Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Extra svänghjul för lågvarvskörning, få-cylindrig motor  (läst 13080 gånger)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Jag har funderat mycket kring "enkla" hjälpsystem som kan göra bilkörningen mer ekonomisk. Främst är det i stadskörning och låga hastigheter som våra bilmotorer jobbar extra ineffektivt. Det gäller att maximera motorns belastning och minimera friktionsförlusterna. Verkningsgraden borde således vara som högst på låga varvtal. Om detta är hela sanningen (?) borde då rent driftekonomiskt vara som mest fördelaktigt att reglera motorns effekt enbart genom dess varvtal samtidgt som den körs s.a.s. på full gas. Problemet som direkt uppstår är att vi behöver sanslöst många växlar (=ökade förluster) och en stor svängningsmassa (=svårighet att ändra varvtal/effekt)

I kö- och stadstrafik kör man sällan fortare än 30-50km/h och därför kan man inte använda de högre växlarna med mindre än att motorn skakar hysteriskt. Om man försåg motorn med ett större svänghjul borde den fungera bättre på låga varvtal men å andra sidan blir bilen hopplös att köra.

Lösningen jag funderat på är ett extra svänghjul som t.ex. monteras på vevaxelremskivan via en lamellkoppling eller elektromagnetisk pulverkoppling endast är i drift vid låga motorvarv. Svänghjulet väger kanske 20-30kg och måste vid stadskörning ständigt hållas över ett minimumvarv av en elektrisk motor då det inte är kopplat till vevaxeln.

Detta på en fåcylindrig och lätt underdimmensionerad bensinmotor i kombineration med en elektrisk motor/generator och man borde ha ett intressant aggregad att stoppa ner i en helt vanlig bil.
Eller?

Bara detta att våga ta lite mer vibrationer i bilen genom att köra en-cylindrigt borde kunna öka verkningsgraden. En enda cylinder med ett kubiskt förhållande mellan kolvarea och slaglängd borde ge högsta möjliga verkningsgrad eftersom det ger minsta möjliga kalla ytor i förhållande till slagvolymen. Dessutom minimeras friktionsförlusterna. En en-cylindrig motor skulle ha väldigt stor hjälp av det extra lågvarvssvänghjulet ovan.

En annan tanke är variabel cylindervolym. -Tänk att man i ett högst traditionellt 4-cylindrigt motorblock monterar i fyra små tvärställda vevaxlar och länkar samman dem med någon form av
transmissionsrem och lamellkopplingar. Endast en av dessa småmotorer får en variabel förgasare, de övriga tre har "öppna spjäll" och är helt optimerade för full belastning. Vid körning används den första cylindern för finregleringen och känner styrsystemet att mer kraft önskas läggs en eller flera av de andra cylindrarna till och pådraget hos första cylindern anpassas därefter. Denna motor kommer att få en mycket speciell och slumpartad gång som säkerligen driver de flesta bilister till vansinne... Plötsliga ryckningar, föränderligt motorljud och märkliga vibrationer, men det får ju kosta att ligga på topp!
--------------------------

De flesta av tankarna hittills är teoretiskt spånande men en sak jag är fast besluten att testa är att "ned-konvertera" en vanlig fyrcylindrig bilmotor till tvåcylindrig. Grundtanken är att färre cylindrar med högre belastning ger högre verkningsgrad och att de flesta bilar har högre effekt än vad som behövs i de flesta fall.
Genom att "koppla bort" två cylindrar borde effekten rimligtvis bli ungefär hälften.

Praktiskt har jag tänkt att förgripa mig på en skrotbil då resultatet är en smula osäkert. De två yttersta kolvarna och tillhörande ventilmekanism ska på enklaste ful-sätt plockas bort eller sättas ur spel så att man slipper friktionsförlusterna. För att minimera mekandet har jag tänkt att lyfta ventilkåpan och knäcka sönder vipparmarna (eller annan metod på OHC-motor), samt lossa oljetråget, kapa vevstakarna, dra ner kolvarna och sedan krossa dem med en huggmejsel bit för bit. Vevstakarnas storändor lämnas kvar på vevaxeln för att bidra som bristfälliga balansvikter. Motorns balans kommer knappast att bli den bästa men för ett ful-experiment kan det kanske duga. Bilen ska naturligtvis köras enligt ett noga fastställt program före och efter ombyggnaden.

Om den brutala ombyggnaden fungerar och sparar bensin/diesel borde man kunna montera optimerade balansvikter på vevaxeln i stället för bitar av vevstakarna. Troligen måste man ändå byta motorupphängningen mot något mjukare. Kanske rent av spiralfjädrar som på Fiat 500/126 med tvåcylindrig radmotor.
Funkar konceptet bra borde miljö- och snålvännerna bilda kö utanför min grannes verkstad!  :D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

GTA

• CorvetteGTA
Re:Extra svänghjul för lågvarvskörning, få-cylindrig motor
« Svar #1 skrivet: 03 okt-07 kl 13:40 »
För oss som kör stor & törstig nästan oblanserad  V8 motor finns det extra stora dampers att köpa som man sätter frampå motorn (veven)  vinns naturligtvis i vanliga bilar &så.

att köra på så låga varv så det skakar tar motorn skada av + drar mera bensin. Var lätt på foten istället & kör på rimligt låga varv. (inget skakande)

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #2 skrivet: 03 okt-07 kl 13:42 »
kan ju påpeka att min 340hk motor drar 0,7liter milen. många cylindrar som hjälper till så jag kan åka under 1000varv utan att det skakar på 6an.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #3 skrivet: 03 okt-07 kl 20:52 »
Jag förstår ändå inte vitsen med att förstöra en större motor. Varför inte skaffa en minde motor med två cylindrar istället för fyra???

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #4 skrivet: 04 okt-07 kl 08:00 »
Det där med ta bort cylindrar ser jag som ett skämt.  motorn kommer att gå sönder det kan jag lova. det kommer bli en som obalns på motorn så det står härliga till.  

vill du testa den lilla obalansen som blir när du inte får drivning på 2 cylindrar (fast dom sitter kvar i blocket & funkar) så dra ut 2 tändkablar.

Tapio

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 04 okt-07 kl 08:43 »
Halaj!

Extra svängmassa.
När man försöker att peta in överväxeln i 20 km/h så rister det illa i motorn.
Detta beror på, precis som GTA antyder, på ofullständig förbränning.
Du släpper ut oförbrända kolväten, ökar din bränsleförbrukning och skadar motorn.
Oavsett om du kan ta bort skakningarna eller inte så skall en motor inte köras så!
Det_känner_du väl människa, att motorn inte mår bra när du kör så!

En motors svängningar sker i tre ”frihetsgrader”: i X-och Y-led (upp-ner och vänster-höger i en längsmonterad bilmotor) och torsionssvängningar i vevaxeln.
För att minska torsionssvängningar monterar man en torsionsdämpare i framkant på vevaxeln.
För att ge en jämnare gång och utjämna motorns momentpulsationer sätter man svängmassa i bakkant på vevaxeln.
Men när du kör enligt ovan så skakar motorn i X-och Y-led och du kan_inte _eliminera det med svängmassa!
Ditt projekt är dödfött.

//T

Tapio

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 okt-07 kl 14:33 »
Halaj!

Ditt tvåcylexperiment.
En motor har sin maximala fyllnadsgrad (och också_tror_jag verkningsgrad), vid fullast på det varvtal där motorn ger max moment.
Så där hejar jag på dig.
Fast jag tror att ditt krossande och knäckande av stakar och kolvar kommer att få motorn att bli fullständigt okörbar.
Jag föreslår en försiktigare flerstegsraket.

Som första steg, kör ditt körprogram.

Andra steget: jorda ettans och fyrans tändkablar. Plugga ettans och fyrans bränslerör. Jag antar bränsleinsprutning. Inga andra modifieringar. Kör om ditt körprogram.

Tredje steget: demontera ventilarrangemanget på ettans och fyrans cylinder. Demontera också kolvringarna på dem. Kör ditt körprogram.

//T

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #7 skrivet: 05 okt-07 kl 08:37 »
demontering av kolvringar kommer resultera i repor hack & senare kolvras. kolven kommer att slå runt i sylindern donk donk varje gång den går upp & ner. tar du även bort oljeringen längst ner (den som kastar upp olja i cylinderbanan) så blir det ännu värre.

Här har du nått att fundera på sitället.

Bostic skrev i Bilsport på 80-talet om Smokey Yunicks Hot Vapor. En adiabatisk motor med fantastisk verkningsgrad.
Vissa säger att konceptet köptes upp och lades ner av olje industrin och andra att hemligheten i konceptet dog med Smokey.

Här finns en engelsk översättning av Bostics reportage

http://www.schou.dk/hvce/?mode=2

Klura ut varför inte motorn spikar & du har nästan räddat värdens oljekris.

Tapio

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 05 okt-07 kl 12:30 »
demontering av kolvringar kommer resultera i repor hack & senare kolvras. kolven kommer att slå runt i sylindern donk donk varje gång den går upp & ner. tar du även bort oljeringen längst ner (den som kastar upp olja i cylinderbanan) så blir det ännu värre.

Halaj!

Har du provat?
Jag tror att man kan förvänta sig kolvslammer, men jag är tveksam till att något mer händer.
Om du tänker efter så inser du att kolvringarna har ingen som helst centrerande funktion.
De sitter där för att täta och för att transportera bort värme.
Fast det där med oljeringen tänkte jag faktiskt inte på. Du har rätt där; de skall nog sitta kvar.
Då är jag mer orolig för vad som händer på insugssidan. När man har ett gemensamt plenum så interagerar kanalerna med varandra. Men här fattas två insugsfaser på den kompletta cykeln. Egentligen skulle man ha ett nytt, tvåkanaligt insug.

Jag är tillräckligt gammal för att minnas det där reportaget om smokey Yunick.
Jag tror att det var bluff o båg alltihop.
Den mannen var ju känd för att ha en hel flock med rävar bakom örat.

//T

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #9 skrivet: 09 okt-07 kl 00:25 »
Beträffande fifflaren Smokey är jag så gott som säker på att jag läst en senare redogörelse för vad gubben egentligen gjort med sin "fantastiska" motor Hot Vapour.  Det handlade om en toktrimmad V-twin. Turboladdad på högst konventionellt sätt och med en bränsleförbrukning därefter.

Smokey var känd för att bl.a. gömma allehanda bränslereserver i stockcar-bilarna han tävlade med. Till en början med flera tum tjocka bränsleledningar i zick-zack under hela bilen. Sista gången man förstod hans tjyvknep hade man rivit hela bränslesystemet i jakt på hemligheten utan att hitta den. Man hittade däremot tolv andra fel som gjorde att han inte fick delta i tävlingen. "Make it thirteen" sade han surt och körde iväg med rivstart från tävlingsbesiktningen, -fortfarande med ett helt sönderskruvat bränslesystem!!!  ;D

Hot Vapour var helt enkelt ett stort skämt där han använde gamla knep på nytt sätt. Men uppmärksamhet fick gubben allt!
------------------------------------------------------------------------

Beträffande min egen "motorhalvering" är huvudtanken att på enklast sätt maximera motorns effektiva arbete med minsta möjliga medel. Visst kan man byta motor men dels är det inte lika intressant teoretiskt och praktiskt är det ett besvär och en kostnad hos bilprovningen. (mitt experiment skiter dock i besiktningen)

Visst kan man köra en fyra med två paralella cylindrars tändstift urkopplade men då blir det förmodligen SÄMRE total verkningsgrad eftersom dessa cylindrar fortfarande pumpar luft, bensin och ger friktionsförluster. Provet är tämligen värdelöst eftersom det varken visar hur motorns vibrationer eller effekt/vridmoment påverkas av det mer brutala steget i experimentet.

Eftersom det finns bilar med tvåcylindriga radmotorer kan en RÄTT BALANSERAD stympad motor knappast bli sämre än en fabriskbyggd tvåcylindrig. Jag har själv kört tvåcylindrig Fiat 126 i många år och en gång provat att montera en vanlig gummikudde i stället för den mjuka spiralfjäder motorn vilade på. -Jääävlar vad det vibrerade i karossen!!!

Jag räknar alltså iskallt med att den stympade motorn kommer att kräva en mjukare upphängning. Frågan är bara hur vevaxeln ska vara balanserad i en tvåcylindrig radmotor. I en rak fyra är veven helt neutralt balanserad då den roterar utan kolvar. I en tvåa bör rimligen motvikterna vara något tyngre än vevtappens sida eftersom där tillkommer en DEL av vikten hos vevstake och kolv. Frågan är bara hur mycket? Som en slarvig kompromiss sparar jag därför nedre delen av vevstakarna, närmare precis det som behövs för att vevlagren ska sitta kvar och täta vevaxelns smörjhål.

Men som sagt, skaka kommer det definitivt att göra!  ;D

Som det ser ut nu kommer en rostig Suzuki Swift med läckande kylsystem att få offra sig i (o-)vetenskapens tjänst under hösten.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #10 skrivet: 09 okt-07 kl 09:06 »
Som vi brukar säga, glöm inte kameran!!  ;)

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #11 skrivet: 09 okt-07 kl 19:29 »
Klart jag videofilmar, det är ju en av huvudpoängerna! (att bli utskrattad via Youtube.com)  ;D

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #12 skrivet: 10 okt-07 kl 07:32 »
Tapio: som du skriver så tätar ju kolvringarna. vad händer med oljetrycket i motorn när du tar bort dom? & Vart tror du oljan tar vägen?

JohnA: Man vet ju aldrig föränns man har testat.  jag vill &så se film!

Tompas11

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 10 okt-07 kl 22:48 »
Oljetrycket i motorn har inget kolvringarna eller oljeringen på kolven att göra. Cylindern och kolven smörjs med stänksmörjning ej trycksmörjning. Tar man bort kolvringarna så kommer självfallet olja att komma in i förbränningsrummet.
If it doesn't work, chrome it!

Tapio

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 11 okt-07 kl 09:39 »
Halaj!

De två övre kolvringarnas funktion är att täta mot Blow-Bygaser. Både färsk-och avgaser.
Oljeskrapringens funktion är som det låter, hålla oljan nere i vevhuset.

Jag är medveten om att behålla kolvar och stakar i motorn inte är optimalt för detta experiment, men jag tror helt enkelt inte att denna motor är överhuvudtaget körbar utan dessa. Detta p.g.a. vibrationer.

I övrigt säger jag att era invändningar mot mina förslag beror på att ni inte har läst dem utan skummat igenom dem. Jag orkar inte dra det igen.

En bra plats att leta tvåcylindriga motorer på kan vara Mc-skrotar.
De flesta tvåcyl-motorer som man hittar i industrin är tänkta att köras i steady-state.
De är optimerade för att köras på ett enda varvtal och fungerar antagligen ingen vidare på andra varvtal.
Motorcykelmotorer har ett brett varvtals-och lastspann.
De finns med både luft-och vattenkylning.
Senare modeller har dessutom balansaxlar!! ;) ;)

//T

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #15 skrivet: 16 okt-07 kl 08:03 »
Tompas11:   oljetrycket kommer att trycka ut olja förbi kolven & efter ett tag kommer oljan att vara borta & därmed oljetrycket.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 16 okt-07 kl 23:43 »
Tompas11:   oljetrycket kommer att trycka ut olja förbi kolven & efter ett tag kommer oljan att vara borta & därmed oljetrycket.

Du har fel.
Cylinder, kolv, kolvringar smörjs inte med hjälp av oljetryck!
Cylinderloppen smörjs genom stänksmörjning. Olja sipprar ut från lagren och kastas ut av vevaxelns rotation. Överflödet skrapas bort från cylinderväggarna av kolvens oljering.
If it doesn't work, chrome it!

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #17 skrivet: 17 okt-07 kl 07:41 »
jo jag vet att oljan stänker upp. med vad har man då oljetrycket till?
« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 07:42 av GTA »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 17 okt-07 kl 09:31 »
jo jag vet att oljan stänker upp. med vad har man då oljetrycket till?

Smörja lager.

Tapio

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 17 okt-07 kl 09:36 »
Fast det där med oljeringen tänkte jag faktiskt inte på. Du har rätt där; de skall nog sitta kvar.

Halaj!

Det som ligger under oljetryck är ramlager, vevlager och kamlager. Allt annat är stänksmort.

Som kuriosa kan jag nämna att på motorcyklar med rullagrad vevaxel (t.ex. Kawa 900/1100 och Suzuki 1100) ligger max oljetryck på under 1 bar. dvs hela motorn är stänksmord.

//T

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser