Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Burar med nätgolv  (läst 2392 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Burar med nätgolv
« skrivet: 02 sep-07 kl 12:57 »
När vi flyttade hit till gården fanns det ett "harhus" med tak och 20 burar. 10 burar på vardera sidan om en en gång. Det är inga väggar i huset. Vi rev ut alla burar på ena sidan och gjorde lösdrift till hästarna men, lämnade av lathet den ena sidans burar kvar. Har nu funderat på om jag skulle skaffa några kaniner för självhushållning. Barnen har en kanin men, han bor i stallet alternativt i sin egen utebur på gräsmattan. Ja, för att komma till skott med frågan någon gång så är det alltså nät i botten på burarna och som jag förstått det får man inte ha det längre. Så finns det något enkelt sätt att fixa golv?

Funderade lite på att klippa till plastmatta och lägga på golvet. Det ska ju ändå strös rejält på sedan eller äter kaninerna upp mattan? Jag kan inte lägga in hela fasta skivor eftersom burdörren är för liten för det. Så det måste vara något delbart eller vikbart.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Burar med nätgolv
« Svar #1 skrivet: 02 sep-07 kl 13:35 »
Hej!

Jag hade nog tagit en skiva (Alternativt tunna bräder) som jag sågat i längder som går genom dörren, och täckt nätet med. Skruvat fast i en bräda i varje ända av buren, brädan under nätet.  

Ett alternativ är ju att ha nätet kvar en bit i ändan av buren, och hoppas att kaninen bajsar där.

Plastmattan gnager och krafsar de sönder.

Edgar
« Senast ändrad: 02 sep-07 kl 13:36 av Edgar »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 02 sep-07 kl 15:53 »
Tack för svar. Då skippar jag plastmatta, misstänkte att den kunde vara god. Bra idé det där att lämna en liten hörna av nätet öppen. Får kika om jag har någon tunn skiva eller tunna brädor på "lagret".

Vilken ras är bra att börja med? Tänkte att en lantras vore trevligt. Är det gotlandskanin som gäller då? Barnens kanin är en dvärgkanin (Hermelin) och sådana hade jag som ung också men, nu tänkte jag mig mer "riktiga" kaniner.  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 02 sep-07 kl 20:36 »
Vilken ras är bra att börja med? Tänkte att en lantras vore trevligt.

Gotlandskanin eller Mellerudskanin! Den sist nämnda är väl inte riktigt "färdig" som lantras än... men kommer att bli.
Landsflykting i storstan...

Körven

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 02 sep-07 kl 21:21 »
Nej för tusan inte sådana där Gotlandskaniner eller Mellerudskaniner,det har gått inflation i dom där "utrotningshotade kaninerna" Köp vitlant om du får tag i några för dom är utrotningshotade skall du ha några kaniner som du samtidigt gör en välgärning så är det Svensk päls.Jag kan räkna upp tio som föder upp Gotlandskaniner men bara en som har vitlant.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Torparmaja

« Svar #5 skrivet: 02 sep-07 kl 21:45 »
Körven, kan du tipsa med några länkar för information om vit lant och svensk päls ? (är dåligt med det att hitta på nätet... :-[ )

javill: kaniner gnagar på det mesta så det gäller att ha "ofarligt" (om lite skulle hamnar i magen) material till bur å så, tycker jag.
jag har en gubbe, Tack.

Körven

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 03 sep-07 kl 09:51 »
Kolla Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund,dom har en uppfödarlista.Tyvärr så är det nog mesta delen dvärgkaniner,men det finns en och annan som har vit lant.

Körven

Dandelia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 sep-07 kl 09:56 »
Nej för tusan inte sådana där Gotlandskaniner eller Mellerudskaniner,det har gått inflation i dom där "utrotningshotade kaninerna" Köp vitlant om du får tag i några för dom är utrotningshotade skall du ha några kaniner som du samtidigt gör en välgärning så är det Svensk päls.Jag kan räkna upp tio som föder upp Gotlandskaniner men bara en som har vitlant.

Körven

Jag hämtade en vit lanthona igår :) Snart 5 månader och välmusklad, känns nästan hård att ta på. Kan varmt rekommenderas! Uppfödaren sa att dom är sällsynta numera. Synd, tycker jag, då dom ju är riktiga köttkaniner. Jag har stora förväntningar på min Klara!

/Dandelia

Helenan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 sep-07 kl 10:02 »
Hej!

Jag la takpap i botten på min bur som hade nät där. Sen täckte jag med ordentligt med halm i botten så var det enkelt att lyfta ur pappen och tömma i komposten. och så vänder man på pappen och lägger in ny halm :)

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 03 sep-07 kl 12:33 »
Masonit gå också att ha(med den glatta sidan ner) på ett nätgolv.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Körven

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 03 sep-07 kl 18:45 »
Jag hämtade en vit lanthona igår :) Snart 5 månader och välmusklad, känns nästan hård att ta på. Kan varmt rekommenderas! Uppfödaren sa att dom är sällsynta numera. Synd, tycker jag, då dom ju är riktiga köttkaniner. Jag har stora förväntningar på min Klara!

/Dandelia

Undrar om du köpte den av Hans "den lille manen"???  Det är han som jag vet som har Vitlant.

Körven

Torparmaja

« Svar #11 skrivet: 03 sep-07 kl 23:46 »
Körven, jag vill gärna veta lite mer om raserna innan jag beslutar mig för att ha dom. Jag har oreggade gotlands nu och är nöjd. Bra mödrar och trevliga kaniner. Hade tänkt skaffa genbanksdjur nu när jag ska utöka. Men jag kan ju lika gärna skaffa vit lant och svensk päls men vet inget om dom.  Att det är en god gärning att bevara dom räcker inte. Hur stora blir dom? bra tillväxt? bra mödrar? många ungar? Jag har inte hittat information om raserna på nätet, om gotlands kan man läser hur mycket som helst, och jag har ju ochså själv. Om Vit lant och svensk päls vet jag inget.

Har någon här såna och kan säga nåt om dom ?
 :)
jag har en gubbe, Tack.

Dandelia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 sep-07 kl 00:13 »
Undrar om du köpte den av Hans "den lille manen"???  Det är han som jag vet som har Vitlant.

Körven

Den här mannen var stor!  ;D Han bor utanför Lindesberg. Mkt trevlig och förtroendeingivande. Rasrena djur med stamtavlor.

Dandelia

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 sep-07 kl 00:18 »
Körven, jag vill gärna veta lite mer om raserna innan jag beslutar mig för att ha dom. Jag har oreggade gotlands nu och är nöjd. Bra mödrar och trevliga kaniner. Hade tänkt skaffa genbanksdjur nu när jag ska utöka. Men jag kan ju lika gärna skaffa vit lant och svensk päls men vet inget om dom.  Att det är en god gärning att bevara dom räcker inte. Hur stora blir dom? bra tillväxt? bra mödrar? många ungar? Jag har inte hittat information om raserna på nätet, om gotlands kan man läser hur mycket som helst, och jag har ju ochså själv. Om Vit lant och svensk päls vet jag inget.

Har någon här såna och kan säga nåt om dom ?

Vit lant är kända för bra modersegenskaper och stora kullar. Bra slaktkroppar och förträffliga för korsningsavel. Runt 4 kg. Raserna finns med vikter etc på Svenska kaninavelsföreningens sida. http://svenskidrott.se/Organisation.asp?OrgElementId=-999997

Andra bra köttraser: Fransk vädur, stora silver, NZ, californian... Finns massor av info ute på nätet! :-)

/Dandelia
« Senast ändrad: 04 sep-07 kl 00:19 av Dandelia »

blåöga klint

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 sep-07 kl 15:11 »
Han bor utanför Lindesberg. Mkt trevlig och förtroendeingivande. Rasrena djur med stamtavlor.

Vilket Lindesberg ? Det finns flera säger eniro. Är intresserad av vit lant, vill veta hur långt det är dit...

Dandelia

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 sep-07 kl 17:41 »
Jag pm:ar hans telefonnr. Det finns en hona kvar till salu, iaf igår! 2 behåller han själv. Dom var så fina och jämna alla 4 att jag inte kunde välja utan till sist bara tog en.  :-[

/Dandelia

Körven

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 06 sep-07 kl 09:29 »
Det är väll f-n oxå jag skulle köpa djur av honom.......och nu är dom slut.

Körven

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser