Tjur 2: knappt 18 månader (17,8)25% jersey 75% SLB276 kg--P+--2 =6000:- +moms och bidrag.
Nu kan ju du o jag det här med slaktklasser Anna (men för att förtydliga för de som ev. inte kan) så ska jag berätta vad tjuren ovan skulle betalts om den vägt 26 kg mindre....250 kg*--P+--2 =3950:-En skillnad på 26 kg gör alltså - 2050:-Det gäller att ha tungan rätt i mun,eller foderskopan i rätt hand,eller turen på sin sida,men allrahellst alltihopa Mvh Rosa*249,9 kg
I Danmark avlivas många tjurkalvar direkt just för att det inte är någon ide att föda upp.
Fast nu börjar väl alla Jerseyägare använda könssorterad sperma för att slippa det.Men det är också oetiskt tycker jag.Lite av ett moment 22......./Rosa
Det stora felet är att det är så stora skillnader i pris mellan olika viktklasser. Kan inte förstå vad det ska vara bra för...
För att det är mycket dyrare (mera pilljobb) att få ut styckningsdetaljerna på små djur...................inte så himla konstigt tycker jag.
Jovisst, det är vettigt att de gynnar de som får till den optmala slaktkroppen. Men det är inte vettigt att det ska skilja 1000-tals kronor bara för att djuret väger några kilo mindre.