Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrera baggen........behöver råd  (läst 3207 gånger)

Taggis

• vänner
Kastrera baggen........behöver råd
« skrivet: 09 sep-07 kl 01:02 »
Har skrivit innnan om min bagge Zeb & hans kastrering & bestämde mej för den oblodiga varianten.MEN nu till mitt dilema ringde vet. & sa hur jag ville ha det men tji fick jag !
Han sa att med den oblodiga variante så led djuret längre efteråt dvs hade mer ont sen verkade han tycka att Zeb var för gammal (2år) för den.Frågade om infektionsrisken inte var större med den blodiga sa han att det var den inte om det blev rätt gjort.
SÅ vad ska jag göra  ??? det enda jag vill är ju att det ska vara så smärtfritt som möjligt för honom .Grannen får sina hästar kastrerade med tång skulle dom vara mindre känsliga eller vad är skillnaden  ??? jag vet inte.
 Så snäälla ge mej råd för nu är jag osäker på vilket jag ska göra ,vad hade ni gjort ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Ull

Re:Kastrera baggen........behöver råd
« Svar #1 skrivet: 09 sep-07 kl 07:31 »
Inte kastrerar man väl hästar oblodigt? Man öppnar påsen där testikeln sitter och nyper åt strängen med en tång. Jag har aldrig hört talas om något annat sätt på häst.

Hur fungerar den oblodiga varianten? Om testiklarna inte får något blod, vad händer med dem efter kastreringen?

Vad kostar det att kastrera en bagge med de olika metoderna?

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 sep-07 kl 09:01 »
förklara gärna för mig hur du menar att en oblodig kastering går till, jag har varit med vid åtskilliga kastreringar, både katter ,hästar och hundarshetlandsponny som ardenner och araber.
« Senast ändrad: 09 sep-07 kl 09:02 av tänk_positivt »

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 09 sep-07 kl 13:12 »
Läs tidigare inlägg om detta .Jag har oxå varit med om kastrering av katter hund,grisar & då har det varit så som Ull beskriver,men med tång har jag inte varit med om Det är ju DÄRFÖR jag undrat i tidigare inlägg!
Vad gäller hästar vet jag bara det grannen har sagt ,hade jag vetat så skulle jag INTE frågat .
Vad kostnaden är vet jag inte än ,det ska göras på bästa sätt sen är det strunt samma om det kostar mer.
Som sagt läs tidigare inlägg sid.3 -Kastrera bagge.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Martin S

« Svar #4 skrivet: 09 sep-07 kl 14:19 »
Hej

Jag har inte själv någon erfarenhet af ämnet - men jeg hittade en till synes bra information här.

http://wildlife1.wildlifeinformation.org/S/00Man/PainRumOverviews/PainProc/P06PainPrev_Lamb_Castrate_Dock.htm

Hjälper dig kanske vidare. Ingen metod verkar dock att vara problemfri.
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #5 skrivet: 09 sep-07 kl 17:00 »
Vi kastrerade vår bagge oblodigt. Dvs en stor tång kniper åt huden mellan pungen och kroppen. Den får sitta där i ca 10 minuter och sen klipper man helt resolut av hela pungen... Och jag garanterar det blöder inte en droppe. Var själv väldigt skeptisk innan jag var med och gjorde detta på vår bagge.

Naturligtvis får dom redigt med lugnande och bedövning. Vår bagge gick bland dom andra frampå kvällningen igen.. Lite reserverad ett par dagar efter men i övrigt inga som helst komplikationer... Och då gjordes detta mitt under rötmånad....

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
« Svar #6 skrivet: 13 sep-07 kl 19:53 »
Vi kastrerade vår bagge oblodigt. Dvs en stor tång kniper åt huden mellan pungen och kroppen. Den får sitta där i ca 10 minuter och sen klipper man helt resolut av hela pungen... Och jag garanterar det blöder inte en droppe. Var själv väldigt skeptisk innan jag var med och gjorde detta på vår bagge.

Du skriver att man sedan "klipper av hela pungen", är det verkligenn den oblodiga även om det inte kommer blod? Trodde oblodig innebar att man inte klipper alls utan bara använder tång. Jag lät kastrera en bagge i våras. Han var då lite mer än ett år gammal. Veterinären gjorde den oblodiga varianten då man (som jag förstod ingreppet) klämmer åt sädesledaren med en stor tång ovanför pungen tills blodcirkulationen avstannat där för ett tag och detta gör att baggens sädesledare inte fungerar. Ingreppet gjordes när baggen var helt sövd och ingenting klipptes av. Pungen hänger kvar och det syns ingenting på honom alls. Han hade inga problem efter att han vaknat till. Hade honom ensam några dagar för att få koll på honom, men han ville mest tillbaka till sina vänner. Efter ingreppet blev han en mycket lugnare och snällare sällskapsbagge.
Under sommaren talade jag också med en veterinär angående att kastrera en bagge som var två år, men den veterinären avrådde p.g.a infektionsrisken eftersom baggen var två år, så då lät jag bli.
Men det verkar vara väldigt olika beroende på vilken veterinär man talar med. En del kan bara den blodiga och förespråkar den, medan andra bara kan den oblodiga..  
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #7 skrivet: 16 sep-07 kl 20:15 »
Fick veta av vår veterinär att om man bara kniper åt med en tång så är det inte säkert... Så vill man då inte ha "tjuvparningar" så ska man inte välja den metoden.. Men en sak kan jag garantera, denna metor är 100 procent säker.. Och det kom faktiskt inte en droppe blod...

Men vår veterinär sa att de va så här man gjorde de på det oblodiga viset, man gör tydligen så här även på hästar och andra djur...

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 20 sep-07 kl 13:35 »
Fick veta av vår veterinär att om man bara kniper åt med en tång så är det inte säkert... Så vill man då inte ha "tjuvparningar" så ska man inte välja den metoden.. Men en sak kan jag garantera, denna metor är 100 procent säker.. Och det kom faktiskt inte en droppe blod...

Men vår veterinär sa att de va så här man gjorde de på det oblodiga viset, man gör tydligen så här även på hästar och andra djur...

Det var intressant att höra. Som tur är ska min bagge inte gå med tackor utan med andra baggar, så skulle det bli en "tjuvparning" då så är det ju ingen katastrof i alla fall  ;D
Men då vet jag i framtiden att det inte är en säker metod. Tack för infon!  :)
/Mia
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Martin S

« Svar #9 skrivet: 21 sep-07 kl 23:57 »
Jag har en kanske dum fråga:
Värför sysslar ni överhuvud taget med att kastrera baggar? Ett skäl kan vara att få en selskaplig gräsklippare, finns det andra?

« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 23:59 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 22 sep-07 kl 01:27 »
Jag har en kanske dum fråga:
Värför sysslar ni överhuvud taget med att kastrera baggar? Ett skäl kan vara att få en selskaplig gräsklippare, finns det andra?

En anledning är att man kan ha den kastrerade baggen som sällskap till avelsbaggen om man inte vill ha honom hos tackorna jämt. Visst kan man ha två okastrerade baggar tillsammans, men för oss har det blivit lugnare med en kastrerad.  

/Mia :)

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #11 skrivet: 22 sep-07 kl 08:28 »
Vi har våran som sällskap till avelsbaggen för att han ska slippa gå själv. Men eftersom sällskapsbaggen är kastrerad kan han också gå med fåren när avelsbaggen gör sitt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser