Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tröska  (läst 1632 gånger)

Draupner

tröska
« skrivet: 05 sep-07 kl 22:26 »
Funderar på småkalig spannmålsodling. Undrar nu; finns det tröskverk som är små? När jag tänker mig ett tröskverk ser jag framför mig farfars gamla helvetesmaskin som fyllde halva ladan, minst.

Filip Skräplund

Re:tröska
« Svar #1 skrivet: 05 sep-07 kl 22:39 »
Det fanns ju små handvevade, men dom som är kvar brukar stå på hembygds- och gårdsmuséer.
Har du plats så skaffa en helvetesmaskin, du kan säkert få ett gratis mot hämtning.
Jag har sett flera stycken utkörda till skrothämtning de senaste åren.
Snart finns väl inga kvar, men dom skulle faktiskt kunna fylla en funktion i en krissituation.
Nästan outslitliga.
Har du inte ström tillräckligt kan man driva det med remskiveförsedd traktor.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 1 användare
Robertaporo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser