Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Något mager häst..  (läst 26535 gånger)

Falin

• -
Re:Något mager häst..
« Svar #40 skrivet: 15 sep-07 kl 18:48 »
Min erfarenhet är att fri tillgång fungerar bra i kombination med bra hagar. Dvs stora, kuperade ytor att röra sig på, där det under större delen av året finns även annat som lockar än grovfodret. Annars får man släpa dit fällda träd, kvistar osv.
Hästar som står i små, platta hagar står lätt och hänger över maten hela dagen i brist på annan sysselsättning.

Idag tror jag tyvärr det är många som inte kan känna och se på sina hästar i tillräckligt god tid för att kunna förändra foderstaten därefter, och det är ju heller inget man lär sig över en natt för den delen. Där tycker jag analys och en uträknad foderstat har en funktion att fylla i allra högsta grad.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #41 skrivet: 15 sep-07 kl 23:19 »
Jag håller med, och vid fri tillgång är det nästan ännu viktigare att veta vad grovfodret innehåller. Vi hade i fjol riktigt, riktigt bra hösilage som mina hästar fick fri tillgång på. Resultatet blev hästar tjocka som tunnor....  :( Så till i år vet jag att ersätta en del med halm, eftersom de uppenbarligen är lättfödda.

Jag håller helt med! En intressant iakttagelse är att många av våra hästar valde halm (åt upp den i liggskyddet) trots fri tillgång på hösilage. Har de möjlighet kan de alltså i vissa fall välja vad det "behöver".

Charlotte

• -
« Svar #42 skrivet: 16 sep-07 kl 07:37 »

Apropå det här med täcken, idag har jag sett ett 20- tal hästar med vintertäcken på sig. Soligt men visserligen blåsigt, torrt och uppehåll, 14,8 grader varmt.
Vad är vitsen? Att dom inte skall falla ur och bli magra?
Skulle inte tro det.
Vem vet, alla kan ju ha läst här och vill prova ;)
Förmodligen är det väl för att slippa tjock vinterpäls på hästar som är i träning. Då får man väl börja i tid.
                                           Mvh
                                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Körven

• Värmland
« Svar #43 skrivet: 16 sep-07 kl 21:38 »
Vad den igentliga frågan var,handlade om en mager häst.Det som jag skulle kolla först innan foderstater mm är hur mycket vatten dricker den och får den salt.Det glömms bort men vatten är otroligt viktigt så även salt.Vattna ur en hink och strö salt på maten,får hästen förmycket salt så kompenserar den detta genom att dricka mer,vilket är bra.Saltsten och automatiskvatten ho i all ära men det är inte tillfredställande för många hästars behov.Dricker den inte så spelar resten ingen roll.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Nina W

• Värmland
« Svar #44 skrivet: 17 sep-07 kl 17:29 »
Oljig havregrøt

1 liter havre
2 dl vetekli
1 dl vetegroddar
1 1/2 dl linfrø
lite betfor
1-2 dl kallpressad rapsolja
1/2 dl fiskolja

Hæll kokande vatten øver allt det torra. Låt stå och svalna till lagom
æt-temp coh rør ned oljorna.
Mums før mager hæst! (Æven før en labb som knyckte grøt en gång
fast den behøvde ju hellre bantas æn gødas...)

Visste ni att travstjænan Stefan Melander alltid ger sina hæstar varm mat?
Jag vet inte om dom får havre, men upphettning gør havren mer
lættsmælt før djuren.

Jag brukade køpa 2´a klass raps-olja från Julita på den tiden då jag hade
en mager gammal mærr. Hon mådde vældigt bra av grøten.

Lycka till

Nina

« Senast ändrad: 17 sep-07 kl 17:30 av Nina W »

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 17 sep-07 kl 18:18 »
Hur vet du det? Var du med?

både min farmor, farfar,mormor hade hästar.
fråga vem som helst över 60 så får du se...
det FANNS överhuvudtaget inga sådana kraftfoder som vi har idag.

hästar behöver BETE och på vintern HÖ.
inte en massa konstigheter.
hästarna klarade sig förr, så då gör de det nu med.
glöm inte bort att människan uppfinner saker för egen vinnings skull..
täcken,kraftfoder,järnskor,urk!
naturliga hästar ska det vara.
tycker sååå synd om hästar som går med täcken.
det tyder bara på okunskap!
« Senast ändrad: 17 sep-07 kl 18:24 av tänk_positivt »

Sommartorparn

« Svar #46 skrivet: 17 sep-07 kl 20:25 »
Men fick hästarna inte havre förr då? Det måste väl ha varit en variant på kraftfoder. Säger en som i alla fall har läst förr-i-tiden-romaner och Sörgården-Önnemo-läseböcker, i vilka det förekommer havreätande hästar.

Charlotte

• -
« Svar #47 skrivet: 17 sep-07 kl 22:11 »

Vad man ofta glömmer bort i diskussionen att hålla alla djur "Naturligt" är att vi faktiskt använder dem för jobb som inte är "Naturliga" för dem... Ofta har vi dessutom flyttat dem flera världsdelar ifrån var de utvecklats, men ändå ska de leva "Naturligt"...
    Att använda "Förr i tiden" här i Sverige som någon sorts måttstock för "Naturligt liv" har överhuvudtaget inget med verkligheten att göra... Dels levde inte djuren så värst "Naturligt" (se efter hur en gammal ladugård/stall är byggd och tänk  på att djuren stod inne hela vintern så får ni se på "naturligt") och att ta en tid kanske hundra år bakåt som "mall" är konstigt för djurarter som existerat så mycket längre.
   Om man ska använda hästen för riktigt arbete vintertid är det faktiskt en stor fördel att antingen täcka den så den slipper vinterpäls eller så klippa den.
  När jag jobbade med travhästar (Kallblod) så fick unghästarna ha täcken om dagarna och de äldre blev oftast klippta (naturligtvis med täcke på sedan) om de inte var såna som behöll en riktigt kort päls när de fick täcke på sig. Hästarna torkade snabbt och ,vi la på dem ett "andas" täcke när de var färdigtränade och sen ut i hagen för lite naturlig stretching efter träningspasset. Hade de haft sin långa päls hade de inte kunnat vara i hagen efter träning utan stått i stallet och "aldrig" torkat trots bra ventilation.
   En häst som inte arbetar hårt på vintern spelar det väl ingen roll om den har päls eller ej men ska den jobba tycker jag synd om den... Har faktiskt svårt att tro att hästarna "Förr" hade så hemska pälsar eftersom de i princip bara var ute när de arbetade och då höll dom sig nog varma utan att behöva sätta en extrem päls.
   Jag är själv positiv till barfotahästar så långt det går, men ska man hålla till på halt underlag och dessutom låta hästen dra/bära tycker jag det är djurplågeri att inte se till att den slipper halka omkring.
 Om vi alltså hade våra hästar i lösdrift och inte krävde något arbete av dem så skulle det säkert fungera utmärkt med oskodda, otäckade hästar som bara fick hö... Men vi ställer ju så många "Onaturliga" krav på våra djur så att det ibland kan vara nödvändigt att tillsätta "onaturlig" mat för att täcka upp protein/energi behovet tex.
   Jag vet att det har förekommit försök med utfodring av tävlande travhästar med bara ensilage av hög kvalitet (jag har inte hört resultaten) men det är intressant. Men då är det självklart inte vilket grovfoder som helst som "Luktar gott och ser fräscht ut" utan noga analyserat foder som skördats i rätt tid och av mycket hög kvalitet för att man ska kunna räkna ut en balanserad foderstat för hästar med höga prestationskrav på sig.
    Jag tycker själv att om man skulle ge sin häst ett "Naturligt" kraftfoder så är väl inte Havre det första valet? Våra hästars förfäder åt väl knappast havre? Nån av de nya "Moderna" Ört muslierna måste ju vara mycket bättre? Tänk vad bra att utvecklingen går framåt ;)
                                      Mvh
                                   Charlotte

« Senast ändrad: 17 sep-07 kl 22:14 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Falin

• -
« Svar #48 skrivet: 18 sep-07 kl 08:43 »

Men dina farföräldrars hästhållning är ju ointressant om man inte har något att jämföra med, eller hur? Vad var det som var så naturligt med deras hästhållning? All hästhållning i fångenskap är ju i grund och botten onaturlig. Att deras hästar "klarade sig" säger ju ingenting om hur de hade det och vilken prestation de utförde, eller hur den hade stått sig gentemot dagens hästar. Och järnskor på hästar är långtifrån en nyhet....

Hästar går med täcken av många anledningar, okunskap är säkert en av dem, men långtifrån alla. Ta gärna reda på varför, innan du avfärdar något. En vacker dag kanske du behöver den erfarenheten.

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 18 sep-07 kl 09:28 »
Men dina farföräldrars hästhållning är ju ointressant om man inte har något att jämföra med, eller hur? Vad var det som var så naturligt med deras hästhållning? All hästhållning i fångenskap är ju i grund och botten onaturlig. Att deras hästar "klarade sig" säger ju ingenting om hur de hade det och vilken prestation de utförde, eller hur den hade stått sig gentemot dagens hästar. Och järnskor på hästar är långtifrån en nyhet....

Hästar går med täcken av många anledningar, okunskap är säkert en av dem, men långtifrån alla. Ta gärna reda på varför, innan du avfärdar något. En vacker dag kanske du behöver den erfarenheten.

hej falin!
jag har sysslat med hästar hela mitt liv 24år av 30.
jag har jobbat med hästar, jag har haft egna hästar.
MIN syn på hästar är att man inte ska krångla till det.
täcke behövs inte,om hästen är svettig efter jobb, så får man vackert gå/skritta den,eller ge hö, så den får upp värmen och på så sätt torkar.
enda gången det kan vara motiverat att ha skor är isåfall på vintern då det är halt.
Hästar ska ha stora hagar och helst gå ute dygnet runt med ett regält vindskydd, och fri tillgång på mat (tyvärr klarar inte alla dagens hästar det utan att få fång)en skopa havre efter avslutat jobb.

vad jag menar är att jag är STARK motståndare till dagens hästhållning ,där hästarna många gånger bara är ute 4 timmar av dygnets 24 timmar, resterande 20 timmar står dem inne i oftast en dåligt ventilerad miljö.
den rids på sin höjd en timme om dagen (förr jobbade hästarna hela dagarna på åkrarna)

Körven

• Värmland
« Svar #50 skrivet: 18 sep-07 kl 10:06 »
Det skulle vara roligt att få veta lite mer om detta med enbart ensilage till travare.Det verkar dömt att misslyckas redan innan med den kunskapen som finns om utfodring.En högpresterande häst kan inte fylla sitt näringsbehov med vallfoder,varken tiden eller magen räcker till.

Körven

Falin

• -
« Svar #51 skrivet: 18 sep-07 kl 10:06 »
Jag har sysslat med hästar lika länge som du ungefär, och även min morfar hade hästar. Men jag har ingen aning om hur de hade det, och därför tycker jag det är meningslöst att dra paralleller och säga "att det var bättre förr". Om jag hade varit 80 år och haft häst hela mitt liv - hade det funnits något att jämföra med...

Jag är heller ingen vän av för lite utegång eller mängder med kraftfoder på bekostnad av grovfodret. Det innebär ju inte att jag inte kan dra nytta av att det finns jättebra hästtäcken eller ett stort och bra sortiment av kraftfoder som jag kan anpassa till just mitt grovfoder. Jag har både oskodda och skodda hästar, vartefter hur det passar just den individen.

Det är så onödigt att generalisera när man kan plocka de bästa bitarna av allt - nytt som gammalt!

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #52 skrivet: 18 sep-07 kl 10:43 »
Saltsten och automatiskvatten ho i all ära men det är inte tillfredställande för många hästars behov.Dricker den inte så spelar resten ingen roll.

Körven

Varför inte saltsten? Slickar de inte så mycket som de behöver? Som jag läste i en artikel om vattenkoppar, hästar dricker runt 40% mer om de får vatten i spann. Är det samma med saltstenar?

Körven

• Värmland
« Svar #53 skrivet: 18 sep-07 kl 11:41 »
Varför inte saltsten? Slickar de inte så mycket som de behöver? Som jag läste i en artikel om vattenkoppar, hästar dricker runt 40% mer om de får vatten i spann. Är det samma med saltstenar?
Det finns hästar som sällan eller aldrig slickar på saltsten,då är det bättre att ge salt i maten.Det har gjorts studier som visar att 75% av hästarna inte täcker sitt underhållsbehov av saltintag via saltsten.Tränar man hästen så den svettas mycke så är inte saltsten det bästa sättet att erbjuda salt.Det finns studier på travare som fått 40 g per dag som motsvarar 1,4 gånger deras underhållsbehov,man räknar med ca 25 g salt till en 500 Kg häst.Dom åter hämtade sig bra efter normalt arbete,men det tar några dagar att få salt balansen helt återstäld.Kroppen kompenserar saltfattig diet genom att ta natrium från skelett och muskler,vad det innebär är ingen som säkert kan svara på,det forskas på området.Det snabbaste sättet att återhämta salt o vätskeförlust är Fysiologisk koksaltlösning,det låter märkvärdigt men det är bara saltvatten,9 gram salt per liter vatten.
Svaret på din fråga är Ja det är det.

Körven

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #54 skrivet: 18 sep-07 kl 12:25 »
Tack Körven! Bra svar!

Charlotte

• -
« Svar #55 skrivet: 18 sep-07 kl 15:37 »
Det skulle vara roligt att få veta lite mer om detta med enbart ensilage till travare.Det verkar dömt att misslyckas redan innan med den kunskapen som finns om utfodring.En högpresterande häst kan inte fylla sitt näringsbehov med vallfoder,varken tiden eller magen räcker till.

Körven
Jag fick höra om försöket när jag gick "Bondeutbildning" och hade en lärare från Trav Och Galoppskolan i husdjurslära. Några travare skulle utfodras med ensilage av toppkvalitet och man mätte resultat osv... Kanske resultaten kan finnas på SLU? Jag har inte träffat läraren sen min kurs slutade så jag har inte fått höra hur det gick.
 Men egentligen undrar jag om det är helt omöjligt? De hade nog ordentligt reda på vad hästarna behövde och hur mycket de klarade att äta innan de startade försöket.
Hur höga "Hästvärden" kan man egentligen få fram på ett toppensilage?
                      Mvh
                   Charlotte
« Senast ändrad: 18 sep-07 kl 21:12 av Charlotte »

Charlotte

• -
« Svar #56 skrivet: 18 sep-07 kl 17:08 »
 På skoj tog jag ett analysresultat som jag hittade på nätet 41g Smbrp/kg foder och 6.4 MJ/kg foder och ts 69%. Där la jag in en häst på 550 kg som var sto/valack över 3 år men under 20. Hästen gick snabbjobb fler ggr/vecka. Med en grovfodergiva på 18 kg skulle alla behov täckas så när som en liten brist på energi, som var okej om hästen höll hullet. Enligt SLU så var grovfodergivan okej jag vet egentligen inte hur mycket hästen orkar äta, men kanske är det rimligt? Ensilage "verkar" i alla fall vara mer "lättätet" än hö.
                                Mvh
                             Charlotte

Charlotte

• -
« Svar #57 skrivet: 18 sep-07 kl 17:23 »
 Om man inte ger kraftfoder.... Sen får man ju räkna om torrsubstansen om det är hö man jämför med... Innehållet i "mitt" exempel var ju per kg foder och inte per kg ts.
Experimentet jag nämde handlar om ett naturligt sätt att utfodra högpresterande hästar,kanske inte det billigaste.
 Mina gamla pensionärer går och äter fritt från en ensilagebal hela vintern, jag har faktiskt inte stenkoll på hur mycket dom äter :-[ Men det är bra nog mycket....
Är det någon här som kollar exakt hur mycket hästar med fri tillgång egentligen äter???
                              Mvh
                         Charlotte
« Senast ändrad: 18 sep-07 kl 17:35 av Charlotte »

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 18 sep-07 kl 19:10 »
Om man inte ger kraftfoder.... Sen får man ju räkna om torrsubstansen om det är hö man jämför med... Innehållet i "mitt" exempel var ju per kg foder och inte per kg ts.
Experimentet jag nämde handlar om ett naturligt sätt att utfodra högpresterande hästar,kanske inte det billigaste.
 Mina gamla pensionärer går och äter fritt från en ensilagebal hela vintern, jag har faktiskt inte stenkoll på hur mycket dom äter :-[ Men det är bra nog mycket....
Är det någon här som kollar exakt hur mycket hästar med fri tillgång egentligen äter???
                              Mvh
                         Charlotte
det är väl inte så svårt, väg det innan du slänger ut det ;D

Falin

• -
« Svar #59 skrivet: 18 sep-07 kl 19:30 »
15-20 kg hösilage kan nog min store valack peta i sig en kall vinterdag på fri tillgång och lösdrift. Han väger åtminstone 750 kg tippar jag på.

Jag har också en känsla av att de kan äta mer ensilage än hö, eller så är det bara för att de föredrar ensilaget framför höet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser