Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golfbil  (läst 2352 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Golfbil
« skrivet: 05 sep-07 kl 09:03 »
skulle eventuellt passa för mina transportbehov här på ön.

Någon som provat? Kan det räcka med solpaneler för att ladda den.

Monder

  • Inlägg: 25
    • Uppland
Re:Golfbil
« Svar #1 skrivet: 15 sep-07 kl 20:12 »
Jodå, vi har en del erfarenheter. Har en svensktillverkad bil Ltb548 som inte tillverkas längre men den är som en kraftigare Melex Golfbil med hytt ungefär. 548 står för en 5kw motor och ett 48v system. Batterierna är på 230ah och det ger en aktionsradie på ungefär 4mil i en snitthastighet på drygt 30km/tim. Jämförd med Melex är vår bil ett par hundra kilo tyngre så, en 4kw Melex bör kunna gå någon mil längre i samma hastighet.

Hur det skulle gå att ladda med solpaneler vet jag inget om. Kan tänka mig att det kan bli problem. Som mest skall det tryckas i upp mot 100ah i batterierna och det tar nog väldigt lång tid. Bilens laddare klarar en vanlig laddning (efter ett par mils körning förvår del) på 5-6 timmar. Kostnad 3-5 kronor någonting.

Den låga hastigheten har mest mentala nackdelar i känslan av att vara ivägen, men i och med att bilen är så smal – 1.2m så tar den inte mycket mer utrymme än vad en cykel med vingelutrymme gör. Vi har ju tagit beslutet att ha gott om tid när vi är ute och kör så vi släpper självklart förbi bilar vid första bästa tillfälle. För det mesta får vi glada blinkningar som tack. En annan trevlighet är att små barn gillar oss spontant och vinkar och för egen del tycker jag att det är trevligt med alla, nästan förälskade blickar jag får, nåja, bilen får, av unga kvinnor.

När vi beslutade oss för bilen uppskattade vi våra lokala transporter till ungefär 200mil om året. En fossilbil skulle dra ungefär för tusen kronor i bränsle och kosta minst det dubbla i skatt och försäkring. Batterikostnaden i elbilen blir ungefär 2000:- per år utslaget och någon skatt betalar vi inte och försäkringen kostar 600:- tror jag. Dessutom har elbilen bara en enda rörlig motordel – elmotorns axel så vi räknade med låga service-och reperationskostnader. Nu visade det sig att vi kör drygt 400mil/år så ekonomin har visat sig vara bättre än vi trodde. Genom del låga lokala transportkostnaderna ser vi bilen som den elektriska delen i en hybridkombination. Vi tar tex ofta taxi utan att behöva tänka så mycket på kostnaden. För längre och tyngre transporter anlitar jag en granne med en chevapickis och för kortare tunga transporter har jag en gammal pålitlig grålle. För lite snabbare, smidiga, enpersonstransporter när vi behöver kompletteringshandla, besöka tandläkare och annat har vi en Eu-moppe.

Du skriver att du bor på en ö. Vi har bott ute i Sthlms skärgård många år och det är den gamla skärgårdsbondens val av många olika båtar vi har tagit efter så här på land. För skärgårdsbonden var det här med att aldrig använda större båt än vad tillfället krävde, en självklarhet, eftersom han blev tvungen att ro själv när vinden blåste mot. Vår tid har ju värre saker än en tjurig motvind att tampas med. Det känns som att skärgårdsbondens idé om olika minimerade fordonslösningar blir vettigare för varje dag som går.  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser