Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen gal  (läst 10007 gånger)

Esther

Tuppen gal
« skrivet: 03 sep-07 kl 12:06 »
Hej,

Nu har vi haft höns i tre dygn, väldigt spänannde.
Det är klart att vi visste att tuppen kommer gala, men imorse satte han igång 05.30. vi bryr oss inte, men grannen (som vi frågat om det är ok att vi kommer ha en tupp, och han sa javisst) verkar inte tycka att det är så fantastiskt.
Kan man göra något, mörklägga fönstret? snart är det ju mörkare i  alla fall. de styrs ju av ljuset eller hur? när tuppen tycker att det är dags att vakna.
Hur länge brukar han gala?
Nu gol han, inte oavbrutet, men i ca en och en halv timme, lite då och då.
Tack för svar

Helenan

• Gäst
Re:Tuppen gal
« Svar #1 skrivet: 03 sep-07 kl 12:18 »
På sommaren har jag fönsterlucka för fönstret. Då blir det visserligen aldrig sovmorgon för kl 07,00 måste jag upp och öppna fönsterluckan.

Då gal ha oftast inte förränn man öppnar fönsterluckan.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 03 sep-07 kl 12:26 »
Vår tupp kan i och för sig få för sig att gala i hönshuset innan vi släpper ut dem på morgonen vid sju (vi har en hönslucka som vi låser på natten) och då hörs han inte så väl ut som när han är ute.

Jag förmodar att det beror lite på hur nära det är till grannarna och hur isolerat hönshuset är, men när vår tupp gal inne i hönshuset hör vi inte det in i vårt hus, så då hör knappast grannarna det heller. (Fast nu är det ju förstås några hundra meter eller så till närmaste granne.)

Det beror säkert på hur gällt och högt tuppen gal också hur långt och väl det hörs, och om det finns fler tuppar att hävda sig med. Jag upplever det inte som att vår tupp gal speciellt mycket. En stund på morgonen och någon gång då och då mitt på dagen, om matresterna dröjer t ex...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 03 sep-07 kl 14:10 »
Min ena tupp galer om man tänder på toan mitt i natten (fönsterna är mitt emot varann me gårdsplan emellan) .Annars gals det mest på morronen & lite då & då varje tim. , min man säger att han blir "galen" på dom .Fast me 4 tuppar får man kanske räkna med X-tra galande. Mej stör det inte alls förrutom om man pratar i tel. ute då ska det galas jädra i det & gärna 1m. från mej  ;D !
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Esther

« Svar #4 skrivet: 04 sep-07 kl 13:39 »
Kan ju meddela att vi igår kväll snickrade en lucka och satte för fönstret när det blev mörkt. Öppnade imorse kvart i sju och möttes av några yrvakna hönor och en lite surt stirrande tupp. Resultatet var att han imorse inte gol någon gång, inte ens när luckan var öppen. Skumt.
Kanske han slutar gala överhuvudtaget?

Ett bra boktips!!! "Hönsboken" av Anders Jansson och Nina Östman. Helt nyutgiven, och fantastiskt fin och vacker och varm bok om hönskötsel.
cheers,

Bruja

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 sep-07 kl 00:13 »
Hej,

Nu har vi haft höns i tre dygn, väldigt spänannde.
Det är klart att vi visste att tuppen kommer gala, men imorse satte han igång 05.30. vi bryr oss inte, men grannen (som vi frågat om det är ok att vi kommer ha en tupp, och han sa javisst) verkar inte tycka att det är så fantastiskt.
Kan man göra något, mörklägga fönstret? snart är det ju mörkare i  alla fall. de styrs ju av ljuset eller hur? när tuppen tycker att det är dags att vakna.
Hur länge brukar han gala?
Nu gol han, inte oavbrutet, men i ca en och en halv timme, lite då och då.
Tack för svar

Hej!

Muta grannen med ägg så ändrar han sig nog!  ;D

mvh Carmen

Tindranu

• Småland
« Svar #6 skrivet: 05 sep-07 kl 08:05 »
Ja, muta´n!! O föd hönsen med majs o annat gott så äggulorna blir kanongula så kommer han nog på andra tankar...!
Lycka till!
Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Lena A

« Svar #7 skrivet: 05 sep-07 kl 09:48 »
Jag vet inte vilken tråd jag ska lägga det här under, men rubriken här passade in.

Min, vad jag trott, tuppkyckling Frasse (född 23 maj) har idag för första gången försökt gala.  ;D :o

Jag hörde ett "hoohooohooooo" i hönshuset i morse och undrade om en uggla lyckats ta sig in. De visade sig vara Frasse!  8), som nu alltså bevisat att han är en tupp, genom att försöka säga sitt kuckelikuu. "k" verkar svårt för den lille.

Han är fortfarande undanskuffad av hönorna och går bredvid Kasper, tuppen, utan problem men jag antar att Frasse snart kommer att försöka stiga i rang och ta sig förbi hönorna.  :)

Jag berättar mer hur det går med rangstigandet senare.
« Senast ändrad: 05 sep-07 kl 09:49 av Lena A »

Esther

« Svar #8 skrivet: 05 sep-07 kl 12:37 »
Jo, vi får väl muta grannarna, idag gol han igen, men ca 06.15, med luckan stängd. ;)
Igår fick vår store pojke sälja det första 6 packet färska ägg
till grannar (dock inte han som opponerar sig mot galandet).
 det är så roligt det här med hönsen att jag längtar efter att komma hem från jobbet och leta ägg!

Bågegrind

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 05 sep-07 kl 15:52 »
Gal han inte förrän kl. 6,15.....mina börjar strax efter fyra på morgonen ;D. Som tur är så har vi tåliga grannar.
Bor i "centrala bushen" med min familj. Har höns i mängder, stora-  och dvärgraser. Vaktlar, japanska, jumbo och kinesiska och några katter såklart;)

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #10 skrivet: 05 sep-07 kl 17:46 »
Våran Tuppe brukar gala vid tre på natten  :)  I ca 45min till en timme.

Har som tur var inga nära grannar men när vi har gäster som sover i tält eller i husvagnen så brukar jag vara någa med att föröska mörklägga och stänga igen alla fönster på natten. Det stora fönstret är oftast öppet dygnet runt (har satt fyrpunktsnät så att inga djur kan ta sig in...)

Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Johone

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 sep-07 kl 18:32 »
Tråkigt när det blir irritation från grannarna och man måst hålla på och stänga för med fönsterluckor od. Men vad gör man inte för grannfriden.

Det är väldigt olika på olika tuppar hur ofta och när de gal och hur gäll röst de har...och hur välisolerat man har åt dom.
Min ena tupp har jag också hört gala mitt i natten men då svarar han nog på de ljud han hör utanför hönshuset.
Tänker på en tupp vi hade under min uppväxt. Han svarade alltid då grannen ropade hem sin katt på kvällen.
-Snuuuuttte!!!
-Kuckelikuuu!!!
 ;D

Helenan

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 sep-07 kl 19:46 »
Det var någon som hade en temometer som pep när det blev under 0 grader och då gol tuppen. Han kanske svarar på något bil tut eller mus pip eller vad det kan vara. Annars är det ju ljuset på morgonen som får dem att gala.

Jag issolerade hönshuset ganska nyligen och det blev väldig skillnad på vad som hörs ut. Dessutom blev det mycket svalare därinne på sommaren. Kanske blir det också varmare på vintern :P 8)

Margit

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 sep-07 kl 20:27 »
Jag vet inte vilken tråd jag ska lägga det här under, men rubriken här passade in.

Min, vad jag trott, tuppkyckling Frasse (född 23 maj) har idag för första gången försökt gala.  ;D :o

Jag hörde ett "hoohooohooooo" i hönshuset i morse och undrade om en uggla lyckats ta sig in. De visade sig vara Frasse!  8), som nu alltså bevisat att han är en tupp, genom att försöka säga sitt kuckelikuu. "k" verkar svårt för den lille.

Han är fortfarande undanskuffad av hönorna och går bredvid Kasper, tuppen, utan problem men jag antar att Frasse snart kommer att försöka stiga i rang och ta sig förbi hönorna.  :)

Jag berättar mer hur det går med rangstigandet senare.

SYND!! att det inte är ett "ljudforum"  ;D ;D, skulle vara sååååå kul att få höra  ;)

Lena A

« Svar #14 skrivet: 08 sep-07 kl 19:57 »
Jaha, nu är jag osäker på om Frasse är en tupp eller inte igen.  :-\ :-[

Han försökte, vad jag trodde, gala för någon dag sedan, men sedan dess har han varit tyst. Hönorna mobbar honom och pickar på honom om han kommer för nära. Han vågar sig inte fram när de är i närheten utan springer snabbt till Kasper och gömmer sig bakom/bredvid honom.  :-\

Det här börjar bli en följetong. Forsättning följer.  ;)

Margit

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 sep-07 kl 21:18 »
Jaha, nu är jag osäker på om Frasse är en tupp eller inte igen.  :-\ :-[

Han försökte, vad jag trodde, gala för någon dag sedan, men sedan dess har han varit tyst. Hönorna mobbar honom och pickar på honom om han kommer för nära. Han vågar sig inte fram när de är i närheten utan springer snabbt till Kasper och gömmer sig bakom/bredvid honom.  :-\

Det här börjar bli en följetong. Forsättning följer.  ;)

Spännande! Det ser vi fram emot  ;D.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #16 skrivet: 08 sep-07 kl 22:53 »
Han laddar nog bara.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Lena A

« Svar #17 skrivet: 09 sep-07 kl 08:51 »
 ;D ;D

Margit

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 17 sep-07 kl 10:02 »
Hej!
Hur går det för Frasse?  ;D Är nyfiken på om han var en tupp eller...

Själv är jag lite bekymrad för mina hönor, det verkar faktiskt som att de saknar en tupp. De är lite "deppiga"...?, det händer inte så mycket i hönsgården och ut går de bara om det är fint väder och helst ska jag vara med...
« Senast ändrad: 17 sep-07 kl 10:04 av Margit »

Lena A

« Svar #19 skrivet: 17 sep-07 kl 15:12 »
Jag skäms för att erkänna att jag fortfarande inte vet om Frasse är en tupp eller höna.  :-[ Det lutar mer åt en höna faktiskt och det var ju det jag ville ha.  ;) , så i det fallet är jag nöjd.

Frasse (får nog byta namn  8)) är fortfarande mobbad av de vuxna hönorna. H?n har legat i redet i par nätter för att, som jag tror, komma bort från plågoandarna. Kasper gör inte större affär av honom än över de andra, så det pekar inte heller på en tupp.

Något ytterligare "gal" har det inte blivit. H?n har slutat pipa också.

Det här var svårt.  ??? :-\

Jag återkommer när jag vet eller, när Kasper vet.  ;)

Mina hönor går glatt ut i stora världen när jag öppnar grinden till utegården. De går emellertid in redan vid 17-18-tiden numera. Jag har märkt att när det är regnigt och blåsigt, så vill de inte gå ut alls, men vem vill det. ??? 8)

Nu håller de på att rugga för fullt och speciellt Polly dvärgkochin ser bedrövlig ut, stackarn. I vanliga fall ser hon ut som en fjäderboll men nu är de enstaka fjädrarna spretiga och få. Hon ser bara eländig och mager ut. Golvet i hönshuset ser ut som ett slagfält.

Jag berättar med om Frasse (?) när jag vet mer.  ;)
« Senast ändrad: 17 sep-07 kl 15:13 av Lena A »

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser