Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att elda med bioolja i sin oljepanna  (läst 9178 gånger)

HILLERMAN

• Gäst
Att elda med bioolja i sin oljepanna
« skrivet: 09 sep-07 kl 16:41 »
Hej alla bioolje- pionjärer,

min förhoppning är att vi tillsammans ska kunna bygga upp en gedigen kunskapsbas för vad som krävs i teknisk väg för att kunna elda med raps-eller frityrolja i våra oljepannor.

Väl mött!

M v h

Ingemar
« Senast ändrad: 09 sep-07 kl 16:42 av HILLERMAN »

Tompas11

• Västmanland
Re:Att elda med bioolja i sin oljepanna
« Svar #1 skrivet: 10 sep-07 kl 23:26 »
Välkommen till Alternativ.nu! :)

Om jag inte missminner mig så har det startats en fabrik i Kungsör som framställer rapsolja för eldning i oljepannor.
If it doesn't work, chrome it!

HILLERMAN

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 sep-07 kl 19:07 »
Hej och tack  :)!

Är det möjligen de som heter "Ecoil"?
http://www.ecoil.se/

Någon som har prövat att köra sin dieselbil med "vanlig" rapsolja som finns att köpa i vanliga livsmedelbutiker, eller använt den som eldningsolja i villapannan?

Skulle vara av stort intresse om någon kunde dela med sig av sina försök/erfarenheter!  :P

Ha det gott!

M v h

Ingemar

Tompas11

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 12 sep-07 kl 19:46 »
Ecoil stämmer precis.
Äger ingen dieselbil, däremot har jag en oljepanna. Har dock inte testat att elda varken med Ecoils produkter eller rapsolja. Har ca 1800 liter eldningsolja kvar i oljecisternen. Detta lär väl gå åt under kommande vinter och någon ny olja planerar jag inte att beställa. Funderar istället på att installera en pelletsbrännare. :)

fredda

• Timmerman
    • Jämtland
« Svar #4 skrivet: 12 sep-07 kl 20:32 »
Hej. jag vet en person som körde en gammal golf diesel på ren rapsolja från lidl och det gick utmärkt,men bränslefiltrena sätter igen fortare och det finns problem med kallstarter.

om man däremot förädlar den till rme blir den nästan som vanlig diesel/villaolja.

jag har idag köpt ingredienser för att hemma i köket tillverka ca. 5 liter rme: 5 liter rapsolja från ÖoB, en liter metanol och några gram kaustiksoda.
detta som en första test för ev. i större skala lokalproducerad biodiesel.

drömmen är ju att vara självförsörjande på bränsle och mat då biprodukten vid kallpressning av rapsfrön blir utmärkt djurfoder.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 12 sep-07 kl 20:46 »
fredda - Vad blir literpriset för denna hemtillverkade RME?

fredda

• Timmerman
    • Jämtland
« Svar #6 skrivet: 12 sep-07 kl 21:43 »
Tyvvär alldeles för högt pga liten skala:
5 liter rapsolja= 50:-
metanol 20:-/l
kaustiksoda-tja använder bara 18 gram av en flaska på 750 gram....
så ungefär 70:- för ca:5 liter= 14:-/L

men om experimentet faller väl ut kan man köpa billigare rapsolja eller pressa själv för betydligt lägre pris.
även metanolen kan hittas billigare.

återkommer självklart om några dagar när jag mätt exakta mängden färdig rme och provkört i bilen.

Hasse

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 sep-07 kl 22:29 »
Fredda, det här är rätt farliga saker. Efter vad jag läst så är föreningen av kaustiksoda och metanol mycket giftig. Och så kaustiksoda i ögonen...
Har du en bra instruktion?

fredda

• Timmerman
    • Jämtland
« Svar #8 skrivet: 12 sep-07 kl 22:46 »
www.oilpress.com finns det beskrivningar på.
kaustiksoda e frätande så jag tänker vara utomhus med skyddsglasögon m.m. första gången för säkerhets skull.
sen är det bara några gram man använder till skillnad mot när man häller i avloppet när det e stopp.

HILLERMAN

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 sep-07 kl 02:09 »
Hej igen allihop!

Tack för den snabba responsen:)!

Intressant det där med Golf-dieseln...
Vet du möjligen hur mycket mer den drog på ren rapsolja?

Har en egen, hemsnickrad teori hur man kan få en blandning av 80-90% rapsolja att fungera som eldningsolja:

Att använda någon typ av värmekabel(Eller dyl.)som bl. a. används som s. k. trågvärmare i värmepumpar, virad runt behållaren för pannans oljefilter.
-Därigenom borde oljans viskositet närma sig villaoljans, och därmed lättare kunna antändas. ???

Antändningsegenskaperna borde också kunna förbättras genom att man blandar i en måttlig ;) mängd vanlig "fulolja"(villaolja).
Kanske 10-20% ???

Synpunkter och/eller andra teorier mottages tacksamt.

Ha det bra så länge!

M v h

Ingemar

dicklund2

« Svar #10 skrivet: 30 sep-07 kl 21:08 »
Jag kan svara lite på bil delen...

Jag har kört en Audi A6 Tdi med iblandad rapsolja från Lidl. Jag hade ingen förvärme eller nåt så jag nöjde mig med ca 50% men det var inga problem sommartid.
Jag hade ca 40% när det blev minusgrader en höst och då blev det lite tjurigt att kallstarta, raka vägen till macken om man säger så ;)
På sommaren hade det säkert funkat med 80-90% om man tittar på lite experiment jag gjort utanför bilen, men 10 mil E18 med 1+2 körfält per dag gjorde att jag inte vågade chansa :-\

Jag lade ner rapsoljan när priset ökade till 9,50, det är inte värt ev problem för att spara 25 öre / mil

Förbrukningen och prestandan märkte jag ingen skillnad på.

PeterPagan

« Svar #11 skrivet: 15 okt-07 kl 22:57 »
Har en bekant som i ett 250 m2 stort stenhus på danska Själlands västkust värmer hela sitt stora hus med ....gammal frityrolja som han hämtar på diverse kinakrogar och andra snabbmatsrestauranger. brännaren har förvärmning och någon filteranordning samt en mycket liten kompressor som trycker in oljan....det funkar super och kostar honom inte mer än elen till kompressorn....minimalt....samt installationskostnaden om ca 12000 Dkr.....Krogarna får betala för att bli av med oljan ...och de flesta är glada över att slippa den extrakostnaden.

Brännaren skall finnas serietillverkad och det borde inte vara några problem att använda den i sverige ...den är ju godkänd i EU...

PeterPagan

« Svar #12 skrivet: 16 okt-07 kl 16:30 »
http://www.rapsoliefyr.dk/  en dansk sida...lite mer avancerat än kompisens men samma princip....

PeterPagan

« Svar #13 skrivet: 16 okt-07 kl 16:32 »
och här hittade jag den som han använder.....funkar super och jag tänker själv inhandla en snarast!

http://www.spteknik.dk/rapsoliefyr.htm

Peter

fredda

• Timmerman
    • Jämtland
« Svar #14 skrivet: 20 okt-07 kl 00:11 »
jag tillverkade lite rme baserat på rapsolja och det funkade bra i bilen.
har även tiggt åt mej 200L bagagnad frityrolja men jag har problem att få den klar och fin nog för att tanka bilen med.
att hälla den i en villapanna har även slagit mej då d alltid e varmt inomhus och en panna inte e lika känslig som en bilmotor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser