Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diesel / el drift?  (läst 4096 gånger)

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Diesel / el drift?
« skrivet: 04 sep-07 kl 13:23 »
Har en fundering om min lilla Scrolla.. Escort kombin från 97. Slita ur toppen, ur med kolvarna, såga av motorblocket, blockare det så ingen olja kan sippra ut.. ovanpå allt detta montera en truckmotor (volt vet jag ej), sedan ha ett litet kraftverk som går på diesel / RME som producerar strömmen till truckmotorn som driver bilen.

På så vis får man drivlinan kvar, växellåda och allt (visst, det tar kraft) men frågan är hur stor besparing det skulle innebära, dels för miljön och plånboken.
Tänk bara ett bensindrivet kraftverk på 230 volt.. vad drar ett sånt per timme t.ex. .. du hinner komma långt på en timme..
 ::)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Diesel / el drift?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-07 kl 14:02 »
Skulle kunna tänka mig något i stil med:
Dieseldriven generator som laddar en batteribank som via lämplig reglerutrustning driver fyra elmotorer, en för varje hjul. Heureka, fyrhjulsdrift.
Laddning sker normalt från två hål i väggen, eftersom det är kolossalt mycket effektivare, billigare och miljövänligare än den lilla dieselgeneratorn. Den senare används för att få rimlig räckvidd på ekipaget.

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Re:Diesel / el drift?
« Svar #2 skrivet: 04 sep-07 kl 20:30 »
Jo sant.. men för att ej krångla till det hela så är min idé ganska smidig? Right.. ? Eller är jag ute och cyklar..  ???

Men ej hittat nåt litet smidigt dieselkraftverk dock.. kikat i Kina med.. det man kan se online iaf..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Blomme

  • Gäst
Re:Diesel / el drift?
« Svar #3 skrivet: 04 sep-07 kl 21:26 »
Det blir inte lönsamt för plånboken iallafall...
Du får ju väldigt dålig verkningsgrad,
stoppa i en dieselmotor direkt istället.


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Diesel / el drift?
« Svar #5 skrivet: 07 sep-07 kl 12:34 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Per_G

  • Gäst
Re:Diesel / el drift?
« Svar #6 skrivet: 15 sep-07 kl 20:41 »
Flexifuel kommer Volvo bara att använda så länge Ford äger Volvo.
Dagens dieslar med partikelfilter är klart miljövänligare än en flexifuel.

PRIUS

  • Inlägg: 25
Re:Diesel / el drift?
« Svar #7 skrivet: 05 dec-07 kl 23:35 »
Se på filmen övers på denna länk,det gick bra att köra 19 mil 1997 på nickelmetallhydridbatterier,dom som sitter i våra sladdlösa borrmaskiner.Det är något skumt här att inte rena elbilar börjat säljas än.
Se även Ny Tekniks artickel i nästa länk.

http://www.ev1.org/


http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article47149.ece

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Diesel / el drift?
« Svar #8 skrivet: 05 dec-07 kl 23:55 »
Det är något skumt här att inte rena elbilar börjat säljas än.
Det har ju sålts ett antal olika elbilar i Sverige.
Finns ju alltid flera begagnade elbilar på Blocket.
Dom brukar bli ruskigt billiga när dom blir äldre. ;)

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
SV: Re:Diesel / el drift?
« Svar #9 skrivet: 12 mar-08 kl 08:58 »
Det har ju sålts ett antal olika elbilar i Sverige.
Finns ju alltid flera begagnade elbilar på Blocket.
Dom brukar bli ruskigt billiga när dom blir äldre. ;)


Tyvärr är elbilar inget riktigt alternativ än så länge.
Dieseln är för billig och/eller batterierna är för dyra. Så är det.
Jag har funnit många intressanta elfordon, perfekt för stadskörning, men det hela faller på batterikostnaderna. Om man räknar in de regelbundna batteribytena blir milkostnaden inte alls låg.
Det är lätt att förföras av siffror som bara visar hur mycket en laddning kostar.

Buddy skulle vara perfekt tycker jag. Tyvärr avskräcker deras egen kalkyl från att satsa på en elbil.

Möjligen tjänar miljön på det men inte jag.

Elbilkalkulatoren http://www.elbilnorge.no/index.php?name=Kostnader&bakgrunn=fordeler

« Senast ändrad: 12 mar-08 kl 09:24 av Tompaiuppsala »

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Diesel / el drift?
« Svar #10 skrivet: 13 mar-08 kl 10:41 »
Oh, en kundvagn med eldrift.

Nåja, om jag hittar en elbil som klarar 12mil med rimligt batteriförbrukning så ska jag skaffa en sådant. Det verkar smidigt och jag kan ladda den på jobbet, då blir elkostnaden ganska låg.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
SV: Diesel / el drift?
« Svar #11 skrivet: 13 mar-08 kl 14:01 »
Jo jag håller med. Men än finns inte den där rimliga billiga batteriförbrukningen tyvärr. Elkostanden är ju alltid låg om man jämför fosilt.

Vad är det som gör batterier så dyra? ???

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Diesel / el drift?
« Svar #12 skrivet: 14 mar-08 kl 20:17 »
Ett koncept jag länge tänkt på är en el-/dieselhybrid där elmotorn precis räcker till för normal
stadstrafik. Dieselmotorn har sedan en enkel koppling för direktdrift på fordonets drivhjul med en
utväxling för landsvägsfart. Batterierna kan vara relativt små och drifttiden är inte kritisk.
Tyvärr måste konceptet kompliceras av att dieselmotorn också drar en generator för laddning
av den elektriska drivmotorns batterier.

Vid landsvägskörning har man minimerat friktionsförlusterna genom att helt slippa
en växellåda, vilket också sparar en del vikt. I stadstrafik kör man så långt det är möjligt
på enbart batterikraft och när dieselmotorn startas för batteriladdning kan den arbeta
konstant vid det varvtal där verkningsgraden är som störst.

Eftersom den elektriska delen i drivlinan kan sägas vara underdimmensionerad kan man kosta på sig
dyrare batterier som t.ex Ni-Mh vilka är snabba nog att ta laddning för att kunna nyttja regenerativ
bromsning. En seriehybrid där förbränningsmotorn enbart ingår i ett elverk för batteriladdning
kräver att både generator och drivmotor är dimmensionerade för full landsvägsfart. Dessutom har
man då ofrånkomliga överföringsförluster på landsvägen som man slipper med "mitt" koncept.

Med ett större batteripaket, några enkla axelkopplingar och mer is i magen skulle man kunna
skrota generatorn helt och använda drivmotorn som generator varje gång man rullar fritt
eller står stilla vid ett trafikljus. Drivmotorn med den dubbla funktionen kan då med fördel vara
något överdimmensionerad för att ladda batterierna snabbare. Nackdelen med en sådan lösning
är förstås att man vackert får stå stilla och ladda batterierna om man råkar tömma dem helt
i stadstrafiken.

Har jag gjort någon tankevurpa här? -För jag har inte sett denna typ av hybridlösningar ännu.
Största anledningen till att inte fler fiffiga snål-fordon och verkliga miljöbilar rullar omkring på våra
gator tror jag inte är teknisk utan istället att bilköpare är så hopplöst bekväma och konservativa
samtidigt som politikerna inte förstår det tekniska så att de kan lägga subventionerna på rätt saker.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Diesel / el drift?
« Svar #13 skrivet: 14 mar-08 kl 20:39 »
Det krävs ett ganska platt landskap för att man ska kunna skippa växellådan.

Här är en annan variant av el-dieselhybridfordon, kan det finnas fördelar med det konceptet även för bilar?

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article53011.ece
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
SV: Diesel / el drift?
« Svar #14 skrivet: 15 mar-08 kl 00:17 »
jag tycker det där låter bra JohnA  :D

det behövs nog bara lite vana att köra. de halvsnabbavägarna kräver kanske omväxlande diesel och el.

Det ska förstås vara en liten redan snål motor. Bort med växellåda, in med batterier och elmotor.

Blir det inte en tung farkost?
« Senast ändrad: 15 mar-08 kl 00:20 av Tompaiuppsala »

PRIUS

  • Inlägg: 25
SV: Diesel / el drift?
« Svar #15 skrivet: 15 mar-08 kl 11:37 »
Grattis JohnA det konceptet är ju en Prius!Den drar ju cirka 2-2,5 dl milen i stadstrafik och går nästan bara på batteriet där och när man kommer upp i 100kmt på motorvägen går det åt hela 13,5 hk med en totalverkningsgrad från oljekälla till hjulet på hela 32%.
Det är den verkningsgraden en dieselbil kan komma upp till på motorvägen,men utan de små sotpartiklar som våra dieselbilar släpper ut och ner i våra lungor enligt de senaste rönen.Och inte den skada på vår hjärna som dieselavgaserna ger enligt de senaste Svenska forskarrönen.
Se här.http://www.lysator.liu.se/upplysning/fa/phevs-public.pdf
Elmotorerna i Priusen återladdar batteriet vid fartminskning, och laddar batterierna vid körning för att bensinmotorn skall gå vid sin bästa verkningsgrad hela tiden den är igång.Elmotorn backar bilen helt ensam ,hjälper bensinmotorn  vid start omkörning ,startar bensinmotorn var gång  och fungerar som generator.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser