Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang luftsolfångare  (läst 86437 gånger)

krikav

• Hälsingland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #140 skrivet: 13 mar-15 kl 08:57 »
Har du något recept? :)
Annars tänkte jag bara om man gnussade in träkolet i träet. Det behöver säkert inte vara perfekt för att absorbera en hel del.
Det är ju nätet som ska vara huvudsaklig absorbator.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 13 mar-15 kl 09:06 »
Du behöver något bindemedel. Något av mjöl, cellulosalim, filmjölk eller socker. Kan gå att bara gnida in men risken att det blir svart inomhus är överhängande. Spontant känns sockerlösning som en möjlighet då både socker och träkol känns kristallina i hur de beter sig optiskt. Vet inte vad som händer med socker vid 100 grader dock.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

krikav

• Hälsingland
« Svar #143 skrivet: 29 mar-15 kl 14:27 »
Tänkte bara hoppa in som hastigast och berätta att luftsolfångaren varit uppe i snart två veckor nu.
Det har ju inte varit så många soliga dagar, men de dagar solen ändå tittat fram så har det märkts direkt på vedförbrukningen.

Har inte hunnit måla den utvändigt (falurött) ännu (vill ha finväder för att färgen ska torka).
Har ambitioner om att få upp en till, men det är så mycket annat nu, så den får nog bidra i höst istället... :)
Ska försöka få till lite bilder!

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #144 skrivet: 30 mar-15 kl 20:28 »
Hej Krikav

Gratulerar...och så är även du redan en som är nöjd med sin solfångare!!!

Visst ger den ett fint värmetillskott...

krikav

• Hälsingland
« Svar #145 skrivet: 01 apr-15 kl 19:33 »
Förvånansvärt stort värmetillskott.
Om jag mätt och räknat rätt, så gav den mig 1200W när solen stod som högst häromdagen och det var snövitt på marken nedanför. :)
Förutom det, så har vi kunnat ändra vårt beteende. Om det är lite kyligt, men LSF just kommit igång behöver man inte slentrianelda.
Toleransen för lite kyla har blivit högre på något vis...

Så luftsolfångaren spar mer värme, än vad den producerar! :D

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #146 skrivet: 02 apr-15 kl 19:09 »
Hej Krikav

Kul att läsa hur mycket nytta du redan har haft efter bara tre veckor...och även du är "fast"!
Som jag skrev tidigare: jag har inte hört någon negativ kritik av de som har installerat en sådan kollektor.

1200 W effekt är fullt möjligt (beroende på ytan förstås), och där hjälper även snöreflektionen så som du la märke till.
Visst är denna enkla teknik en tillgång !!!

Ärligt talat förstår jag inte varför så många krånglar till det med en himla massa teknik när man kan komma åt nästintill gratis energi med enkla medel som en "svart låda" är.

Glad påsk och mycket 

Kap Horn

krikav

• Hälsingland
« Svar #147 skrivet: 03 apr-15 kl 00:48 »
Det enda möjliga sättet att göra fel på, det är att inte bygga en. ;)
Så oerhört lätt att snöa in på detaljer och verkningsgrader och dittan och dattan... och så blir det inte av!

Svärfar har byggt en till garaget nu också!
Endast en svartmålad låda täckt med spilbit han hade ifrån växthusbygge, ett hål in genom väggen, ingen absorbator. Heller ingen fläkt utan bara självdrag.
Unken doft är enligt hans egen utsago helt borta.
Ska dit på lördag och ska passa på att inspektera då! :)

DennisCA

• Finland
« Svar #148 skrivet: 03 apr-15 kl 15:21 »
Mitt ska nog bli av, helt enkelt varit för sjuk för att kunna gå ut och jobba så mkt. Går på antibiotika nu.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #149 skrivet: 23 apr-15 kl 10:26 »
Hej

Redan för tre år sedan såg jag på väg till Sälen söderifrån två grannar ute på landsbygden som hade var sin solfångare på garageväggen.
Där var det väl någon som började och grannen hakade på.

Nu såg jag även en ca 2 m2 stor solfångare på ett av bostadshusen...detta gör man inte om man inte har lagt märke till hur effektiva dessa enkla kollektorer är!

Kanske nästa år även grannen har en på huset  ;)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #150 skrivet: 24 maj-15 kl 12:52 »
Stod och lastade grejor på pall häromdagen och en tanke slog mig. Skulle man inte kunna göra en enkel testanläggning med pall, pallkrage och en plastskiva? Det svåraste vore att göra myggnätsramen.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #151 skrivet: 31 jul-15 kl 20:48 »
Nu har jag fått min LSF i drift. Tog en tid men kom över glas till bra pris (0kr), och denna sommaren blev det lite tid så nu är den klar. Inget växthus framför, men en LSF inbyggd i vägg som "Linnar" som inspirerat mig till.
Lite färg & några plankor kvar, annars klart.

Inte räknat, inte analyserat hur, bara byggt enligt ett recept som passade, och som funkade. Optimalt? Vem vet.

Värmer garaget med solen, innan ca 16 grader, efter ca 21 grader och det en mulen regnig eftermiddag.
En fläkt för att bättra luftflödet drar ca 60W.

Planerar nästa till avfuktning av krypgrund, blir en "Kap Horn" med Biltema insektsnät och några gamla fönster.

Tipset till alla är bygg, allt är bättre än inget.
Just do it..
« Senast ändrad: 01 aug-15 kl 09:09 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #152 skrivet: 31 jul-15 kl 22:01 »
Hej kontorsråttan

Inget att tillägga...redan nu har du nämligen förstått: bara bygger en sådan låda och man ligger på +

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #153 skrivet: 01 aug-15 kl 18:58 »
@ Kan Horn
Japp känner att jag ligger på +

Hemkommen efter en dag på tur, sol när jag åkte, sol när jag kom hem vid sexsnåret.
Kollar temperaturen i garaget, 27 grader.  :o var ca 17 när jag åkte & fläkten precis startat.
Öppnar & vädrar, bara för att kunna vara i garaget ikväll.

Nästan så jag längtar till höst/vinter/vår för att se hur effektiv min LSF är, för just nu på sommaren funderar jag på hur jag kan begränsa effektiviteten...

Hur går det för er andra?  ;)
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean

DennisCA

• Finland
« Svar #154 skrivet: 01 aug-15 kl 22:30 »
Allt material bara står i förrådet. Men jag måste få det gjort innan hösten blir för kall. Har allt jag behöver nu, kanalplast, isolering, nät, trä, t.om. en termostat.

För sommaren har jag inte alls behövt värme, tvärtom, mitt garage är så välisolerat att det är riktigt skönt, 17-20 grader när det varit som varmast (28 grader) och sedan samma temp på kvällen när det var 15 grader.

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #155 skrivet: 01 aug-15 kl 22:42 »
Allt material bara står i förrådet. Men jag måste få det gjort innan hösten blir för kall. ...

Då e du på gång,  ;D

Kan läska med lite data från idag.

Garaget var stängt fram till 18:00 då jag fick vädra för att kunna vara i garaget...
Solen når väggen vid ett snåret och tills den går ner.

DennisCA

• Finland
« Svar #156 skrivet: 01 aug-15 kl 22:48 »
Jooo bara jag får några andra projekt avslutade så blir det nog av. Lägger marksten just nu.

Annars ett sätt jag funderat på vad gäller sommaren och då man inte vill ha värme så vore om man hade en öppning i toppen och en i botten. Som man kunde stänga då det blir kallare såklart, då borde ju luften stiga igenom luftsolfångaren. Jag tänker det är bättre än att bara stänga av väggkanalerna, för då kan solfångaren bli så jättevarm.

Eller så bygger man ett skydd som är vitt som man täcker över den med bara.

kallstrom_74

« Svar #157 skrivet: 15 aug-15 kl 23:22 »
nu fångade ni MIN uppmärksamhet..Biltemas myggnät?? haft drömmar om att göra en nätsolfångare, men ett svart aluminiumnät från (tyskland?) kostade ju multum....så ni påstår att det går med Biltemas myggnät alltså? som är av plastöverdragen glasfiber?? smälter inte det????

DennisCA

• Finland
« Svar #158 skrivet: 16 aug-15 kl 09:29 »
Vi får se hur det går.

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #159 skrivet: 16 aug-15 kl 10:15 »
Jag har mätt över 70 grader C i min LSF (med dåliga givare som bottnar) och liknande konstruktion har (mer exakt) mätt 120 grader C som max. Vid 120 grader C läcker det ut lika mycket värme som tillförs, därför kan det inte bli varmare än så.

Detta är utan fläkt, med startad fläkt sjunker temperaturen.

Och det är data från en baklufts LSF med isolering och plåt, men jag anser att man kan ha 120 grader C som en tumregel på vad max temp kan bli i LFS, lite beroende på konstruktion & hur mycket den läcker.

Någon data på biltemaproduketn hur mycket värme den tål?

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare
Dha87, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser