Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snart kycklingar  (läst 1671 gånger)

Johone

• Gäst
Snart kycklingar
« skrivet: 08 sep-07 kl 17:45 »
Och jag vill ge de nya liven en bra start.

Och min undran är...Är det någon som fött upp med kläckare och testat att sätta in en höna tillsammans med de små nykläckta?

Skulle hönan ta till sig dem eller bara tycka att de är jobbiga  terrorister?

Bruja

• Gäst
Re:Snart kycklingar
« Svar #1 skrivet: 08 sep-07 kl 18:45 »
Hej

Jag har lurat hönor att tro att det är deras ungar, men då har de fått egna nyligen. Ibland kommer de på mig med att luras och då får man vara beredd på att ta dem därifrån.

En av mina hönor hade tre kycklingar, hon adopterade 8 till utan vidare... ;D

mvh
Carmen

Johone

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 sep-07 kl 13:23 »

En av mina hönor hade tre kycklingar, hon adopterade 8 till utan vidare... ;D

mvh
Carmen

;D Hoppas mina hönor också går med på en sådan förräntning.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #3 skrivet: 09 sep-07 kl 14:10 »
Samma här!

Min svarthöna fick 4 småttingar, 8 dar senare så fick vi av en 3 nyckläckta wyendotte kycklingar, som då var kläckta i maskin. Jag lät dom gå in till hönan, och nu har hon varit dears mamma också i 6 veckor ;D
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

amarantus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 sep-07 kl 14:33 »
En av mina Svarthönor kom in till 5 små kycklingar då mamman dött och jag tänkte att kanske hon skulle bli intresserad.

Först så hackade hon till var o en och på kvällen så låg de under hennes vingar "Sött"

Tror själv att man inte kan räkna med att det ska gå men ibland finns det vissa hönor som tydligen blir fostermor av ren kärlek då de små piper "mamma mamma"

Nu 5 veckor senare så angriper hon allt som kommer nära HENNES bebisar...
Henne är jag nu väldigt rädd om kan jag säga :-*

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 sep-07 kl 15:04 »
Jag hade glömt att stänga buren till sex kycklingar under värmelampa. En höna hade hoppat in och tatt sig an dem.

Johone

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 sep-07 kl 18:49 »
Kul att höra!! :D
Hoppas någon av mina hönor tar dem till sig när det är dax.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 5 användare (2 dolda)
LimJans, Ros-Marie Karlsson, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser