Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dra moms på jordbruksfastihet  (läst 8763 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Dra moms på jordbruksfastihet
« skrivet: 06 sep-07 kl 11:57 »
Funderar på att bygga ett större stall på min nuvarande jordbruksfastighet. Hur är det med momsen där? Får jag dra av momsen för stallbyggnaden? Jag använder hästarna till skogsbruket där jag tar ned träd för eget behov(vedeldning). Jag har inga inkomster genom jordbruksfastigheten men jag använder ju ändå hästarna till skogsbruket...
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Dra moms på jordbruksfastihet
« Svar #1 skrivet: 06 sep-07 kl 23:53 »
Har du bara hästar i stallet? Om du har jordbruksfastighet så bör du kunna dra av momsen på stallbyggnaden i din verksamhet. Men, ditt mål måste vara att dra in pengar på verksamheten. Kan du köra skogskörning åt andra? Arrendera ut sommarbete? Jag har fått hästarna godkända i verksamheten av skatteverket. Men, jag har också fått in inkomster som rör dem. Sålt häst, hyrt ut boxar och bete.
« Senast ändrad: 24 jan-08 kl 15:22 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #2 skrivet: 07 sep-07 kl 13:49 »
Eftersom jag kommer bygga stallet under oktober-november så kommer jag ju inte hinna med att dra in några pengar på tex bete mm detta år. Vet inte hur det fungerar men kan jag dra momsen på stallbygget även om jag inte har inkomster under 2007? Om jag alltså får in pengar under 2008 men bygger stallen nu i höst. Krångligt!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 07 sep-07 kl 16:38 »
Momsen som du betalar när du köper virke etc får du tillbaka efter nästa års deklaration (inkomstår 2007), oavsett om du har inkomst eller inte. Resten av underskottet kan du skjuta upp till kommande år.

Det bästa man kan göra är dock att ringa till sitt lokala skattekontor och prata med någon där som är kunnig på företagande och/eller moms. Anteckna namnet på den du talat med och referera sedan vid ev. problem till detta samtal. Så har jag gjort och det ger lugnare nattsömn. (Och kan även ge mer tillbaka i plånboken ;) ;D.)
« Senast ändrad: 07 sep-07 kl 16:39 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 23 sep-07 kl 16:34 »
Hej
Detta är en intressant fråga.
Jag har bott i ett vanligt småhus köpte till 8 hektar mark.
Omtaxering till jordbruksfastighet genomfördes.
 Skattedamen som kom ut och tittade när jag hade önskan om att bli momsreggad,sa att jordbruksfastighet innebär inte automatiskt momsreggad.Det har med verksamheten att göra,investeringsviljan (större satsning desto bättre) ,om man har något vinstsyfte och om man på sikt har inkomster på över 30000 kr plus moms om året plus går med vinst efter 5-6 år.
Jag blev momsreggad,lovade att satsa 250 000 kr till 2010 och sälja lamm och ved för 35000 kr år 2010.
Denna kalkyl tror jag att jag kan ha svårt att uppfylla ,frågan är hur det går då.
Om jag har köpt och byggt en massa saker och inkomsterna inte blir tillräckligt höga vad händer då tro.
Blir jag av med momsnr då och faller ner till hobby nivå.
Men återbetalningsskyldig av moms kan man ju knappast bli.
Om man skall starta något så är det en väldigt stor förmån de fem första åren om man kan bli momsreggad.

Mvh  Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Stormhierta

« Svar #5 skrivet: 03 okt-07 kl 17:05 »
Någon som på rak arm vet vad kraven är för att kunna bli registrerad som jordbruksfastighet?

vGg

« Svar #6 skrivet: 24 jan-08 kl 08:53 »
ja, det undrar jag med - vad är kriterierna för att reg jordbruksfastighet; krav på markareal osv?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #7 skrivet: 24 jan-08 kl 09:48 »
ja, det undrar jag med - vad är kriterierna för att reg jordbruksfastighet; krav på markareal osv?

Se Lars-Görans svar ovan.

Om man efter fem år inte kan visa upp en omsättning på > 30 000:-, plus ngn marginell vinst, så kommer Skatteverket kräva att verksamheten avregistreras, och då får du som privatperson lösa ut kvarvarande värde på inventarierna, dvs betala moms på restvärdet, som jag uppfattar det iaf. Direktavskrivna inventarier slipper man väl antagligen betala för. Om man nu förstås inte säljer dem.

En variant för att uppnå omsättning på 30 000:- kan ju vara att sälja inventarier, vilket kan ge det hela konstgjord andning något år till kanske.

I mitt fall så fick man skicka in en detaljerad affärsplan, men jag slapp ngt besök av skattepersonen. Än så länge iaf.

Angående satsa stora pengar, så tycker jag att själva köpet av marken är rätt stora pengar, och borde duga som satsning, ex om man köper skog men inte har några inventarier utan lejer ut allt.

Med de nya deklarationsreglerna skall man ju redovisa balansräkning, och då kommer ju jordbruks- och skogsmarken tydligt framgå som eget kapital.

Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 24 jan-08 kl 15:29 »
Har en kompis som fick 5 ha skog taxerad som skogsfastighet. Det var i samband med avstyckning av marken och bygglovsansökan. Vet inte om 5 ha kan gälla lantbruk också? Det bästa är nog att ringa skatteverket och höra.

larso, hur är det kan skatteverket avregistrera en lantbruksfastighet? När jag pratade med dem innan vi flyttade hit menade de att man har verksamhet per automatik i och med att fastigheten är taxerad som den är. Vi har inte gått med vinst de åtta åren vi bott här men, det har inte varit tal om någon avregistrering. Däremot så har vi en omsättning över 30 000 kronor om året.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
SV: Re:Dra moms på jordbruksfastihet
« Svar #9 skrivet: 11 feb-08 kl 09:14 »
larso, hur är det kan skatteverket avregistrera en lantbruksfastighet? När jag pratade med dem innan vi flyttade hit menade de att man har verksamhet per automatik i och med att fastigheten är taxerad som den är. Vi har inte gått med vinst de åtta åren vi bott här men, det har inte varit tal om någon avregistrering. Däremot så har vi en omsättning över 30 000 kronor om året.

Ungefär så ja. Så länge verksamheten är omfattande och drivs med vinstsyfte (till skillnad mot att faktiskt gå med vinst) och överstiger 30 000:- om året så lär inte Skatteverket göra något. Så har jag uppfattat det.

Jag har uppfattat det som att jord- och skogsbruksverksamhet alltid uppfyller kraven på vinstsyfte och oberoende. Däremot skall man väl fortfarande registrera sig för moms etc för att uppfattas som verksamhet.

Verkar som att Skatteverket i olika kommuner och län är olika nitiskt eller tolkar saker olika.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

muffman

• Gäst
SV: Dra moms på jordbruksfastihet
« Svar #10 skrivet: 11 feb-08 kl 16:52 »
För att få fastigheten klassad som lant/skogs-fastighet så måste den vara på minst 2 hektar varav minst halva ska vara skog eller brukad som åker potatisland eller liknande. Det går inte att ha 1,9 hektar och bruka 1,4 och klassa det som lantbruk har jag bittert fått reda på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

881 gäster, 2 användare
mikaelmareld, PLund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser