Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp och höns  (läst 2255 gånger)

Anso1971

• Dalarna
Tupp och höns
« skrivet: 01 sep-07 kl 20:25 »
Nu ikväll har vi för första gången slaktat en tupp. Ambitionen är att den ska bli mat. Jag ogillar tanken på att köpa gödkyckling i affären och slänga de egna djuren. Helst vill jag inte köpa gödkyckling alls.

Men det är inte så lätt att veta hur man ska göra när man inte varit med om det förr. Kyckling kan jag ju tillaga. Ungarna älskar knaprigt kycklingskinn.
Men vuxna hönor och tuppar, är de sega? Kan man tillaga i ugn på samma vis som kyckling eller måste de koka x antal timmar? De är drygt ett år gamla.

Vi har också en tupp som kläcktes 15 maj som vi inte ska ha kvar. Är det någon mat på så små djur?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Re:Tupp och höns
« Svar #1 skrivet: 02 sep-07 kl 09:08 »
Vi slaktar våra tuppar när dom är fem, sex månader nånting. Blir ju inte så stora MEN vilket fint mört kött! Räcker till en middag för två + lite rester till nästa dags lunch.

När vi slaktar äldre djur blir det tupp i vin med små schalottenlökar, timjan, cocktailtomater och mycket rödvin.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #2 skrivet: 11 dec-07 kl 21:39 »
Malde köttfärs av fjolårets tuppar och blandade med fläskfärs och nötfärs. Det blev jättegod korv. Nästa gång ska vi göra "chicken mac nuggets" av dem.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Hönsmamma

« Svar #3 skrivet: 13 dec-07 kl 11:48 »
Jag brukar ta bröstfiléerna och göra gryta på
Sen mal jag köttet från benen för det är mycket hårdare och segare.
Men blir väldigt goda till köttbullar eller pannbiff.
Jag tycker man ska ta vara på köttet från de egna djuren, tycker det är slöseri att slänga mat som jag vet är färsk, vad dom ätit och hur dom levt.
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser