Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kefir  (läst 103256 gånger)

Laudes

SV: Kefir
« Svar #120 skrivet: 05 apr-09 kl 06:36 »
Skulle någon kunna tänka sig att dela med sig av några Kefirgryn till mig? Eller vet någon var jag kan få tag i..?
Jag har haft svampen förut i ett par omgångar men förlorade den senast när jag skulle flytta hem från England till Sverige... :D

/Lena

vargfot

« Svar #121 skrivet: 08 apr-09 kl 14:50 »
Jag är intresserad av vattenkefirgryn om någon har till övers.

anu

« Svar #122 skrivet: 05 maj-09 kl 11:46 »
har inte hittat var jag kan skaffa kefirgryn!
skulle bli jätteglad :D över att få byta/köpa lite av någon, behöver bättre hälsa.
finns det någon vänlig själ som har några till övers?
jag bor i uppsala, vore oxå kul att veta om fler kefirvänner i området!
bra bakterier till folket!
kärlek

wildaa

• Norrbotten
« Svar #123 skrivet: 06 jun-09 kl 16:27 »
Jag skulle också behöva lite kefir gryn då mina gick och dog av ingen synbar anledning alls... :'(
Någon vänlig själ som kan sälja och skicka till mig?
Storfamiljs mamma med intresse av alternativa vägar i livet ;0) Har höns, katter och hundar utöver ungar och make......

Falin

• -
« Svar #124 skrivet: 16 jun-09 kl 13:02 »
Jag skickade efter en bok från England häromveckan, och där kunde man också beställa en "startsats" med Kefir. Så det gjorde jag, och har nu följt instruktionerna med lyckat resultat, om jag får säga det själv.  ;) MEN! I min Kefir finns det minsann inga gryn.  ??? Den ser ut som filmjölk ungefär, jag provade att sila genom durkslag för att hitta grynen, men utan resultat. I instruktionerna står det att man ska ta några matskedar av Kefiren till nästa omgång, helt enkelt.

Är det nån annan sorts Kefir, kanske? Jag fick "grynen" i en liten påse, och innehållet såg mest ut som mjöl.

nev

• Småland
« Svar #125 skrivet: 06 jul-09 kl 20:48 »
Jag har kefirsvampar jag kan dela med mig av. Skicka i s f ett meddelande (då jag är dålig på att följa trådar).

Falin:
Så här ser kefirsvampar ut: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kefir (du kan dubbelklicka på bilden längst upp så ser du svamparna i förstoring). Att det skulle finnas flera olika sorters kefirsvampar stämmer inte, det finns bara en http://www.kefir.org/kefir_manual.htm

Fredde9999

SV: Kefir mandelmjölk
« Svar #126 skrivet: 05 aug-09 kl 16:25 »
Hej är jätte intresserad av att skaffa kefir och göra dom på mandelmjölk  har hört att det går att göra på kokosnöt och soja så varför inte mandelmjölk? kanske tar längre tid någon som vet något om detta?

jag undrar också om det finns att skaffa kefirgryn/korn här någonstanns i sverige? dom måste vara frystorkade eller hur är det?

jag kan väldigt lite om processen och undrar mer hur lång tid det tar etc hur man gör och så någon som kan länka eller adda mig på msn o berätta mer om det här? min msn Fredde_9999@hotmail.com.

kan jag göra så att jag har 1 liter kefir varje dag eller kommer det att bli omöjligt för att det tar för lång tid?

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #127 skrivet: 02 dec-09 kl 16:07 »
putt!  :)
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

dr_custard

« Svar #128 skrivet: 01 feb-10 kl 16:34 »
Hej! Skulle också uppskatta stort om någon hade några kefir-gryn att dela med sig av.

MVH

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #129 skrivet: 02 feb-10 kl 10:24 »
Hoppas att vi är fler som vill dela med sig av kefir och kombucha! Jag ligger lågt ett tag för mina kulturer har delats mycket senaste månaden, och på vintern förökar de sig långsammare.

Kanka: du reggade av, så jag meddelar mig med dig här.
Kefir och kombucha är skickade igår, förhoppningsvis framme idag. Jag sände inte med några manualer för att inte tynga ner paketet ytterligare, men det finns mycket info och länkar i respektive trådar. Släng inte startvätskan! Om nu påsarna har klarat postens hantering..
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #130 skrivet: 02 feb-10 kl 11:40 »
Hej, jag är också intresserad av Kefir och Kambucha, betalar givetvis för mej.  ;)

carachi

« Svar #131 skrivet: 15 jun-10 kl 00:13 »
Jag är jätteintresserad av vattenkefirgryn, om någon har att dela med sig av?

Själv har jag en livaktig Kombuchasvamp som jag kan lämna i retur – eller till någon annan intresserad? :)

Jag bor i Stockholm.

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #132 skrivet: 15 jul-10 kl 12:44 »
Har varit utan Kefirgryn ett tag nu.... skulle vilja "ärva" några nya  :-*

Jag bor i stockholm och kan byta mot lite höns eller vaktelägg !

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #133 skrivet: 27 jul-10 kl 02:21 »
puff... ;)
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Znibban

• Skåne
« Svar #134 skrivet: 02 okt-10 kl 09:33 »
Bor i Arlö/Malmö kan någon hjälpa mig få tag i Kefirstart?
Betalar naturligtvis!

Ylvalifalk

• Småland
« Svar #135 skrivet: 08 okt-10 kl 20:30 »
Hej!

Jag är intresserad av vatten kefir gryn. Finns det någon som vill dela med sig?

Mvh Evelina

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #136 skrivet: 02 sep-12 kl 15:21 »
putt

Jag och min man skulle gärna vilja testa kefir om det finns nån vänlig själ som vill donera,
vatten eller mjölk spelar ingen roll för mig, ifall jag får mjölk får min man mumsa i sig tills jag kan "konvertera" en del till soja eller tills vi skaffar getter  :)
Jag har en massa olika tesorter (me... tenörd? yes) som jag skulle kunna skicka som smakprov som tack, eller lite torkad svamp eller nått liknande som jag kan skicka med frimärken i ett kuvert  :-[

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #137 skrivet: 03 okt-12 kl 19:20 »
Varför inte gå och köpa en liter Kefir och sen göra ny på den som starter? Finns på Coop bl.a.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #138 skrivet: 04 okt-12 kl 11:35 »
Varför inte gå och köpa en liter Kefir och sen göra ny på den som starter? Finns på Coop bl.a.

MvH
Christina G
går det att göra med kefir?
hursomhaver har jag fått tag i kefirkorn och det ser ut som det ska...
förutom att jag inte kan sila bort "yoghurten" utan bara lite lite vassle ska man peta bort kefirkornen eller?  :-[

Altulus

• -
Kefir
« Svar #139 skrivet: 05 okt-12 kl 21:37 »
Hej

Jag brukar sila min kefir igenom en silduk. Då får man ut allt och kornen blir lätta att ha i nästa omgång.

Testade med en vanlig sil, men tyckte det var bökigt och omständligt..:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser