Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur packa ägg för att äggen ska hålla i Posten?  (läst 2520 gånger)

Helenan

• Gäst
Hur packa ägg för att äggen ska hålla i Posten?
« skrivet: 10 sep-07 kl 09:26 »
Jag har nu fått ägg skickade till mig vid fyra tillfällen. Två gånger har alla ägg hållit och två gånger har några gått sönder. Jag tänkte därför beskriva hur jag tror man ska packa för att äggen ska hålla.

Lägg äggen i en ägg kartong. Fyllut äggkartongen med något mjukt så äggen ligger stadigt om de är mindre än äggkartongshålen. Lägg äggkartongen i en större kartong. Obesrvera att det måste finnas utrymme även i förlängningen av äggkartongen. I annat fall får man lämna tomt i ägghålen i äggkartongens ände. Sedan fyller man allt tomrum runt äggkartongen med tex uppblåsta plastpåsar, hopknögglade tidningar, poppade poppkorn utan salt (ej mickropopkorn som är färdigsaltade. Spån går också bra men packas lätt och blir hårt. Det kan man dock ha i äggkartongen.

Ska man inte fukta äggkartongen med en prejflaska också så äggen inte torkar?

Skriv sedan utanpå paketet: "Innehåller levande ägg" och "Handskas med FÖRSIKTIGHET" i jättestora bokstäver.

Detta tror jag är bästa sättet att posta ägg!

mvh
Helena
« Senast ändrad: 10 sep-07 kl 09:27 av Helenan »

sallyomolly

• Gäst
Re:Hur packa ägg för att äggen ska hålla i Posten?
« Svar #1 skrivet: 10 sep-07 kl 09:55 »
Jag har fått ägg flera gånger och när de är packade med sågspån går de sönder. Även i tidningspapper enbart går de ofta sönder.

De bästa paketen jag fått är polystyrenboxar, funderar på att beställa såna, de är helt gjorda i frigolit. Ska kolla vad de kostar, men det beror ju på om köparen kan tänka sig att betala emballage, vad tror ni?

Har oxå fått med varje ägg lindat i vadd, lagd i ägg kartong, bubbelplast o och sen frigolitbitar ca 15 cm runt hela kartongen. Det var ingen som gick sönder.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 sep-07 kl 09:57 »
Borde bli ca 15 kr per kartong, det hada jag gärna betalt för att få hela ägg.

http://cgi.ebay.co.uk/10-Polystyrene-Poly-Egg-Boxes-Hatching-incubation_W0QQitemZ220147323954QQihZ012QQcategoryZ46292QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Kolla längst ner på sidan där står att de har i olika storlekar.
« Senast ändrad: 10 sep-07 kl 09:59 av sallyomolly »

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 10 sep-07 kl 10:33 »
ja det verkar ju helt klart bättre att betala extra än att hälften av äggen är trasiga när dom kommer fram! :)
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Helenan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 sep-07 kl 11:24 »
De färdiggjorda kartongerna var ju jättebra! Jag skulle avsolut betala extra för att få skickat i sådana. Sedan har man ju kvar kartongerna också. Tror du de går att lägga i ugnen för att decinficera dem?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 11 sep-07 kl 09:06 »
Tyvärr spelar det ingen roll vad man skriver på kartongerna när man skickar för allt går med automatik. Paket och brev åker på band och sen ramlar de på golvet vad man än har skrivit på paketet. Så det enda som gäller är att packa ordentligt och hoppas att inget större paket landar på det man skickat eller ska ha.

Jag frågade mitt ombud och hon sa att det var så och hon undrade lite hur i hela fridens namn vi vågade skicka ägg med Posten  :o

Så det är nog mest tur om mna lyckas få fram nåt paket utan att nåt ägg är trasigt. Det man kan göra som jag tycker funkar bra är att man packar 2 lådor i varnadra med lite spån emellan. När jag har lyckats få tag på 2 lådor som passat i varann så bra har alla ägg varit hela när de har kommit fram.

Melica

« Svar #6 skrivet: 11 sep-07 kl 10:45 »
Jag har fått ägg som skickats av Polly. Äggkartongen fylld med bomull runt äggen, och sedan hopknölat tidningspapper runt äggkartongen. Det fungerade jättebra, alla äggen var hela!

Frigolitkartongerna har jag läst något om på någon utländsk sida. Där menade man att det blev för tätt och syrebrist, så att det blev sämre kläckning när man använde dem.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 11 sep-07 kl 12:21 »
Tyvärr spelar det ingen roll vad man skriver på kartongerna när man skickar för allt går med automatik. Paket och brev åker på band och sen ramlar de på golvet vad man än har skrivit på paketet. Så det enda som gäller är att packa ordentligt och hoppas att inget större paket landar på det man skickat eller ska ha.

Jo, vi har ju sett på 'Karl Bertil Johnsons julafton' hur det går till... Våra äggkartonger hamnar väl mot betongväggen i den fragila avdelningen..
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Helenan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 sep-07 kl 15:31 »
Jag har fått ägg som skickats av Polly. Äggkartongen fylld med bomull runt äggen, och sedan hopknölat tidningspapper runt äggkartongen. Det fungerade jättebra, alla äggen var hela!

Frigolitkartongerna har jag läst något om på någon utländsk sida. Där menade man att det blev för tätt och syrebrist, så att det blev sämre kläckning när man använde dem.
Oj, det var ju bra att höra! Då kanske man ska borra lite småhål i de lådorna?

Hönsmamma

« Svar #9 skrivet: 12 sep-07 kl 15:53 »
Ibland verkar det som dom ägg man skickat utan att tala om vad paketet innehåller klarar sig bäst, verkar som om dom på posten tittat för mycket på Carl-Bertil Jonssons jul
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser