Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka i maskin  (läst 2183 gånger)

Inga-Lena

• Gäst
Kläcka i maskin
« skrivet: 06 sep-07 kl 21:14 »
Jag har fått en begagnad äggkläckare Octagon20. Men den minst sagt virriga säljaren har fortfarande inte givit mig de utlovade instruktionerna. Så nu hoppas jag någon kan svara på några frågor och ge några tips.
 ???Om jag lägger 10 ägg i "vaggan" (korgen) visst måste jag lägga i någon form av "distanser" så inte äggen rullar omkring? (den blir ju inte full av ägg)
Vad skall jag då använda?? Träbitar, tvättsvampar eller???
 ???Det är två "diken i botten som jag tror att vattnet skall vara i, men hur mycket?
 ???Det verkar inte vara någon termometer på/i den. Kan jag lägga i en vanlig inomhustermoneter eller liknande i den? Eller skall jag använda en digital med sladd och givare?
Något mer jag behöver veta?? ???

Bruja

• Gäst
Re:Kläcka i maskin
« Svar #1 skrivet: 06 sep-07 kl 21:30 »
Hej!

Är den helautomatisk eller får du vända dem för hand?

mvh Carmen

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 sep-07 kl 21:59 »
Hej!

Är den helautomatisk eller får du vända dem för hand?

mvh Carmen

Helautomatisk, har motor som "gungar vaggan" och det är fläkt i "taket".

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 07 sep-07 kl 08:07 »
Synd med instruktionerna!
Du får helt enkelt köra en test omgång. Lite vatten på botten 1-2 cm fyll på efter hand då det dunstar! Mot slutet skall det vara lite mer vatten så dom  små dunbollarna kommer igenom skalet!!
Konstigt med termometern ::).
Jag hade nog valt en "kött" termormeter.
Det skall vara 38 grader på.
Lycka till!!
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Helenan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 sep-07 kl 08:12 »
Det är ytans storlek som påverkar fuktigheten i maskinen. Så finns en behållare kan du fylla den ända upp (om den inte är konisk).

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 sep-07 kl 08:25 »
Du ska fylla vatten i ena karet, öppna ventilen till hälften.
Det ska vara distanser mellan äggen, sätt i dem innan du sänker ner äggbrickan.

När de första kycklingarna har pickat upp skalet fylll det andra karet också.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 sep-07 kl 08:26 »
Det ska finnas en temp på den om den inte är gammal, då är den säkert förinställd.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 sep-07 kl 11:18 »
Har du ingen hygrometer tycker jag att du ska öppna ventilen fullt efter ha fyllt bägge karen. har du en så öppnar du fullt och läser av hygrometern och stänger litegrannn ifall du ska öka fuktigheten.

Denna info fick jag på en eng sida, där är octagon mer poppis än här.

Bruja

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 sep-07 kl 11:29 »
Hej!

Tur att du dök upp här, sallyomolly!  ;D

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 08 sep-07 kl 11:29 av Carmencha »

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 sep-07 kl 12:43 »
Ja jag fick ju problem själv, dränkte ett antal kycklingar för att jag gjort fel, hittade inte ventilen och fyllde bägge karen.

Glöm inte att lyfta bort äggkläckaren från vaggan på dag 18, detgår inte att stoppa den för hand utan den ska lyftas bort.

Funderingar:

Så efter detta har jag försökt att ta reda på mer om denna maskin, ringde även till högberga eftersom jag har en covatutto med ett kar där inget i bruksanvisningen står om att öka fuktigheten.

De sa där såhär: Är man ovan att kläcka får man oftast goda resultat på omkring 50% fuktighet hela tiden. De små kläckarna är inställda efter det som covatutto 20, den gamla modellen jag har till exempel.

Hon tyckte inte jag skulle exprimentera med fuktigheten i covatutton utan endast fylla karet till markeringen och vända till dag 18.

Så jag tror inte att det är farligt att ha ett kar fyllt på octagonen heller och ventilen till hälften under hela kläckningen om man inte har en hygrometer, men ta inte fasta på detta sista utan det är bara mina funderingar.

Hoppas ni fattar nåt av mitt svamlande.... ::)

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 sep-07 kl 13:05 »
Ja jag fick ju problem själv, dränkte ett antal kycklingar för att jag gjort fel, hittade inte ventilen och fyllde bägge karen.

Glöm inte att lyfta bort äggkläckaren från vaggan på dag 18, detgår inte att stoppa den för hand utan den ska lyftas bort.

Funderingar:

Så efter detta har jag försökt att ta reda på mer om denna maskin, ringde även till högberga eftersom jag har en covatutto med ett kar där inget i bruksanvisningen står om att öka fuktigheten.

De sa där såhär: Är man ovan att kläcka får man oftast goda resultat på omkring 50% fuktighet hela tiden. De små kläckarna är inställda efter det som covatutto 20, den gamla modellen jag har till exempel.

Hon tyckte inte jag skulle exprimentera med fuktigheten i covatutton utan endast fylla karet till markeringen och vända till dag 18.

Så jag tror inte att det är farligt att ha ett kar fyllt på octagonen heller och ventilen till hälften under hela kläckningen om man inte har en hygrometer, men ta inte fasta på detta sista utan det är bara mina funderingar.

Hoppas ni fattar nåt av mitt svamlande.... ::)

Jag förstår vad du menar ;D! Nu måste jag bara få tag på ägg :-\.  
 ???Men vad skall jag använda som distanser??

sallyomolly

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 sep-07 kl 13:14 »
De som hör till maskinen är i metall. En "tråd"(lite tjockare) längst ner och en ca tre centimeter upp, hänger ihop i sidorna om du förstår.

Så du skulle kunna ta tjock metalltråd av nåt slag kanske.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 sep-07 kl 13:15 »
Kanske har du såna där långa engångs grillspettspinnar i trä som du kan klippa i lagom längd och trycka ner två över varann...med lite mellanrum.
« Senast ändrad: 08 sep-07 kl 13:16 av sallyomolly »

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser