Jag är på gång och ska slakta mina småbockar.. Första djuret jag ska slakta och det känns oroligt.. Här omkring finns det så mycket ideér om getter.. Mest att dom typ käkar plåtburkar, förstör allt i sin omgivning, stångas, klättrar på bilar och framförallt GÅR INTE ATT ÄTA.. Enligt min åsikt så stämmer inget av dom första men det sista vet jag inget om..
Har genom trådar här lärt mig att även det sista INTE stämmer..

Läste om att man inte ska stressa dom innan slakt.. Jag håller helt med men jag vet inte riktigt hur jag ska fixa det.. Han kommer helt klart bli stressad av att gå ifrån dom andra.. Hur får jag honom att ta det lugnt? Alt hur mycke stress klarar dom innan? Lär ju inte bli mer än några minuter tills man hunnit undan med honom men han kommer förmodligen skrika hjärtskärande..
Är det någon spec ordning man gör allt i? Typ öppna och skynda dig ta bort det organet?
Kommer vara min far som utför proceduren och han är van att slakta vilt men har aldrig slaktat getter.. Han hör till dom som tycker att det inte går att äta.. Och att det inte finns nå kött på dom.. Men han tar gladeligen reda på en hare haha
Tänkte om det skiljer sig mycket från tex en råbock??
Jag är inställd på att göra köttfärs av det mesta men det verkar som jag är ute och cyklar eftersom många här pratar om rökta lår och fina stekar..
Vilka bitar bör jag INTE färsera?
Sist.. Pälsen? Vill väldigt gärna ha en fäll.. Vad ska vi tänka på när vi flår?
Och direkt efter? Har hört talas om att man kan frysa den? Finns det nåt ställe jag kan läsa mer om det?
Någon som vet någon som bereder skinn här i södra dalarna?
Oj va jag mal på.. Nu räcker det haha..
Hoppas ni orkar hjälpa mig trots det långa brevet..