Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get slakt  (läst 5535 gånger)

Stora bocken Bruse

Get slakt
« skrivet: 11 sep-07 kl 15:18 »
Jag är på gång och ska slakta mina småbockar.. Första djuret jag ska slakta och det känns oroligt.. Här omkring finns det så mycket ideér om getter.. Mest att dom typ käkar plåtburkar, förstör allt i sin omgivning, stångas, klättrar på bilar och framförallt GÅR INTE ATT ÄTA.. Enligt min åsikt så stämmer inget av dom första men det sista vet jag inget om..

Har genom trådar här lärt mig att även det sista INTE stämmer..  ;D
Läste om att man inte ska stressa dom innan slakt.. Jag håller helt med men jag vet inte riktigt hur jag ska fixa det.. Han kommer helt klart bli stressad av att gå ifrån dom andra.. Hur får jag honom att ta det lugnt? Alt hur mycke stress klarar dom innan? Lär ju inte bli mer än några minuter tills man hunnit undan med honom men han kommer förmodligen skrika hjärtskärande..

Är det någon spec ordning man gör allt i? Typ öppna och skynda dig ta bort det organet?
Kommer vara min far som utför proceduren och han är van att slakta vilt men har aldrig slaktat getter.. Han hör till dom som tycker att det inte går att äta.. Och att det inte finns nå kött på dom.. Men han tar gladeligen reda på en hare haha
Tänkte om det skiljer sig mycket från tex en råbock??
Jag är inställd på att göra köttfärs av det mesta men det verkar som jag är ute och cyklar eftersom många här pratar om rökta lår och fina stekar..
Vilka bitar bör jag INTE färsera?

Sist.. Pälsen? Vill väldigt gärna ha en fäll.. Vad ska vi tänka på när vi flår?
Och direkt efter? Har hört talas om att man kan frysa den? Finns det nåt ställe jag kan läsa mer om det?
Någon som vet någon som bereder skinn här i södra dalarna?

Oj va jag mal på.. Nu räcker det haha..
Hoppas ni orkar hjälpa mig trots det långa brevet..

pf

Re:Get slakt
« Svar #1 skrivet: 15 sep-07 kl 14:24 »
Hej!Get går att äta.Vid slakten så har jag fört djuren till en lokal slajtare.Det som är viktigt vid get och andra djurs slakt är hygien,dvs att tvätta händerna mellan varje prodecur och att minnas att pälsen får inte röra vid köttet för då får köttet bismak.Rökt getkött är ju gott.Ta tiilexempel vara på sadeln och revbenen o resten som färs.Pälsen lönar sig att spara o garva.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 15 sep-07 kl 15:37 »
Hej!

Jag har tidigare varit i charkbranschen. Via en man där hörde jag att vissa krogar servarar getsadel, som rådjurssadel, ifall de inte får tag på rådjur.

Get smakar inte lika mycket "vilt" som rådjur, utan något mildare.

De som inte kan äta get, borde alltså absolut inte kunna äta rådjur!

Dessutom, lär det på operakällaren i Stockholm serveras get, och man anger i menyn att det är get.

På gamla testamentets tid serverades killing vid festliga tillfällen.

Vi tog tillvara sadel och bakben, resten gick till färs.

Edgar

Stora bocken Bruse

« Svar #3 skrivet: 16 sep-07 kl 22:37 »
Tack för tipsen.. Imorrn kan det bli av att vi testar att slakta en å sen tar vi dom sista två på torsdag om ingen har hunnit köpa dom innan men det tror jag inte..

Ringer mycket konstigt folk som inte verkar förstå att det är levande djur dom ringer och vill köpa.. Känns skrämmande.. Då har dom det nog bättre i min frysbox om jag ska vara ärlig ;D

Förresten.. Finns det något som säger att man inte ska slakta djuren (Getterna) om dom är blöta?
Vi har en man som ska hjälpa oss att slakta våran bagge och han ställde in slakten för det regnade och baggen var blöt.. Frågan var om det finns en anledning med tanke på själva slakten eller om det kanske var så att han inte var så sugen när det regna..

Tvungen å lägga med en bild på grabbarna grus :)

Stora bocken Bruse

« Svar #4 skrivet: 16 sep-07 kl 22:39 »
Klarade uppenbarligen inte av att få med någon bild.. jaja så kan det gå när tummen sitter mitt i handen

leifhh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 sep-07 kl 12:56 »
Finns det något som säger att man inte ska slakta djuren (Getterna) om dom är blöta?

jag slaktar inte mina djur när de är blöta... dels för att jag tycker att de är svårare att hålla köttet helt fritt från pälskontakt när de är blöta och dels därför att jag själv luktar mycket mer får/get när djuren är blöta.

gör korv av köttet! har för mig att jag lagt ut ett recept på merguiz någon annan stans här på siten, den blir suverän om man gör den på get.

Stora bocken Bruse

« Svar #6 skrivet: 23 sep-07 kl 22:56 »
Aha det var så enkelt.. Kunde jag väl kanske ha listat ut om jag var lite smart..

Oj ja det lät gott.. kanske man skulle testa..  tack för tipset..
Nu är i alla fall årets slakt över.. Har precis stoppat sista bockkillingen i frysen..

Idag har jag för första gången i livet ätit revbensspjäll av lamm.. Var inställd på att det skulle smaka konstigt (ull) av det men det var bara jättegott.. :)
Så nu är det gjort.. Första smakbiten av ett husdjur..  :o Kändes konstigt men ändå ok.. Jag vet ju att han haft det bra.. Lite väl bra kanske.. Var rätt fet kille  ;D Hoppas geten faller mig lika i smaken..

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser