". De fick fri tillgång på hö och några kilo havre (han minns inte exakt) så det var inte några svältkurer direkt.
 En frisk häst i "sina bästa år" som inte gör så där jättemycket klarar sig på bra grovfoder och mineral+salt, men har man problem så skulle i alla fall jag låta experter tjäna liiite pengar på att jag får fram ett bra, fungerande foder till min magra häst, annars skulle jag känna mig lite "Dumsnål".... ;)
 Vi lever inte "Förr i tiden" nu utan som tur är kan vi få hjälp med problem som kan uppstå och forskningen har gått framåt :)
Förmodligen fick din arab 6 kg Bra hö och 6 dl blandsädskross, men hur hade hon sett ut om du hade haft ett dåligt hö?
                             Mvh
                          Charlotte
« Senast ändrad: 14 sep-07 kl 17:39 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 14 sep-07 kl 18:08 »
Det kan väl knappast vara skadligt att ha analyserat grovfoder och räkna foderstat ???
 Om hästarna är pigga och i gott hull med oanalyserat grovfoder så är ju allt frid och fröjd...
 Men om man får problem med en mager häst och har åtgärdat tänder, avmaskat osv, då är det förmodligen dags att titta noggrannare på foderinnehållet. Har man då inte analyserat grovfodret så är det bara gissningar man håller på med...
 Det känns lite som Dejavu (eller hur det nu stavas?) att vi diskuterar hästar "Förr i tiden" igen...
 Nu har jag intervjuat min pappa (som faktiskt jobbat med häst i skogen "på riktigt") hur Farfar skötte sina hästar "Förr". De fick fri tillgång på hö och några kilo havre (han minns inte exakt) så det var inte några svältkurer direkt.
 En frisk häst i "sina bästa år" som inte gör så där jättemycket klarar sig på bra grovfoder och mineral+salt, men har man problem så skulle i alla fall jag låta experter tjäna liiite pengar på att jag får fram ett bra, fungerande foder till min magra häst, annars skulle jag känna mig lite "Dumsnål".... ;)
 Vi lever inte "Förr i tiden" nu utan som tur är kan vi få hjälp med problem som kan uppstå och forskningen har gått framåt :)
Förmodligen fick din arab 6 kg Bra hö och 6 dl blandsädskross, men hur hade hon sett ut om du hade haft ett dåligt hö?
                             Mvh
                          Charlotte

ja ,jag skulle aldrig få för mig att ge dåligt hö.
friskt och fräscht hö är grönt, luktar gott,är tunnt och dammar inte.
jag har aldrig köpt vare sig höbalar,rundbalar,halmbalar.
köper endast löshö som är grönt och fräscht och luktar gott.
ju hårdare pressat det är i balar, desto sämre är det!

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 14 sep-07 kl 18:09 »
kika gärna in på www.sundhast.se :)

Charlotte

• -
« Svar #29 skrivet: 14 sep-07 kl 18:18 »
ja ,jag skulle aldrig få för mig att ge dåligt hö.
friskt och fräscht hö är grönt, luktar gott,är tunnt och dammar inte.
jag har aldrig köpt vare sig höbalar,rundbalar,halmbalar.
köper endast löshö som är grönt och fräscht och luktar gott.
ju hårdare pressat det är i balar, desto sämre är det!

Den hygieniska kvalite´n på torrhö kan man väl lukta, känna och se ganska bra... Men hur bedömer man säkert näringsvärdet utan analys? Höet kan vara hur fräscht som helst men ändå ha taskigt näringsvärde. När jag säger "Bra" grovfoder så menar jag ett med relativt högt protein innehåll. Att det inte ska vara mögligt eller dåligt på annat sätt ser jag som en självklarhet, då är det ju farligt för hästen att äta...
 Jag kan hålla med om att det blir mycket spill om höet först torkats med fläkt och sedan körs med kanon för att hårdpressas, en hel del blad går till spillo och inte alla hästar gillar det finhackade höet. Men sämre rent fodermässigt blir det inte för att man pressar det, bara det är riktigt torrt innan. Det är ju en lagrings och hanteringsfråga hur man vill ha höet också, jag gillade löspressade buntar bäst.
                                   Mvh
                               Charlotte
« Senast ändrad: 14 sep-07 kl 18:22 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Pia-Lena

« Svar #30 skrivet: 14 sep-07 kl 19:42 »
Vill bara tacka dig Charlotte för lugna, sansade och väl genomtänkta inlägg. Lägg till förnuftiga också.

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 14 sep-07 kl 20:11 »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #32 skrivet: 14 sep-07 kl 21:15 »
läs gärna här:

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/havre.html

Köper du Christina Plancks rekommendationer angående havre fullt ut gör du naturligtvis detsamma med hennes rekommendationer angående hö och foderanalys?!

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/foder/article488386.ab

"Hur vet man att ett hö är bra?

- Det allra viktigaste att höet har en god hygienisk standard att den inte luktar damm eller mögel för det kan man inte på något sätt komplettera eller få bort från foderstaten. Därefter bör man naturligtvis skicka sitt höparti på analys. "

"Det är oförenligt med svensk djurskyddslag att understiga 1 kilo ts per 100 kilo kroppsvikt. Det betyder att en 500 kilo häst i inget som helt tillfälle kan få mindre än 6 kilo hö och för alla andra bör det ligga mellan 7,5 - 10 kilo hö. Det är basen."
« Senast ändrad: 14 sep-07 kl 21:21 av Sar »

Körven

• Värmland
« Svar #33 skrivet: 15 sep-07 kl 10:15 »
Att bedömma kvaliten på hö är inte så märkligt,hö har störst protein innehåll före axgång och mindre växttråd.....Timotej är lätt att se detta på då axet inte är fullt utvecklat det är smalt och fröna sitter kvar.Att skörda nu innebär att man får mindre hö men högre proteinhalt.Har fröna börjat lossna och bladen är grova,det ger mer hö men sämre protein innehåll.Ni som analyserar hö,hur stor skillnad är det på bra och dåligt hö.Hur mycket större måste hö rationen vara om man har sämmre hö?Jasså ni har aldrig lämnat in dåligt hö på annalys,men då är det väll.............
Om en häst har svårt att sätta hull om den inte får ha täcke på sig.Kan man då minska på fodret till en normalhäst genom att andvända täcke,och den behåller sitt hull?
Kan någon svara på detta så vore jag tacksam.

Körven

Charlotte

• -
« Svar #34 skrivet: 15 sep-07 kl 11:47 »
Om en häst har svårt att sätta hull om den inte får ha täcke på sig.Kan man då minska på fodret till en normalhäst genom att andvända täcke,och den behåller sitt hull?
                         Körven

Jag vet inte riktigt om någon uttryckt det så att hästar har svårt att sätta hull om dom inte har täcke? Men det kunde ju kanske vara en ide´om du ville prova med någon av dina hästar? ;)
 Jag tänker mer på att en mager häst utan underhudsfett fryser mer än en rund och go, och kan ett täcke hjälpa en äldre häst (som kanske dessutom rör sig mindre) att få ett högre välbefinnande så ser jag det inte som onödigt, tramsigt eller dumt :) Mer tramsigt i såna fall att Absolut Inte lägga på den hästen ett täcke bara för att man inte gjorde sånt larv "förr"...
 Om man utgår från fallet som tråden handlar om så är det en äldre häst som har svårt att behålla/sätta hullet. En äldre häst kan ganska snabbt "Rasa" om det väl börjar gå utför så om ett täcke dels göra att hästen mår bättre och dels minskar energiförlusten till en viss del så tycker jag inte det är SÅ konstigt att använda täcke... Det gäller ju att se till att snabbt få upp hullet eftersom det kan vara så med gamla hästar att lika fort som dom "Rasar" lika långsamt kan det gå att bygga upp dom igen (funkar lika med gamla människor) om det ens går... Så varje liten besparad energi som går till hästen är lite värdefull.
 Jag tror inte att det är några större problem med att utfodra "vanliga" friska, vuxna hästar som inte gör så förfärligt mycket med oanalyserat hö, eller rättare sagt, jag VET att det inte är det. Men om man får Foderrelaterade problem och behöver ändra något kan det vara  bra att veta vad man sysslar med ganska exakt. Likaså om man vill fodra mest optimalt ur ekonomisk synpunkt. Växande unghästar är väl ett annat område man gärna vill veta rätt exakt vad man pysslar med?
 Har för övrigt ett bra exempel hur det KAN bli när man utfodrar med Grovfoder lite på må få...
Jag hämtade hem en Foderhäst en gång, ett Fullblod som jag har för mig var 5 år (ingen gamling alltså). Hästen hade inte gjort ett skapandes grand på ett halvår p g a skadad ägare, detta var vintertid, så något bete fanns inte. Höet han fick såg väldigt spätt och fint ut och luktade supergott och han hade fri tillgång... Hade det varit ett riktigt "Bra" hö så borde han ha kunnat klara sig ganska bra tycker jag, men under vinterpälsen var han rejält tunn, det tog ett halvår minst att få upp honom i hull.... Hade varit bättre att han fått en balanserad foderstat hela tiden, kanske?
 Det funkar ofta med oanalyserat grovfoder, men varför inte ta hjälp av de moderna metoder som finns?
                                     Mvh
                                Charlotte

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #35 skrivet: 15 sep-07 kl 14:36 »
Ni som analyserar hö,hur stor skillnad är det på bra och dåligt hö.Hur mycket större måste hö rationen vara om man har sämmre hö?Jasså ni har aldrig lämnat in dåligt hö på annalys,men då är det väll.............
Våra hästar har gått på lösdrift med fri tillgång på hösilaget. Trots att hösilaget är skördat på samma ställen har det varierat mycket under åren i protein och energi, även kacium/fosfor kvoten har skiftat. Vi vill gärna ha ett hö med lite lägre värden eftersom vi annars inte kan ge något kraftfoder och då blir det svårt att hålla dem i normalhull under viloperioder. De blir för feta.

Körven

Anledningen till att man vill sätta täcke på en gammal häst som har svårt att sätta hull är för att minska energiförlusten, d.v.s. den ska inte behöva lägga ner någon kraft på att hålla sig varm utan allt bör gå till hullet. Enligt min erfarenhet fryser en äldre mager häst lättare än en yngre häst i normalhull. Jag har stått i samma stall som en sådan fryslort tidigare där täcke helt enkelt var nödvändigt för hästens välbefinnande.
För en frisk häst utan hullproblem bör det inte påverka hullet nämnvärt om den har täcke eller ej, det blir inte lika påverkad av energiförlusten för att hålla sig varm.
Däremot bör man undvika att snabbt kyla ner musklerna på en genomsvettig tävlingshäst, då bör den få stå och torka innan den släpps ut eller få täcke på.
« Senast ändrad: 15 sep-07 kl 14:38 av Sar »

Körven

• Värmland
« Svar #36 skrivet: 15 sep-07 kl 15:03 »
Det låter lite konstigt det där med kraftfodret men jag tror jag förstår iden med det hela.Efter konstens alla regler så torkar en häst bäst genom att tracka den,inte att den står stilla.Naturligt vis skall man andvända täcke om det behövs,men att andvända det i tid och otid.Eller för att det är lättare att borsta hästen,rykta en häst är väll ingen som gör,eller kan.Dom tycker att det är djurplågeri att inte ha täcke på när det är +10,att dom sedan ställer in hästen i stallet med blött täcke,för ett täcke torkar bäst på hästen.Varför analysera hö när dom ändå inte begriper eller vet vad dom skall göra med resultatet.
Förra veckan träffade jag på en dam ute i skogen,hon hade tydligen gått vilse,fas hon hade kompass med sig.Hon trodde att kompassen pekade på vart hennes bil var parkerad.Det gäller att veta vad man sysslar med.

Körven

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #37 skrivet: 15 sep-07 kl 15:29 »
Naturligt vis skall man andvända täcke om det behövs,men att andvända det i tid och otid.Eller för att det är lättare att borsta hästen,rykta en häst är väll ingen som gör,eller kan.Dom tycker att det är djurplågeri att inte ha täcke på när det är +10,att dom sedan ställer in hästen i stallet med blött täcke,för ett täcke torkar bäst på hästen.Varför analysera hö när dom ändå inte begriper eller vet vad dom skall göra med resultatet.

Vem är dom?! ???

Förra veckan träffade jag på en dam ute i skogen,hon hade tydligen gått vilse,fas hon hade kompass med sig.Hon trodde att kompassen pekade på vart hennes bil var parkerad.

;D ;D ::)

Det gäller att veta vad man sysslar med.

Körven

Visst är det så, särskilt när det gäller levande djur!

Falin

• -
« Svar #38 skrivet: 15 sep-07 kl 16:51 »
Tänk om fler hästar fick fritt grovfoder dygnet runt istället för 6, 8 eller 10 kg/dygn.
Dels skulle mycket pengar sparas på "onödigt" kraftfoder och vi skulle slippa se "magra " hästar i större utsträckning.

Jag håller med, och vid fri tillgång är det nästan ännu viktigare att veta vad grovfodret innehåller. Vi hade i fjol riktigt, riktigt bra hösilage som mina hästar fick fri tillgång på. Resultatet blev hästar tjocka som tunnor....  :( Så till i år vet jag att ersätta en del med halm, eftersom de uppenbarligen är lättfödda.

Falin

• -
« Svar #39 skrivet: 15 sep-07 kl 16:54 »
det funkade finfint.

Hur vet du det? Var du med?

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser