ja, det undrar jag med - vad är kriterierna för att reg jordbruksfastighet; krav på markareal osv?
Se Lars-Görans svar ovan.
Om man efter fem år inte kan visa upp en omsättning på > 30 000:-, plus ngn marginell vinst, så kommer Skatteverket kräva att verksamheten avregistreras, och då får du som privatperson lösa ut kvarvarande värde på inventarierna, dvs betala moms på restvärdet, som jag uppfattar det iaf. Direktavskrivna inventarier slipper man väl antagligen betala för. Om man nu förstås inte säljer dem.
En variant för att uppnå omsättning på 30 000:- kan ju vara att sälja inventarier, vilket kan ge det hela konstgjord andning något år till kanske.
I mitt fall så fick man skicka in en detaljerad affärsplan, men jag slapp ngt besök av skattepersonen. Än så länge iaf.
Angående satsa stora pengar, så tycker jag att själva köpet av marken är rätt stora pengar, och borde duga som satsning, ex om man köper skog men inte har några inventarier utan lejer ut allt.
Med de nya deklarationsreglerna skall man ju redovisa balansräkning, och då kommer ju jordbruks- och skogsmarken tydligt framgå som eget kapital.