Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur introducera vallhunden för fåren?  (läst 1581 gånger)

gård t salu

• Uppland
hur introducera vallhunden för fåren?
« skrivet: 04 sep-07 kl 10:03 »
Hej! nån som vet hur man bäst vänjer en blivande vallhund med fåren, och vad man bör undvika?
mvh elin

Quiz

Re:hur introducera vallhunden för fåren?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-07 kl 16:31 »
Ha med den i fårhuset, så den vänjer sig vid miljön. Sen när det är dax för att börja valla, så är det lättaste att ha djuren i en fålla och låta hunden vara på utsidan. Det bästa är om man kan starta på invallade får.

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 04 sep-07 kl 16:36 »
 Ha koll på hunden så att den inte hamnar i "Jobbiga" situationer och blir skrämd i början. Särskilt en valp kan vara lite dumdristig och försöka flytta på en tjurig tacka med lamm tex. Det är också bra om hunden får lära sig att ha en egen plats i fårhuset (eller lagårn) där den bara ska ligga och slappna av.
                                              Mvh
                                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 05 sep-07 kl 14:57 »
Vi tog med våra hundar ut till fåren redan som småvalpar...
redan efter någon vecka när vi fått hem dem...

fick även följa med in i lagårn till korna... men vi hade koppel på dem och som Charlott säger just för att de inte skall komma i trängda situationer... utan fick följa med i de dagliga sysslorna...

nu förtiden ligger mina islänningar o sover på gången när jag mjölkar korna...
när jag klipper fåren ligger de utan för boxen o sover... ifall matte skulle behöva hjälp så är de redo att hjälpa till ...  :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #4 skrivet: 05 sep-07 kl 19:56 »
låt inte hunden ligga och passa fåren i fårhuset. det kan leda till att hunden "låser sig" med sitt eye. jag tar ut mina hundar vid 8 veckors åldern och släppa på en flock med snälla tackor. den ska tändas så att den har stor intresse för får. uppmuntra och inte förbjuda. gå in på www.svak.se och gå in på fråga svak. där finns många frågor med mycket bra svar ifrån förare som har lång erfarenhet av vallhundar. lycka till
ps
det är inte alltid bra med att ha unghund i en fålla. det finns inte plats för hunden att komma undan om en tacka anfallar hunden och då kan den bli skrämd för livet
http://hem.bredband.net/gailfawcettengstrom/
« Senast ändrad: 05 sep-07 kl 19:59 av dawnrun »
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser