Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Temp... skillnad...på termometrar  (läst 1472 gånger)

sallyomolly

• Gäst
Temp... skillnad...på termometrar
« skrivet: 03 sep-07 kl 13:37 »
Tror jag blir tokig, alla mina tempar visar olika. Inbyggd temp i kläckaren 37,8. Muntemp 37,5. Min nya temp/hygrometer 36,4. Min digitala inne och utetemp, en sån med sladd 38,3.

Vilken ska man lita på?

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
Re:Temp... skillnad
« Svar #1 skrivet: 03 sep-07 kl 13:46 »
 ;D ja usch vilket dilemma, du får väll räkna ut medeltempen av allihopas resultat vetja!
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Melica

« Svar #2 skrivet: 04 sep-07 kl 00:52 »
Jag känner igen det där! Första gången jag hade lånat en äggkläckare höll jag på att bli helt hysterisk!

Det visar ju bara hur oexakta de flesta termometrar är. Medeltal är nog ingen bra idé, har man då någon termometer som är riktigt dålig blir felet större än om man bestämmer sig för att till slut lita på en av dem. Jag valde en gammal termometer som följde med kläckaren, det hade bevisligen kläckts fram kycklingar med den tidigare. Nu har jag köpt en särskild äggkläckartermomter på Högberga. Den ska ligga inom +-0,05 grader.

Om jag vore du så skulle jag nog lita på den inbyggda termometern.
« Senast ändrad: 04 sep-07 kl 00:57 av Melica »
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 sep-07 kl 08:12 »
Jag beställde oxå en digital hygro och temp från Högberga, det  är den som visar 36,4. Fuktigheten är konstig oxå så det är nog fel på den.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #4 skrivet: 04 sep-07 kl 08:20 »
Tro på den tempen som är inbyggd!! Med tanke på luftfuktighet osv..
Lycka till!!
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Anna

• -
« Svar #5 skrivet: 04 sep-07 kl 19:51 »
Har du kläckt med kläckaren tidigare och haft strul med kläckresultat? Annars skulle jag bara köra på och lita på den som är i. Jag har aldrig hållt på och kollat temperaturen med vare sej den som följt med kläckaren eller med andra termometrar. Jag har bara litat på grejerna. Har ännu inte fått en anledning att inte göra det. Den dan det strular får jag väl börja kolla upp tempen, men tills dess så kontrollerar jag den inte.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Melica

« Svar #6 skrivet: 04 sep-07 kl 22:48 »
Jag kollade på Högbergas termometrar. Det är bara på två av de fem som de har, som de har angett någon noggrannhet. Tyvärr har de inte gjort det på den som du nog har. Det verkar som om termometrar utan "garanterad" noggrannhet kan variera väldigt mycket!
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser