Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur funkar värpningen?  (läst 1337 gånger)

gård t salu

• Uppland
hur funkar värpningen?
« skrivet: 04 sep-07 kl 15:07 »
hej! går i tankar om att kanske skaffa några höns. men undrar vad hönsen behöver för att börja värpa ägg? behöver dom en tupp, eller värper dom ändå? beror det på ålder och olika årstider? eller nåt annat?
tack för svar
mvh elin

Helenan

• Gäst
Re:hur funkar värpningen?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-07 kl 15:13 »
De värper från ca 6 mån ålder men även beroende på årstid. Om du har lampa på vintern kan man "lura" dem att värpa även på vintern. Annars gör de uppehåll ett tag från ruggningen på hösten och tills solen kommer på våren. Tuppen behövs för att få kycklingar. Det är faktiskt precis som för människor. Ägglossning och mens har du vare sig du har man eller ej. Mannen behövs bara om man vill ha barn 8) ::) :-[ :-X

gård t salu

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 04 sep-07 kl 16:04 »
haha ok :)...
men då kan jag få dom att värpa också på vintern om jag har tänt 12-14 timmar? behöver dom ha nån viloperiod så att man ger dom vinter en månad eller så?
mvh

Anna

• -
« Svar #3 skrivet: 04 sep-07 kl 18:59 »
Hönsen ruggar ofta från september och lägger mindre ägg då. Många hönsägare börjar öka värmen och ljuset i hönshuset i jan-feb för att hönsen ska börja komma igång och lägga ägg så de kan kläcka fram kycklingar tidigt på våren. Jag tycker det är bra att ge dem en viloperiod. Hönsen "håller längre" då, blir äldre och värper i fler år.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 2 användare
Hantverkaren, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser