Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  färg  (läst 2668 gånger)

kjelle

• Gäst
färg
« skrivet: 15 nov-04 kl 22:03 »
Är det någon som har recept på traditionell färg tex.
limmfärg slammfärg äggoljetempera och liknande

Annika M

• Småland
Färger
« Svar #1 skrivet: 27 nov-04 kl 16:24 »
Kjelle!
Jag kunde inte svara på din fråga via din ruta( vet inte varför, är inte så haj på det här med datorer), så jag fixade en ny tråd istället.

Äggtempera
Magra:  
1 del äggula              
2 delar vatten

---------

1 del ägg (gula och vita)
1 del vatten
----------------------------
Feta:  
ren äggula
ev. vatten

Äggoljetempera

Magra:  
1 del ägg
1/2 del terpentin
1/2 kokt linolja
1 del vatten
           -----------------------
Feta (till sugande underlag)
1del äggula
1 del kokt linolja
2 delar vatten

Slamfärg:

Koka upp 50 liter vatten
häll i 2,5 liter järnvitriol
koka i 15 minuter
häll i 2-2,5 kilo grovt rågmjöl
koka i 2 timmar
häll i färgpigment, åtta kilo
koka i 30-45 minuter
låt svalna lite och häll i 0,5 deciliter grönsåpa, ev. max åtta procent linolja

Lycka till!
/Annika

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
Re:Färger
« Svar #2 skrivet: 28 nov-04 kl 14:30 »
Kjelle!
Jag kunde inte svara på din fråga via din ruta( vet inte varför, är inte så haj på det här med datorer), så jag fixade en ny tråd istället.

Annika, du gjorde inget fel alls! Kjelles tråd hade visst råkat bli låst, varför har jag ingen aning om ??? Men jag låste upp tråden igen och flyttade ditt svar hit (och passade på att kopiera dina färgrecept :) Jättebra!)

milis

• Gäst
Re:färg
« Svar #3 skrivet: 08 dec-04 kl 09:17 »
hej. ett kort svar om ett stort ämne.
jag har arbetat med äggoljetemper i 30 år, först i 10 år med forskning och tester samt en hel del kurser och eget yrkesmässigt målande, för 20 år sedan startade jag ovolin färg som tillverkade och fortfarande tillverkar äggoljetempera, fast dom senaste 10 åren utan min medverkan.
nu, sedan 2 år skriver jag tillsamans med min dotter frida en bok, jordens färg, om jordpigment och deras användning i äggoljetemper. vilket skiljer sig en hel del från gamla recept som finns tillgängliga.
viktigt är att aldrig någonsin använda lösningsmedel, det är mycket skadligt för både männisor och miljö. dessutom bryter det ner ozonskiktet. inget för goda miljövänner!
kolla vår hemsida www.jordensfarg.se så finns bl.a. 2 recept där.
vår bok kommer att vara färdig i början av mars, och den kommer att innehålla 210 olika recept för olika användningsområden. inte minst målning på lerputse som vi jobbar med här i vekhyttan och då tillsammans med johannes risterer. :-[

Camilla

• Gäst
Re:färg
« Svar #4 skrivet: 10 dec-04 kl 00:41 »
kolla vår hemsida www.jordensfarg.se så finns bl.a. 2 recept där.
vår bok kommer att vara färdig i början av mars, och den kommer att innehålla 210 olika recept för olika användningsområden.

Oj! Var inne på hemsidan, laddade ner "dummyn" av boken, och nu vet jag vad jag vill ha i julklapp!   :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1601 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser