Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tidiga tomater  (läst 9838 gånger)

Bo

Tidiga tomater
« skrivet: 05 sep-07 kl 16:11 »
kan man få om man får plantorna att blomma redan innan utplanteringen.

Men hur gör man för att få dom i blom så tidigt?

Man ser ofta rikligt blommande tomatplantor i affären runt 25cm höga. Mina egna som jag drar upp från frö, blommar snålt och sent och huvudskörden kommer när turistsäsongen är slut.

Blomstertanten

• Gäst
Re:Tidiga tomater
« Svar #1 skrivet: 07 okt-07 kl 10:53 »
Antar att man får börja väldigt tidigt med sådden. Och så måste man nog ha extra belysning, dagsljuset räcker inte till. Och så bör man nog hitta en tomatsort som är tidig.
Skulle tro att de plantor man kan köpa är uppdragna i varmväxthus.
« Senast ändrad: 07 okt-07 kl 10:53 av Blomstertanten »

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 07 okt-07 kl 11:18 »
Mina både blommar och har frukt innan de hamnar i växthuset.
Jag sätter fröna redan i februari/mars och använder tillskottsbelysning.
Mina blir dock ALDRIG så knubbiga och frodiga som de man köper, men tomater till midsommar har jag, ibland redan till Valborg.

De sorter jag använder för tidig skörd är Sungold(gul coctail, söt), Sweet olive(röd coctail, söt) och Tigrella(normalstor strimmig röd/gul jättegod). Alla tre sorter ger sedan rikligt med tomater tills frosten tar dem.
« Senast ändrad: 07 okt-07 kl 11:19 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Wobbeke

• -
« Svar #3 skrivet: 14 jan-08 kl 22:54 »
Hej Anette,
är lite nyfiken på tillskottsbelysningen du använder, är det lysrör och måste det vara uv-ljus eller fungerar det bra med skrivbordslampan en bit ovanför växterna? har en apelsinplanta bla som behöver extra och tidiga tomater, varför inte?
De tidiga tomaterna du fått tidig skörd på, har de blivit utplanterade i växthus eller på friland?
Mia
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

juniafrida

« Svar #4 skrivet: 15 jan-08 kl 09:18 »
jag undrar var du köper dina fröer Anette?
Ska odla tomater för första året och vill just odla cocktail och bifftomater. Att de är tidiga gör det mer troligt att vi ska få några tomater...  :D

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 15 jan-08 kl 09:44 »
Hej Anette,
är lite nyfiken på tillskottsbelysningen du använder, är det lysrör och måste det vara uv-ljus eller fungerar det bra med skrivbordslampan en bit ovanför växterna? har en apelsinplanta bla som behöver extra och tidiga tomater, varför inte?
De tidiga tomaterna du fått tidig skörd på, har de blivit utplanterade i växthus eller på friland?
Mia
Jag har tillskottsbelysning, förra året köpte jag en fullspektrumväxtbelysning från Willab. Dyrt som guld, men utslaget på ett antal år så är det O.k., och så skall det kunna sprida ljuset lite bättre eftersom jag planerar att använda det i växthuset efter försådden inomhus.Tidigare har jag använt vanliga lysrör, och det har fungerat helt tillfredsställande.
En vanlig lampa kan bli lite väl varm och bränna/torka ut topparna på tomatplantan.

Plantorna försåddes inne(i sovrummet, vi vaknade varje morgon när timern slog på ljuset :o!!!kl 6. Gudars, försök somna om i "fullt solsken"" ;D ;D ;D). Sedan planterades de ut i VÄXTHUS, men eftersom jag inte kan hålla mig, utan sår alldeles för tidigt, så hann plantorna bli höga och börjat blomma och sätta frukt innan jag satte ut dem i växthuset.
Framför allt coctailtomaterna, Sungold(världens godaste) och Sweet olive, men även Tigrella hinner knyta sig inan utplantering.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Henrik_

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 jan-08 kl 09:49 »
Tillägg från mig.

Förutom extraljus kan man försöka hålla en lite lägre temp, det gör att plantorna blir kraftigare, men det kan ju vara lite knepigt innomhus.
Man kan också ha lite högre temp under natten än på dagen.

Har man skrivbordslampa med en lågenergi lampa i så funkar det, men lysrör är helt klart att föredra , speciellt dom som är anpassade för växter.
« Senast ändrad: 15 jan-08 kl 09:52 av Henrik_85 »

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 15 jan-08 kl 09:52 »
jag undrar var du köper dina fröer Anette?
Ska odla tomater för första året och vill just odla cocktail och bifftomater. Att de är tidiga gör det mer troligt att vi ska få några tomater...  :D
Mina favoriter, Sungold, Supersweet och sweet Olive brukar finnas i de flesta växt/trädgårdsaffärer, likaså Tigrella, en god  medelstor, tidig sort som ger frukt länge och som har goda frukter även som omogna. Annars finns de hos Impecta.

Biffar har jag provat, någon ny sort varje år, men de ger alltför få frukter och har lättare att få fukt/röt/mögel i "rynket" vid skaftet, så i år blir det inga sådana :-\.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #8 skrivet: 15 jan-08 kl 14:05 »
Biffar har jag provat, någon ny sort varje år, men de ger alltför få frukter och har lättare att få fukt/röt/mögel i "rynket" vid skaftet, så i år blir det inga sådana :-\.

Jag fick kanonfina bifftomater förra året av sorterna sunray gold och marmande. Massor på varje planta! Tips!!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 15 jan-08 kl 14:42 »
Förrå årets biffar hette Black Russian (tror jag), men mer än hälften drabbades av stjälkröta.

Jag brukar inte lyckas med dessa långsamtmognande tomater.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #10 skrivet: 15 jan-08 kl 16:06 »
Är bifftomater det samma som de som kallas pastatomater hos Runåbergs?

mistel

• -
« Svar #11 skrivet: 15 jan-08 kl 16:45 »
Nej det är inte samma sak. Pasta tomater är extra köttiga tomater som kan variera i storlek men ofta är de som en normalstor tomat. Bifftomater är jättestora tomater ibland väger varje frukt runt 500g. En bra och mycket god bifftomatsort som Runåbergs har är Brandywine.

juniafrida

« Svar #12 skrivet: 16 jan-08 kl 09:26 »
tack för alla tips.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #13 skrivet: 21 jan-08 kl 07:43 »
ni som bor nära göteborg eller varbergstrakten och är intresserade av tomater så kommer den 26-27 april vara en otmatfest på åkrabergs trädgård i väröbacka. Då de säljes tomatplantor. drygt 45 olika sorter,samt andra grönsaker, squash, guka, nätmelon, physalis, abuergine, vattenmelon var bara lite av vad de hade förra året.....
de står även på lisebergsdagarna den 9-11 maj.
mer info på www.akraberg.se
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Vurre

« Svar #14 skrivet: 23 jan-08 kl 13:18 »
Jag sår första veckan i mars i rumstempratur. När de kommit upp får de stå lite svalare med lysrör ca 16 timmar per dygn. Jag krukar om dem en eller två gånger till 11 el 13 cm krukor. Fördelen med större krukor är att de kommer på lite större avständ från varandra så att ljuset kommer åt. Nackdelen att det går åt mycket jord, men de blir täta och fina.

Beroende på tid och tempratur planterar jag ut dem i mitten eller slutet av maj och då blommar de fint. Innan har jag avhärdat dem i växthuset så att de är vana vid nattempraturer på neråt 4-5 grader.

Vad de tål och när de kommer i blom/mognar beror också på sort. Jag har några starkväxande coctailtomater som blir ca 6-7 meter på en säsong men som mognar tidigt (105 dagar enl Lindbloms) men det finns många sorter som tar uppåt 140 dagar på sig.

I allmänhet kan man räkna ca två mander till blomma och sedan ytterligare två månader till mogen frukt.
snus? vad är priset på en pris?

niklasj

SV: Tidiga tomater
« Svar #15 skrivet: 02 feb-08 kl 14:18 »
Hittade ett tips på Sesams hemsida om ett sätt att få tidiga tomater. Det bygger på att ta sticklingar på hösten, få plantorna att övervintra inne och sen ta sticklingar igen på våren som då blir dom nya plantorna som ger tomater mycket tidigare är frösådda plantor.
Här är länken till beskrivningen: http://www.foreningensesam.se/div_tips/odlingstips/tomater.html

/Niklas

Bo

Där var ett bra tips
« Svar #16 skrivet: 02 feb-08 kl 15:16 »
Då gäller det att hitta någon som kan övervintra mina plantor.

caprice

• -
« Svar #17 skrivet: 02 feb-08 kl 17:05 »
Jag har övervintrat tomater på detta sätt i vanlig rumstemperatur under ett ljusrör. Det gick bra men under vintern fick plantorna vita flygare. Jag märkte inte det först och när jag väl upptäckte det hade de smittat ned andra plantor.
Så metoden fungerar men man får se upp så man inte får in ohyra.

« Senast ändrad: 15 feb-08 kl 09:01 av caprice »

rosita51

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 02 feb-08 kl 17:59 »
Tack för detta bra tips! Ska prova till hösten och hoppas det funkar övervintra dem hos mig!
MVH Rosita zon 1

Vurre

« Svar #19 skrivet: 06 feb-08 kl 12:01 »
Visst kan man få tidiga tomater med sticklingar, t o m tomater mitt i vintern, men jag tycker inte att de plantorna ger säskilt bra. Man kan ju roa sig med enstaka, särskilt om det är nån sort som är svår att få tag på, men det bästa är att så tidigt - eller köpa av nån som drar upp bra plantor.
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser