Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka tråg utan sprickor?  (läst 6297 gånger)

fao-79

• Lappland
Torka tråg utan sprickor?
« skrivet: 12 nov-04 kl 22:05 »
Jag har gjort ett tråg  och undrar hur jag ska göra för att förhindra att det spricker när jag torkar det.
Är det någon som vet? (nu ligger det utomhus och väntar på att få komma in)
Har hört något om att gnida in det i kokt potatis...har någon provat den metoden? Blir trät missfärgat av det?
Tacksam för alla tips!

fao-79

• Lappland
Re:Torka tråg utan sprickor?
« Svar #1 skrivet: 07 dec-04 kl 11:28 »
Skulle bara säga att jag fick hjälp av en snäll gammal man, så nu vet jag hur man går till väga. Så för alla er som vil hindra att era alster spricker när de torkar kan jag nu upplysa er om att man ska gnida in ändträt med kokt potatis och sedan låta det torka sakta (gärna utomhus under tak).
 :)

charlotta

« Svar #2 skrivet: 17 jan-05 kl 22:26 »
undrade bara hur det har gått før dig - funkade ideen med kokt potet ?

skulle vara kul att høra .
There are three ways of telling every story
but a thousand ways of singing every song ...

fao-79

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-05 kl 21:24 »
Jo tack, det gick bra att hindra sprickorna med hjälp av kokt potatis. Det enda arbetsamma kruxet var att tälja bort de intorkade potatisresterna ;)  Men jag rekommenderar metoden!

Patrik Arlid

• Östergötland
    • Byggnadsvård och hantverk
« Svar #4 skrivet: 21 mar-05 kl 22:01 »
Har man plats i frysen går det bra att frysa ämnen och halvfärdiga alster.
Patrik Arlid

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #5 skrivet: 21 mar-05 kl 22:35 »
Jo tack, det gick bra att hindra sprickorna med hjälp av kokt potatis. Det enda arbetsamma kruxet var att tälja bort de intorkade potatisresterna ;)  Men jag rekommenderar metoden!

Varför inte använda vanligt lim? ???

Yehala

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 21 mar-05 kl 22:54 »
Avsikten är väl inte att limma ihop sprickor utan att förhindra dem att uppstå. Potatis är en gammal hederlig metod - ger ej bismak, lättare att få bort och är inte giftigt. Det borde inte heller missfärga... Billigare än lim också. Och för mig är det vanligare än "vanligt lim". Jag har hört att man kan använda potatismjöl istället för kokt potatis. Det hela går ut på att binda (bevara) vattenmolekylerna tillräckligt länge i ändträet för att det ska kunna torka lagom långsamt. Ett alternativ kan vara att förvara föremålet i en plastpåse under torktiden. Ju grövre tråget är desto större risk för sprickor.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #7 skrivet: 22 mar-05 kl 09:46 »
Ok, vad jag vet så brukar man smeta lim på ändträ när man torkar det...

Sinus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 mar-05 kl 11:31 »
Kokt potatis som man stryker ett rejält lager av mot ändträt funkar också....

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 28 dec-05 kl 02:19 »
Har för mig ha läst nånstans att man kan placera föremål i lite fuktig sågspån för att undvika torksprickor.
Då torkar det upp långsamt och om det är barrträdsågspån är det också mögel- och röthämmande.

Här är lite info från snickra.net:

Efter detta kommer torkningsmomentet som kan ställa till problem. Ämnet får inte torka för fort eftersom det då kan spricka eller vrida sig. Ett enkelt knep är att begrava ämnet i fuktat sågspån i en plastpåse som man gjort små luftningshål i. Ett annat mycket effektivt knep är att gnugga in ämnet med kokt potatis. Denna metod fungerar förvånansvärt bra och missfärgar inte ämnet vid putsen. Torktiden varierar beroende på godstjocklek och omgivningens temperatur och fuktighet. En sked vars grövsta tjocklek är ca 10 mm (3/8”) kan torka på ca 1-2 veckor. Väg gärna ämnet i vått tillstånd. Många träslag förlorar hälften av sin vikt när de närmar sig en fuktkvot på 10 %.
« Senast ändrad: 26 jan-06 kl 03:03 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Torka tråg utan sprickor?
« Svar #10 skrivet: 07 nov-14 kl 14:37 »
Se till att du inte har med märgen o dess omgivning, gör den hyfsat tunn, torka mörkt o långsamt. Den kommer att slå sej men inte spricka.
 Lycka till / Ulrik
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser