Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kefir  (läst 102476 gånger)

Clementine

• Skåne
Re:Kefir
« Svar #40 skrivet: 04 nov-07 kl 13:10 »
Nu har jag lyckats få perfekt kefir! av misstag.... jag skulle resa bort i 3 dagar så jag tog 3/4 av grynen och hälde över lite mjölk o satte in i kylen. resten sköljde jag o hälde på vanligt vatten. när jag kom hem var den som stått med mjölk helt perfekt. väääldigt syrlig med en lätt men god jästsmak, men framför allt, den var tjock o inte så grynig.
men så här ska det väl inte vara? dom ska ju inte tillverka i kylen, sånt hade man ju inte förr.....

igår hälde jag på ny mjölk på både dom som legat i mjölk o dom som legat i vatten. stod i ca 16 timmar, som dom brukar. som vanligt hade det skiktat sig, det var en tjock "klump" av gryn o tjock kefir överst, som hade skurit sig lite med vasla o på botten var det vassla. som vanligt var den lös o grynig. rörde runt o satte in i kylen med grynen. brukar sila efter 16 timmar o sen låta efterfermentera i kylen i 12-16 timmar. tänkte att det kunde vara bra att fermentera mer med grynen i kylen.

jag tror att jag har för mycket gryn. jag har nog nästan en dl till ca 6 dl mjölk. kan det vara därför? hur mycket bör jag ha?
jag tror att processen kanske sker för snabbt, eftersom den vaslar sig o klumpar ihop sig så fort.
Jag har babylonsjukan!

Eulalia

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 05 nov-07 kl 13:36 »
BlackAlex: häftigt!
Jag har aldrig gjort min kefir i kylskåpet. Ska testa.
Tror att det som händer när du ställer in den i kylskåpet är att jästen får backa till förmån för bakterierna. Bara en teori.

Jag har alltid mellan 1-1,5 dl gryn, mjölkmängden varierar mellan halvliter till 1 liter på det...beroende på hur länge jag tänkt låta den stå.

Moumolia

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 06 nov-07 kl 11:25 »
själv använder jag bara gammeldags ekologisk mjölk, och det ger en syrlig riktig jäsig smak med många sköna efterrapar

satsen som tillreddes igår : ½liter gryn,5liter mjölk, får surna till ca 5 dagar med omrörning twice a day

tyvärr är nedanstående länk på engelska  ;)

Kefir

Clementine

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 06 nov-07 kl 22:05 »
oj, det var länge du låter din kefir fermentera, Moumolia. men du gör ju å andra sidan mycket större satser, kanske har med det att göra. blir din tjock eller lös? blir den väldigt grynig?

jag tänkte låta min kefir stå med mjölk i kylen i ett dygn nu, sen i rumstemperatur i 12-16 timmar. vi får se hur det blir...
Jag har babylonsjukan!

Moumolia

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 07 nov-07 kl 12:15 »
oj, det var länge du låter din kefir fermentera, Moumolia. men du gör ju å andra sidan mycket större satser, kanske har med det att göra. blir din tjock eller lös? blir den väldigt grynig?

jag tänkte låta min kefir stå med mjölk i kylen i ett dygn nu, sen i rumstemperatur i 12-16 timmar. vi får se hur det blir...

min blir tjock,grynig och syrlig och det verkar som grynen ökar med en 1/3 vid varje sats
men jag suger i mig 1 liter per dag med, så visst är det storproduktion på g  :)

Colqhoun

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 14 nov-07 kl 08:09 »
tjena, jag efterlyser kefirgryn for mjolk!

undrar ocksa om konsistensen pa er kefir, veteraner. jag gor oftast med arlas gammaldags ickehomogeniserad mjolk, den ger lite klumpig textur. har gjort med vanlig pastoriserad 3% mjolk da blev den slat och fin men saklart vill man gora av sa farsk mjolk som mojligt. hur far jag den slat? pa alla bilder jag har sett pa kefir ar den slat! ni som gor pa opastoriserad mjolk eller getmjolk hurdan konstitens far ni?

ska sagas att jag har anvant pulverversionen, darfor jag efterlyser gryn! kontakta mej pa pm om ni har extragryn att dela med er, betalar porto saklart.

Clementine

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 16 nov-07 kl 00:08 »
var bor du? jag ser att du saknar prickar. konstigt tangentbord eller utomlands?
Jag har babylonsjukan!

Colqhoun

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 19 nov-07 kl 20:06 »
ja, jag var utomlands  ;) nu är jag tillbaks i västsverige, men det blir fortfarande lätt a istället för ä hehe. bor en liten bit från borås, men som sagt är jag beredd att betala porto ifall någon vänlig själ ville skicka.

Eulalia

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 20 nov-07 kl 10:47 »
Colqhoun: har du fått positivt svar än?

Zad

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 22 nov-07 kl 18:15 »
Någon som vet hur man lättast får tag på Kefirsvamp?
Min pappa höll på med det där för ca 15 år sedan, sedan dess har jag inte hittat någon som har/säljer kefir...
min far fick det som en gåva av en vän, har hört att man inte ska köpa den utan se till så man får den  :), men kan tänka mig att skänka en slant till den som kan skicka mig lite svamp.

tack för!

Eulalia

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 22 nov-07 kl 18:41 »
Jag har gryn att dela med mig av, sänd din adress i PM.
Det stämmer att enligt tradition ska inte kefirgryn säljas utan skickas vidare :-)
Istället för en slant kan man tacka med en bok, nåt hantverk eller liknande, men inget krav..

Clementine

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 23 nov-07 kl 20:37 »
jag har kefirgryn oxå som jag kan dela med mig av. skicka medelande bara.

Eulalia, hur var det man gjorde när man skickade? hur mycket gryn behöver man o hur mycket mjölk ska va med? så jag vet hur jag ska göra för att dela med mig.
Jag har babylonsjukan!

Clementine

• Skåne
« Svar #52 skrivet: 24 nov-07 kl 20:41 »
åh, jag älskar mina små kefirgryn!

jag undrar hur ni gör dom. hur ser er behållare ut o vad är den gjord av?
jag har innan haft en glasburk, en sån man konserverade saker i förr. cirka 15 cm hög o knapt 10 cm diameter. denna har jag haft rätt full. nu har jag börjat använda en glasskål i stället. den blir ju vidare där uppe o jag tror att dom söta grynen trivs bättre då.
det jag har lite problem med är att jästen tar över mer än bakterierna, så den blir inte så sur men smakar mycket jäst. jag har ca 19-20 grader i mitt kök. om jag låter den stå ett tag i kylskåpet innan jag silar tycker jag den blir surare.
Jag har babylonsjukan!

Eulalia

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 25 nov-07 kl 22:30 »

Eulalia, hur var det man gjorde när man skickade? hur mycket gryn behöver man o hur mycket mjölk ska va med? så jag vet hur jag ska göra för att dela med mig.

hallå BlackAlex, jag skickar ca en handflata gryn i en vanlig liten fryspåse, simmande i ca en dl mjölk. Utanpå det tar jag oftast en extrapåse, gärna zip-påse om jag har. Och ALLTID en manual, det är så skönt som nybörjare att ha nåt att luta sig mot.

Att dina gryn fortfarande smakar jäst är märkligt..
Kanske har du ökat mjölkmängden för fort, så att mjölken jäser fortare än bakterierna hinner fermentera? Hur mycket gryn/mjölk har du?
Att den blir bättre(=syrligare) i kylskåpet tyder på att den mår bra av att processen bromsas upp lite: jästen varvar ner, bakterierna får en chans att fermentera en (eventuellt) alltför stor mängd mjölk när grynen är i kylskåpet.

Dela upp dina gryn i 2 lika stora delar.
Ha dem i 2 lika stora burkar. Häll mer mjölk i den ena än i den andra och berätta vad som händer då! Det kanske tar 2 gånger innan skillnad märks..

Eulalia

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 27 nov-07 kl 01:07 »
Zad & Colqhoun: gryn är förpackade, går iväg med tisdagsposten.
Bra att du också erbjudit BlackAlex,  finns alltid nya intressenter!
Nästa boll är din  :)

Zad

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 27 nov-07 kl 15:39 »
tack igen, just nu går jag bara och väntar på kefiren =).
Finns för få människor som gratis lägger ner tid på sina medmänniskor...

Finns hopp om Mänskligheten!  :-*

Eulalia

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 27 nov-07 kl 16:03 »
 :-[ tack, skicka vidare  ;)
bra att du skrev o jag läste, så jag kommer ihåg att posta dem nu när jag sticker hemåt!

Clementine

• Skåne
« Svar #57 skrivet: 28 nov-07 kl 21:00 »
nu har jag supergod kefir! den e lagom tjock o lite gummiaktig nästan, om man jämför med vanlig filmjölk. en kompis som smakade tyckte oxå det var jättegott.
nu gör jag såhär: på kvällen silar jag av den färdiga kefiren. jag använder en vid skål numera. häller på mjökk på grynen o sätter in den i kylen. på morgonen sätter jag ut den o så får den stå i rumstemperatur i ca 14 timmar innan jag häller av den.
nu smakar den syrligt o lite väldigt god jästsmak. (inte för mycket som innan)
perfekt o jag e helt lyrisk över dom  :P

som sagt så erbjuder jag mig oxå att skicka gryn om någon är intreserad.
Jag har babylonsjukan!

Eulalia

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 01 dec-07 kl 16:20 »
Jag har för mycket kefir! ca 2-3 liter, som jag vill göra av mig nu, den håller förvisso ett tag men det kommer ju nytt hela tiden.

Efterlyser tips på goda kefirgrejer ni gjort o lyckats med.
Nån som gjort glass?

Nån liter ska jag ha i brödbaket strax.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #59 skrivet: 01 dec-07 kl 17:17 »
Åh vad spännande med kefir, det vill jag prova! Motsvarar mängden kefir man får mängden mjölk man häller på, eller blir det mer?

Skulle bli jätteglad om någon hade lite gryn att dela med sig av!

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser