Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras ska vi välja (trevliga och ruvvilliga) ??  (läst 7013 gånger)

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
Vilken ras ska vi välja (trevliga och ruvvilliga) ??
« skrivet: 09 sep-07 kl 17:05 »
Hejsan.

Hade en önskan om Sebrighter, men överlevnaden på dom var inte som jag hade tänkt mig.

Så nu funderar vi på något annat kul.

Brahma är redan bestämt till våren men den tredje rasen vill jag gärna ha hjälp av er att komma på.

Enda kravet är att de ska vara trevliga och ruvvilliga  ;D.

Skriv gärna och berätta om rasen ni föreslår.

Sätt gärna även in en bild så jag kan se vad ni talar om  ;D

Är inte så inne på raser eftersom jag bara haft Dv Kochin på hjärnan ;D.

Mvh Maria
« Senast ändrad: 09 sep-07 kl 17:05 av Maria1xx »
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Nypålandetsfru

• Gäst
SV: Vilken ras ska vi välja (trevliga och ruvvilliga) ??
« Svar #1 skrivet: 09 sep-07 kl 20:21 »
Själva hönshållningen här hemma är ju eg gubbens område :) men vi startade med Svarthöns.
De är jättetrevliga. Ruvar gärna och härdiga. Äggen är inte jättestora men vi är supernöjda.
Vi tyckte det var en bra ras att börja med för oss. Sen har ju gubben utökat med lite andra
raser.
Lycka till!  :)

orloff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 sep-07 kl 20:55 »
Ja, Brahman har du inte så stor nytta av när det gäller ruvning, de äter mest  ;D
Stora Kochin är både trevliga och ligger ofta.  Orpington dessamma. Faverolle är ju också en underbar ras som värper bra och är mycket lugna. Araucana om man vill ha turkosa ägg. Är både trevliga värper bra och ligger, i alla fall mina.  ;)

Daisy

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 09 sep-07 kl 21:40 »
Jag har 6 st brahmahönor. 3 st av dem ligger på ägg nu, så jag tycker att de är jättebra ruvare. Mina värper väldigt bra också, men framför allt så är de så himla goa och sociala! En av dem går direkt upp på altanen för att hitta ev kattmat utanför dörren när jag släpper ut dem. Ibland går hon in i hallen och kikar lite. De är så mysiga.
Jag har 3 barn, man, 2 katter och höns av raserna Orpington, Isbar och Hedemora

Maria1xx

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 10 sep-07 kl 08:17 »
Hejsan.
Och tack för råden.

Hmm detta blir något att bita i :-\.

Mvh Maria

Bruja

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 sep-07 kl 08:24 »
Hej

Mina Orpington är inte ruvilliga, tyvärr, för det ska dem vara. En höna har försökt men höll bara ut i två veckor. Kanske nästa år blir bättre?

Jag har nu fått lägga mina Orpingtonägg under dv Kochinhönorna. Men det är mycket lugna och trevliga hönor och vackra att se på Orpington.

mvh
Carmen

Anna

• -
« Svar #6 skrivet: 10 sep-07 kl 10:18 »
Spelar det nå'n roll om det är stora höns eller ddvärg? De flesta förslagen är väldigt stora höns men du pratade om nå't annat än sebright som är en av de minsta raserna... Jag hade tidigare chabo och de är extremt ruvvilliga och duktiga mammor. Jag tyckte dock att de var svåra att få handtama så därför har jag sålt bort dem. Men de var inte så flaxiga och kom fram när man var ute för att kolla om man kom med nå't gott. Jag vill dock ha raser jag lätt kan få så tama att jag kan lyfta upp dem ute, så därför gick de bort. Ska nog själv satsa på sebright, modrena engelska stridshöns dvärg och dvärgkochin, hör jag har hittills inte stött på några trevligare och mer tama höns, och de verkar kläckas så!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Sia

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 10 sep-07 kl 13:27 »
Mina favvisar är Svenska dvärg,
dom är sådär lagom ruvvilliga, och värper gladeligen ägg (pyttesmå).
Trevliga och sällskapliga, kommer och tittar vad man håller på med, eller går bara och krafsar nånstans inärheten.
Flyger skickligt men är lätthanterliga och lugna.
Tuppvikt: ca 650gr och Hönvikt: ca 550gr.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #8 skrivet: 10 sep-07 kl 15:02 »
Går i samma tankar. Nu när hönshuset är uppfräschat och har stått tomt sedan i somras så är det snart dags att få in lite hönor igen. Längtar, men har lovat sambon att vänta till efter oktober med att skaffa nya hönor. Inte den roligaste tiden för hönorna men jag ska vara bortrest några veckor i oktober.

Så då funderar jag också på vilken ras?  ??? Har samma önskningar som trådstartaren så jag följer tråden med intresse.

Svarthöns låter ju trevliga men även Svensk dvärg bland många andra. Har svårt att bestämma mig  :-[. Hur hittar man någon som säljer? Sätter folk ut annons på forumet eller hur går det till? Eftersom jag inte har koll på det där med kycklingar ännu, så tänker jag mig nog vuxna eller halvvuxna djur som inte kommer alltför långt bort (Kungälv med omnejd).
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

amarantus

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 sep-07 kl 15:32 »
Ja Svarthöns tycker jag ;)

Anna

• -
« Svar #10 skrivet: 10 sep-07 kl 15:32 »
Ett tips är att kolla på blocket och söka på höns, hönor, höna, kycklingar mm. Sedan finns det många lokalklubbar runt om i landet. Många har hemsidor med både annonser och rasregister där man kan ha tur och hitta det man vill ha. Gå in på vår klubbs hemsida www.mittsverige.com och titta under länkarna så får du kika vilken klubb som finns närmast dej.

Själv föredrar jag dvärgraser för då får man plats med fler. De värper ju också ägg även om de är mindre, men har man några hönor får man ändå ägg så det räcker och blir över, så jag är helnöjd med mina dvärgar. Blir ibland sugen på att ha en stor grönvärpande höna och en stor som värper chokladbruna ägg bara för att äggen är så vackra, men än har det inte blivit av.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Elolinon

• Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #11 skrivet: 10 sep-07 kl 15:54 »
Ett tips är att kolla på blocket och söka på höns, hönor, höna, kycklingar mm. Sedan finns det många lokalklubbar runt om i landet. Många har hemsidor med både annonser och rasregister där man kan ha tur och hitta det man vill ha. Gå in på vår klubbs hemsida www.mittsverige.com och titta under länkarna så får du kika vilken klubb som finns närmast dej.

Tack för tipset!  :)

Maria1xx

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 11 sep-07 kl 19:02 »
Araucana låter intressant.

Nån som vill berätta lite mer??

Mvh Maria

orloff

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 sep-07 kl 19:58 »
Vad vill du veta? Jo, du kan inte ha örontoffsar på både tupp och höna då får du inga kycklingar.  De är väldigt sociala mot människor men tupparna vill inte gärna ha sällskap av nya tuppar. Ska man byta så skaffa  nya tuppar  och ta bort de gamla.

Maria1xx

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 12 sep-07 kl 07:28 »
Aha det hade jag inte en aning om.

Se så bra det är att fråga här på alternativ.

Alltid är det nån som vet och garanterat att man lär sig mycket.

Tack !!!

Ska tänka på det ;D

Mvh Maria

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 sep-07 kl 09:15 »
Vi har nog några svarthönskycklingar över om man kan säga så  :)
Gubben kommer hem från kurs på fredag men det vekar som om vi har
två tuppar (jättefina) som vi inte kan behålla då det blir för många tuppar.
De är födda runt midsommar. Trevliga typer  :)

Jag sitter själv och suktar efter Faverolle.
Tycker dom är ljuvliga. Fick också ett jättefint intryck av Brama som fanns
där vi lämnade en svarthöna. Tjejen som hade dom var jättetrevliga och de
verkar vara så sociala och mysiga.

Man kan liksom inte få nog av höns eller ankor med för den delen  :)

tångenshöna

• Hönsmamma
« Svar #16 skrivet: 12 sep-07 kl 10:04 »
Araucanan är rolig att ha med tanke på att dom värper gröna ägg men annars nerviga enligt min uppfattning.Orpington och Faverolle är stora lugna hönsraser orpington är väldigt ruvvillig.Om du vill ha en stor ras som värper bra skall du skaffa Australorp
En glad mormor på en liten gård med mängder av höns både stora och små,påfåglar,vaktlar och ankor.Det finns inget bättre mot mördarsniglar än svensk gulanka!

Elolinon

• Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #17 skrivet: 12 sep-07 kl 10:30 »
Vi har nog några svarthönskycklingar över om man kan säga så  :)
Gubben kommer hem från kurs på fredag men det vekar som om vi har
två tuppar (jättefina) som vi inte kan behålla då det blir för många tuppar.
De är födda runt midsommar. Trevliga typer  :)

Skulle man kunna få komma och hälsa på godingarna? Eller är det att tränga sig på  :-[ ? Jag bor ju i Kungälv och har förstått det som att ni håller till i Stenungsund någonstans.
Tyvärr, så vet jag inte om sambon tillåter mig att ha tupp. Hans morgonhumör är inte det bästa  ::), så jag lovade vid något svagt tillfälle att bara hålla mig till hönor..... :-\

Lotus74

• Värmland
    • Struven
« Svar #18 skrivet: 12 sep-07 kl 10:35 »
Jag är lite sugen på att skaffa mig några hönor som också värper året runt. Har blivit beroende av färska ägg. ;)
Har kollat upp några raser, tipsa gärna vilka som är bäst:
Brun Lohman
Ancona
Faverolles
Jersey Giant
New Hampshire
Plymouth Rock
Rhode Island REd
Sussex
Wyandotter
 ???
Frågan är också vilka är lättast att få tag på. Bor i Värmland, men har ärende relativt ofta i Göteborgs-området och mot Örebro.
/D
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 sep-07 kl 10:38 »
Skulle man kunna få komma och hälsa på godingarna? Eller är det att tränga sig på  :-[ ? Jag bor ju i Kungälv och har förstått det som att ni håller till i Stenungsund någonstans.
Tyvärr, så vet jag inte om sambon tillåter mig att ha tupp. Hans morgonhumör är inte det bästa  ::), så jag lovade vid något svagt tillfälle att bara hålla mig till hönor..... :-\

Det ska säkert gå att ordna!  :) Får bara höra med gubben vad han har för planer för gänget bara.
Vårt svarthönstupp Knut var väldigt tyst, lät aldrig. Sen fick vi JR (Wyandotte) och då kör Knut en liten
demonstration av sin makt varje morgon. Inte så ihärdigt. Låter vackert t o m  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 4 användare (2 dolda)
LimJans, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser