Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  utnyttja trappskrubb  (läst 2702 gånger)

manna

• -
utnyttja trappskrubb
« skrivet: 10 sep-07 kl 20:36 »
Vad har ni för idéer om vad vi kan göra av vår skrubb under trappan i köket? Hittills har vi listat ut att utrymmet går att använda till skafferi, städskåp, myshörna åt dottern, sovplats åt hunden, matplats åt katterna (då krävs dörr med lucka, annars blir bara hunden fetare),... lådhurtsar kan byggas in och erbjuda förvaring...

Fler förslag?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:utnyttja trappskrubb
« Svar #1 skrivet: 10 sep-07 kl 21:15 »
Vi har vår trappskrubb till återvinningsplats. Dvs allt som ska till återvinningen finns där. En back till plastförpackningar, en till metall, en till glas, papperskassar till pappersförpackningar respektive tidningar. Plastkassar till aluminiumburkar och PETflaskor och plastpåsar till batterier och glödlampor. Ja, det var nog allt.  :P Nä, förresten har en liten back till sån't som hamnar utanför återvinningssvängen, typ, porslin.

Just nu har vi städgrejor i skrubben också så det är väldigt trångt men, de ska få ett eget skåp när vi bara blir färdiga att göra skåp/garderober i relativt nyrenoverade hallen. (Allt inomhusarbete har legat nere över sommaren.)

Komposten har vi under vasken (mellanlagring) och där har vi också soppåsen till brännbart.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #2 skrivet: 10 sep-07 kl 21:40 »
Bokhyllor för kokböcker, kanske? Vi ska snart sätta upp en hylla i köket för alla våra kokböcker, ska bli skönt att slippa springa till biblioteket varje gång man ska kolla något recept. Annars kan ju skafferi vara bra, vi har vårt under vindstrappan. Fungerar ganska bra, åtminstone för större mängder av samma sort. Vi har rätt trångt under trappan och det är bökigt att springa där i ett.

*ja jösses, vi har ett bibliotek...*  :-[
« Senast ändrad: 10 sep-07 kl 21:41 av yrian »
Höns, stickning och pelargoner

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 11 sep-07 kl 08:26 »
*ja jösses, vi har ett bibliotek...*  :-[

Gött!  ;D Vi har ett barn, så det perfekta bokrummet är "paxat" åt henne. Men bokhyllor gör sig överallt, så vi är nöjda ändå.

---

Tack för tipsen! Det där med källsorteringen har vi inte tänkt på. Det vore ju något. Kokböckerna har redan en hylla i köket, men vid renoveringen av detsamma lär hyllan bli längre. Det märks hos oss att det ges ut väldigt många kokböcker i Sverige...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 11 sep-07 kl 20:52 »
För den som gillar ungdomsböckerna om en viss trollkarl, är trappskrubben ett utmärkt sovrum åt den oönskade systersonen med ärret i pannan... :P

Min egen skrubb är, i brist på systersöner, platsen där min frystoa bor.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 12 sep-07 kl 08:11 »
Skrivkammare? ;)

Inte för krumma reumatiker över medellängd i så fall.

---

Kanske ska sätta nätdörr och övervintra hönsen där?

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 17 sep-07 kl 08:01 »
Källsortering! Lösningen blir tre "sopnedkast", ett för hårdplast, ett för papper samt ett för metall (glas får vi vackert gå iväg med i handen). Sopet åker ner i sin särskilda behållare i källaren och där kan vi lätt hämta säckar/lådor när det är tajm för månadens ivägskick till sopbilen.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 18 sep-07 kl 23:01 »
Källsortering! Lösningen blir tre "sopnedkast", ett för hårdplast, ett för papper samt ett för metall (glas får vi vackert gå iväg med i handen). Sopet åker ner i sin särskilda behållare i källaren och där kan vi lätt hämta säckar/lådor när det är tajm för månadens ivägskick till sopbilen.

Vilken bra idé!   :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

eka

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 19 sep-07 kl 22:42 »
Påminer mig om när jag byggde om i badrummet och ville göra en liten lucka direkt ner i tvättstugan för smutstvätt. VIlket jag inte fick.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

manna

• -
« Svar #9 skrivet: 20 sep-07 kl 08:32 »
Påminer mig om när jag byggde om i badrummet och ville göra en liten lucka direkt ner i tvättstugan för smutstvätt. VIlket jag inte fick.

Ja, sopnedkastmodellen fungerar ju lika bra för smutstvätten. Om man nu har tvättstugan på ett annat plan än sovrum/badrum.

Varför fick du inte göra din tvättlucka? Och vem bestämde det?

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #10 skrivet: 21 jan-08 kl 16:19 »
I mitt lilla hus har den mycket lilla trappskrubben gjorts till en minitvättstuga/städskrubb. Golvet har klinker och det är ordentligt avlopp. Bredvid den smala toppmatade tvättmaskinen (som rymmer massor trots att den tar lite plats) har jag en elfa-hurts på hjul med strykjärn, trasor och annat småplock (som jag kan dra ut när jag behöver komma åt hydroforen som är längst in), bredvid den står skurhinken. En hylla för tvättmedel ovanför maskinen, en hylla med krokar för lite städredskap till höger och till vänster har jag satt krok för att hänga upp strykbrädan. Jag har tvättkorg och dammsugare framför tvättmaskinen, den senare måste dock tas ut när jag ska komma åt tvättmaskinen.

Det är mycket som ryms på liten yta och det fungerar faktiskt bättre än jag trodde.

/Talo
« Senast ändrad: 21 jan-08 kl 16:20 av Talo »
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 22 jan-08 kl 11:31 »
När jag flyttade in i mitt förra hus satt det en väldigt enkel dörr för utrymmet under trappan. På dörren satt en toarullehållare. Det luktade gubbkiss i hela huset om man öppnade dörren.

ES

manna

• -
SV: Re:utnyttja trappskrubb
« Svar #12 skrivet: 07 feb-08 kl 12:10 »

Det bidde inga sopnedkast. Det lutar åt att i stället bidda en massa förvaringsbackar åt alla möjliga grejer. Lycka är att bygga själv och att bygga långsamt.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser