Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  växlarna på traktorn har fastnat  (läst 14430 gånger)

louise

• Gäst
växlarna på traktorn har fastnat
« skrivet: 09 sep-07 kl 10:53 »
Gaah! Snälla säg att det är nån inställning jag gjort fel och inte att växellådan är trasig!

Jag har en lånad MF 35, bensinare. Växlarna är lite tröga ibland, men inte värre än att det till slut brukar lösa sig. Men igår fick jag lämna traktorn ute på fältet. Stängde av den när växlarna låg i, och den startar bara när de är "fria". Och eftersom jag inte kan rubba dem, så står  nu traktorn där ute på åkern.

Lösning? Jag har slitit i växlarna, hoppat på kopplingen med all styrka, men ingen skillnad.. Ska ta mig ut snart och se om traktorn är på nytt humör idag, men förstår inte varför den skulle vara det..

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:växlarna på traktorn har fastnat
« Svar #1 skrivet: 09 sep-07 kl 11:00 »
Kopplar kopplingen? Finns det olja i växellådan?

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 sep-07 kl 11:11 »
Hur vet jag om kopplingen kopplar? Har inte kollat oljan för jag vet inte var jag ska leta..

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 09 sep-07 kl 11:17 »
Det sitter en mätsticka på vänster eller höger sida, mellan växelspaken och bakaxeln och ungefär i jämnhöjd med bakaxeln.
Den sticker ut lite snett från sidan.
Har för mej att det är på vänstra sidan.
« Senast ändrad: 09 sep-07 kl 11:19 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 sep-07 kl 11:18 »
vad är bakaxeln för nåt? hur vet jag att jag hittat den? hur ser den ut?

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 09 sep-07 kl 11:23 »
DEt som bakhjulen sitter fast i, om man säger.
Titta på sidan så ser du stickan, kan inte missas.
« Senast ändrad: 09 sep-07 kl 11:26 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 sep-07 kl 11:27 »
springer genast ut å kollar! om den är slut, vad är det för olja jag ska fylla på med?
« Senast ändrad: 09 sep-07 kl 11:27 av Lollo »

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 09 sep-07 kl 11:35 »
Här är en sprängskiss av bakre delen av växellådshuset.
Vid det lilla runda hålet på höger sida (ev vänster sida) sitter mätstickan. Märkt med nr 17 på bilden.
http://www.traktordelar.nu/mf1/mf35-khus.htm
Det ska vara växellådsolja typ SAE 80 eller 90, alltså inte vanlig tunn motorolja.

Nu lär inte det akuta problemet lösas med att fylla på olja, men om stickan är snustorr är risken att växellådan skurit ihop.
Kan du röra växelspaken fritt när du trampar ner kopplingen?
« Senast ändrad: 09 sep-07 kl 11:44 av zeke »

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 sep-07 kl 11:48 »
har aldrig sett finare olja och perfekt påfylld.. vad gör jag nu?

kopplingen "klonkar" och låter som vanligt när jag trycker ner den, hur kollar jag att den verkligen funkar?

andra tips å råd?

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 09 sep-07 kl 11:54 »
Fungerar kopplingen, kopplar den ur när du trampar ner pedalen?

Jag har kikat lite på vad du skrev i första inlägget.
Är det så att du inte kan koppla ur när motorn är igång?
Att en växel nu ligger i och du får inte ur den, kan inte trampa ner kopplingspedalen och starta motorn?
I så fall är det nog kopplingen som lagt av.
Sånt händer, det är inte beroende på att du gjort nåt fel.
Men det blir ett verkstadsjobb.
« Senast ändrad: 09 sep-07 kl 12:14 av zeke »

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 sep-07 kl 12:24 »
dNej, alltså jag vet fortfarande inte hur jag avgör att kopplingen "kopplar ur". Uttrycket säger mig ingenting, jag är fullständig analfabet på traktorer. Kopplingen sitter väl inne i traktorn, jag ser ju ingenting.

När motorn är avstängd brukar ägaren växla utan att använda koppling, nån ledtråd?

Och så funkar plötsligt växlarna, så jag har kört några varv. Men jag litar ju inte på att det inte händer igen. Bensinen tog slut så jag var tvungen att avbryta. Har lyckats frilägga växlarna iallafall så den lär starta när jag tankat.

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 sep-07 kl 13:32 »
ja det är hög och låg. Men problemet handlade ju om att spakarna inte gick att rubba, både hög-låg-växeln, och vanliga växlarna. Men då vet jag att jag ska koncentrera mig på hög-låg-spaken. Men so m sagt, den sitter lika fast.

pertorparn

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 sep-07 kl 13:58 »
Jag har erfarehet av min mf 165 det kom lite olja på kopplings lamellen det hjälpte inte att trampa ner kopplingen växel satt fast fick stänga av , när den stått någon minut så släppte växeln . Kanske har du något liknande fel  .  

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 09 sep-07 kl 15:32 »
Det hände nåt liknande i mina mycket tidiga tonår när jag körde våran grålle.
Plötsligt fastnade backväxeln, spaken gick inte att rubba.
Det var en del till växelväljaren som hade hakat upp sig pga nån sliten fjäder eller vad det var.
Delen satt ivägen så att spaken inte kunde röras i sidled.
Då fick man öppna  oljepåfyllningslocket som sitter intill där växelspaken går in i växellådan och pilla växelväljaren i rätt läge.
Felet uppträdde rätt sällan, men man fick en viss vana att öppna locket för att rätta till det.
MF 35 är ganska lika grållen, men den senare har ingen hög-lågväxel.
Det skulle ändå kunna vara ett sånt fel.
Se om du har ett stort lock intill växelspakarna, lossa det och kika efter om du kan se nåt som spärrar växelspaken.
Försök i så fall att skjuta den delen i rätt läge.
Men tappa ingen mejsel eller nåt ner i växellådan, då har du mer problem!

Såg att du fått loss växlarna, då är det kanske frid och fröjd, men är felet det som jag beskrivit ovan så kan det hända igen förr eller senare.
Det bör i så fall vara ganska lätt att fixa, om det inte räcker med att rycka i spakarna tills dom lossnar.
Ev blir man tvungen att lossa överdelen av växelådan, alltså det stora locket med växelspakar och allt, för att komma åt.
Då är det lika bra att laga felet ordentligt, det beror i så fall troligen bara på en utsliten fjäder el likn.
Jag rekommenderar att du beskriver felet för en kunnig mekaniker, troligen fixar h*n det ganska snabbt.

http://www.traktordelar.nu/mf1/mf35-vxlval.htm
« Senast ändrad: 09 sep-07 kl 15:50 av zeke »

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 sep-07 kl 16:14 »
Det här med ordning på växlandet är visst viktigt. jag kan inte frilägga växlarna om jag inte först frilagt hög-låg- spaken. Nån som har nån lösning på "ordningen" för kraftöverföringen? Den fastnar också.

Vågar inte pilla i traktorn förrän jag pratat med ägarn. Han kanske känner till det å har nån lösning. Å även om han inte har det börjar jag inte skurva på den förrän jag bett om lov.

Men det har gått utmärkt nu i eftermiddag. FAst nu dog traktorn, verkar lite konstigt att bensinen skulle vara sllut igen. Den startar, men så fort jag lägger i en växel så dör den.

Filip Skräplund

« Svar #15 skrivet: 09 sep-07 kl 16:40 »
Traktorn verkar lite sliten.
Troligen inget allvarligt men det uppstår såna där fel med tiden.
Förresten kan nya jävlas minst lika mycket.
Jag anser att MF 35 Diesel är den bästa traktor som gjorts, sällan några större fel på dom.

Beträffande motorstörningarna:
När du fick soppatorsk första gången så samlades troligen en massa löst grums i tanken nånstans mellan röret från tanken och bränslefiltret.
Det måste rensas bort.
Börja med att kolla bränslefiltret, se länken.
http://www.traktordelar.nu/mf1/mf35-b-brfilter.htm

Bertäffande kopplingen:
När du trampar ner kopplingspedalen kopplar du ur drivningen.
När du släpper upp kopplingspedalen kopplar du i drivningen.
« Senast ändrad: 09 sep-07 kl 18:24 av zeke »

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 sep-07 kl 21:15 »
har nu lämnat traktorn åt sitt öde ute på fältet. Kom på att jag skulle stängsla idag också så jag hann inte mer. Gör kanske ett nytt försök imorrn kväll att köra lite.

trädman

« Svar #17 skrivet: 09 sep-07 kl 23:50 »
Känner igen det där med "två växlar samtidigt" från en MF135. Då går den så att säga i baklås. Det händer ibland om man växlar lite oförsiktigt och s a s genar mellan växellägena. Hittills har jag aldrig varit med om att vara tvungen att ta av växellådslocket, det har räckt med att öppna den stora pluggen till vr om spakarna och bända rätt med en stor mejsel, litet brytjärn el dyligt. Fick fundera en del över i viket läge saker och ting skulle stå och kan inte minnas eller återberätta det utan att se ner i växellådan. Och någon växellåda har jag inte stående just här...

Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 1 användare
Robertaporo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser