Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalla ruvägg!!  (läst 1985 gånger)

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
Kalla ruvägg!!
« skrivet: 06 sep-07 kl 20:06 »
 Måste bara göra ett inlägg om ett fenomen jag inte visste fanns!

Min ena höna har legat 15 dagar på ägg och alla befruktade. När jag den 15 dagen kom hem från jobbet hade hönan gått till ett annat rede och lagt sig på ett annat nyvärpt ägg. När jag kände på de 6 andra äggen var de kalla, inte ljumna,KALLA! Skit tänkte jag men på me hönan och tänkte Hon vill ju ändå ruva så hon kan göra det så kan jag skifta sen när nästa höna närmar sig kläckning. På 19 dagen (igår) låg där på morgonen 6 nyfödda kycklingar! Jag tyckte bara detta var så fantastiskt härligt! :D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Helenan

• Gäst
Re:Kalla ruvägg!!
« Svar #1 skrivet: 06 sep-07 kl 20:11 »
 :o :oMen det var ju aldeles för tidigt också :o

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 sep-07 kl 20:52 »
Det är lite intressant men jag har lagt märke till att dag 19 eller20 kläcks de alltid. Beror på när jag ser det men jag tittar hela tiden 3 ggr per dag från dag 18! Är det bara mina eller finns det fler som kläcks då? ???

Bruja

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 sep-07 kl 21:10 »
Måste bara göra ett inlägg om ett fenomen jag inte visste fanns!

Min ena höna har legat 15 dagar på ägg och alla befruktade. När jag den 15 dagen kom hem från jobbet hade hönan gått till ett annat rede och lagt sig på ett annat nyvärpt ägg. När jag kände på de 6 andra äggen var de kalla, inte ljumna,KALLA! Skit tänkte jag men på me hönan och tänkte Hon vill ju ändå ruva så hon kan göra det så kan jag skifta sen när nästa höna närmar sig kläckning. På 19 dagen (igår) låg där på morgonen 6 nyfödda kycklingar! Jag tyckte bara detta var så fantastiskt härligt! :D

Hej!

Då jag matade min svarta dv Kochin idag så tyckte jag att hon "pratade" väldigt. Jag tänkte: "man kan tro att äggen ska kläckas snart men det fattas ju tre dagar ännu." Men hon fortsatte envist att tjattra på och nyfiken blev jag förstås! Jag lyfte på hönan och utan att picka på mig visade hon fram minst fyra kycklingar! Jag ville inte störa mer så jag tittar efter imorgon. Kycklingarna var jättepigga!

Jag tror att ju jämnare varmare temp. ju tidigare. Så nog är våra hönor duktiga!  ;D  ;D  ;D

mvh Carmen

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 sep-07 kl 21:16 »
 ;D :D Åh, va roligt det är. Du det ligger kanske något i det där! ;D :)

Bruja

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 sep-07 kl 21:22 »
Hej!

Vad var det för ras o färger på dina?

Min svarta låg på ett enda av sitt egna (svart/blå), några pärlgrå dv Kochin.

Sätt gärna in ett foto, jag tar ett imorgon!

mvh Carmen

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 sep-07 kl 21:42 »
Jag har Åsbohöns och de är svarta eller bruna i denna kullen. Har bild men vet inte hur jag förminskar och sänder över bilden >:( Måste vänta på min man som är kunnig inom området men han är ute på rådjursjakt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser