Det hände nåt liknande i mina mycket tidiga tonår när jag körde våran grålle.
Plötsligt fastnade backväxeln, spaken gick inte att rubba.
Det var en del till växelväljaren som hade hakat upp sig pga nån sliten fjäder eller vad det var.
Delen satt ivägen så att spaken inte kunde röras i sidled.
Då fick man öppna oljepåfyllningslocket som sitter intill där växelspaken går in i växellådan och pilla växelväljaren i rätt läge.
Felet uppträdde rätt sällan, men man fick en viss vana att öppna locket för att rätta till det.
MF 35 är ganska lika grållen, men den senare har ingen hög-lågväxel.
Det skulle ändå kunna vara ett sånt fel.
Se om du har ett stort lock intill växelspakarna, lossa det och kika efter om du kan se nåt som spärrar växelspaken.
Försök i så fall att skjuta den delen i rätt läge.
Men tappa ingen mejsel eller nåt ner i växellådan, då har du mer problem!
Såg att du fått loss växlarna, då är det kanske frid och fröjd, men är felet det som jag beskrivit ovan så kan det hända igen förr eller senare.
Det bör i så fall vara ganska lätt att fixa, om det inte räcker med att rycka i spakarna tills dom lossnar.
Ev blir man tvungen att lossa överdelen av växelådan, alltså det stora locket med växelspakar och allt, för att komma åt.
Då är det lika bra att laga felet ordentligt, det beror i så fall troligen bara på en utsliten fjäder el likn.
Jag rekommenderar att du beskriver felet för en kunnig mekaniker, troligen fixar h*n det ganska snabbt.
http://www.traktordelar.nu/mf1/mf35-vxlval.htm