Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försäkring eller inte  (läst 6611 gånger)

Falin

• -
Försäkring eller inte
« skrivet: 30 aug-07 kl 21:25 »
I utgiftstråden står det ju en del om huruvida man har försäkrat sin häst eller inte. Hur har ni det? Och varför?

Jag har mina försäkrade. Det är dyra pengar, men å andra sidan är det också ruggigt dyrt med veterinärbesök.... Jag har funderat på att som en del lägga undan pengar i en "fond", men den skulle behöva vara så stor, eftersom jag har flera hästar. Risken är ju att man får ett par stora grejer efter varandra, och då står man kanske där utan ett öre på fickan. Vad gör man då? Tar bort hästen?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Försäkring eller inte
« Svar #1 skrivet: 30 aug-07 kl 22:12 »
Vi har oförsäkrat, har visat sig efter många år, att dom skador som försäkringen täcker är ändå  i regel  så pass allvarliga att man skulle ändå överväga att at bort hästen av djurskydds skäl.

Och skulle hästen dö så struntar vi i pengarna, det är hästen vi vill ha.

Fast lite surt var det när jag sa upp försäkringen på en av mina tävlingshästar 5 dagar innan han skadade sig, det hade annars gett 150 tusen...  :(

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 30 aug-07 kl 22:30 »
Jag är nog lite feg för vi har hästarna försäkrade
trots att det är svårt att få ut nått och trots att de är dyra premier.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Elektra

« Svar #3 skrivet: 31 aug-07 kl 09:31 »
Jag skulle aldrig våga avstå veterinärvårdsförsäkringen till mina djur, men det är ju upp till var och en. Jag vill inte att det är pengarna som avgör om min häst måste avlivas eller ej utan har utökad veterinärvård som täcker veterinärens resor men även ambulans, avlivning och destruktion, taket ligger på 120' och det är per självriskperiod på 125 dagar, det går snabbt om man råkar ut för en buköppning. :o Visst beror det även var man bor, har man långt till närmsta klinik kan man ändå inte transportera hästen utan måste avliva, men även vid mindre allvarliga skador kan räkningarna dra iväg fort.

Tidigare i år råkade vi ut för att mitt sto blev svårt sjuk och fick transporteras till klinik. Om hon inte hade haft föl vid sidan hade hon troligen avlivats direkt, men nu ville både behandlande veterinär och de på kliniken försöka rädda henne för fölets skull. Tyvärr så när det såg ut som hon kanske skulle klara sig vände det snabbt igen och hon fick istället avlivas och fölungen blev moderlös 10 dagar gammal. :'( Fakturan gick loss på > 70' totalt för veterinärvård, klinikvistelse mån - lör, ambulans, avlivning och destruktion. Jag betalade 1500 kr, resten tog Agria hand om. Stoet var bara 6 år... :'(
« Senast ändrad: 31 aug-07 kl 09:41 av Elektra »
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 31 aug-07 kl 10:17 »
Jag skulle inte våga ha oförsäkrat. Men nu har jag ju ardenner, och blev kanonlycklig när jag såg att premien för den rasen är så billig så det är inte klokt, (har förr haft eng. fullblod). Skulle något hända så man måste avliva, så är jag nog ändå glad om man kan få ut pengar, så man har möjlighte att köpa en annan häst... Jag har aldrig haft en hög reservpengar liggande på något konto... tyvärr..
Haft otur med en hund och ett par hästar förr, där ett par dyra vet. besök har så att säga betalat försäkringen på dom djuren för resten av deras liv.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 aug-07 kl 13:56 »
mm.. visst är det så med, beror på hur många man har.. 5000 kr X 10 hästar, den summan gånger några år räcker till rätt många vet. besök  ;D
Med tanke på att hittils har vi inte haft ett fall där försäkringen hade gett nåt.. :( Så det är väl intjänade pengar..

Fast jag förstår dom som försäkrar, det gjorde jag också en gång i tiden innan jag började räkna på det..

Red. alltså den svindyra vet. o användbarhets försäkringen..
« Senast ändrad: 31 aug-07 kl 13:58 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #6 skrivet: 31 aug-07 kl 14:07 »
Jag har aldrig haft råd att ha samma försäkringsbelopp som hästens värde utan ser försäkringsbeloppet som en möjlighet att investera i en ny unghäst. Min numera avlidna häst var försäkrad för 60.000 med utökad vetrinärvård och jag hade aldrig sålt honom under 150.000.
Nu har jag fosterförsäkring (15.000) för att få lite plåster på såren vid kastning men jag kommer sedan inte att ha fölet livförsäkrat utan endast betala vetrinärvård. Jag skulle inte våga chansa om det gällde en häst jag köpt dyrt men mitt föl har varit relativt "billigt" att tillverka tack vare att jag kunnat betala genom att utbilda stoägaren och hästen.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 31 aug-07 kl 18:00 »
Hej har haft 25 hundar hundratals kor 1 häst under 35 år men alldrig haft någon försäkrad

februaribarn

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 aug-07 kl 18:50 »
Min gubbe är försäkrad, inte för några större summor, och biland känns det ändå lite onödig att betala räkningen var tredje månad. MEN skulle det hända något så att han behöver veterinärvård, så täcker ju försäkringen iallafall lite. Iofs, med tanke på hur dyrt det är att gå till veterinären, så lär man inte ha råd att bekosta någon vård iallafall :(

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 31 aug-07 kl 21:21 »
Elektra! Vilket försäkringsbolag har du?? Jag har Agria och hade 2300 i självrisk, nu har de precis höjt den till 2800!!! Varför vet jag inte, måste ringa och kolla!

Mitt sto fick en stickskada misstänkt in i senksidan i somras. Det gick loss på 4000, jag fick tillbaka 1399... Då har jag utökad vetrinärvård...

Jag körde upp 2½ åringen till klinik för en mystisk hälta häromveckan... går förmodligen under självrisk beloppet...

Ibland undrar man om det verkligen är värt det!

Iskristall

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 01 sep-07 kl 16:19 »
Om man har över tio hästar i stallet så kanske det inte är ekonomiskt lönsamt att försäkra alla. Dock hoppas jag att folk som har häst inte har det för lönsamheten utan för kärleken till djuren och sporten. När olyckan väl är framme VILL du ha pengar och resurser att göra allt som står i din makt för att rädda din häst. Utan en försäkring har man oftast inte råd med sånna summor.

Min första häst, ett välstammat danskt halvblod, köpte vi kärnfriskt när han var 6 år. Efter ett och ett halvt år hade han sådan grav osseös spatt på båda bak- trots att röntgen var UA vid köp - att vi var tvungna att ta bort honom.
I det här läget blev det en utdragen tvist med försäkringsbolatet (försäkra ALDRIG i Agria!!!) som tvingade oss att behandla en häst som blivit utdömd av två oberoende veterinärer i ytterligare 8 månader. Onödrigt lidande för hästen och för oss. Dock betalade försäkringen stor del av behandlingen samt att vi fick ut 90' när han avlivades.

Nuvarande häst, också köpt kärnfrisk utan anmärkning på något, rullar på en sten i hagen och får ett förskjutet bäckenben. Ett år har det tagit att få tillbaka henne så att man får rida i 30 min åt gången varannan dag. Dessutom hade hon en igenväxt tårkanal som blev infekterad på i somras och som fick opereras efter många misslyckade "urspolningar".

Så vad vill jag säga med mina berättelser? Jo, att du kan aldrig förutse olyckor och skador. Det spelar ingen roll hur frisk hästen är när du köper den, den kan bryta benet genom att halka på rampen när ni lastar av. Jag menar inte att vara pessimistisk och se olycka bakom varje hörn men med mina erfarenheter skulle jag aldrig ha en häst oförsäkrad! Man köper hästen med hjärtat och det blir ju ett förhållande man investerar massor med kärlek, tid och energi i. Det blir en vän för livet som man värnar om. Och den vännen vill man ska få möjlighet till bästa tänkbara vård om det skulle komma till det.

För inte skulle du ha dina barn oförsäkrade?
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

Elektra

« Svar #11 skrivet: 03 sep-07 kl 09:35 »
Jag är en nöjd Agriakund och har haft dem sedan 1985, då de hette JFB. Oavsett om det gällt hund, katt eller häst har det aldrig varit några problem med ersättning för vård eller vid avlivning. Jag har alltid blivit proffsigt och medkännande bemött, all handläggning har gått snabbt och jag har haft mina ersättningar efter ca en vecka. Aldrig några problem med direktregleringar hos veterinären. Man väljer själv vilken självrisk man ska betala, men det krävs att man har koll på vad som står i villkoren och att man gör ett aktivt val när man tecknar försäkringen. Jag  har som sagt valt att teckna en lägre självrisk och utökad veterinärvård som ersätter för rubbet. 8)

Självrisken gäller under en 125-dagars period, även om du inte kommer upp i det beloppet nu när din unghäst ska undersökas så kan du ju ha oturen att hamna där under de resterande 124 dagarna.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

flansbackahult

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 sep-07 kl 13:41 »
hej jag har valt att ha mina djur försäkrade, men man får kolla de olika bolagen det skiljer ganska mycket i premie och vad som ingår i de olika försäkringarna, har i våras råkat ut för en senskada på ena hästen 2 fästen vid kotan o 1fäste vid hasen inläggning på djursjukhus 1 v. o 4 återbesök med röntgen o ultraljud mediciner = 2500+85 kr. är vad jag betalat hela notan har gått på 23250kr.
nog tyckte jag det var skönt med försäkring.

Kajsakaj

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 sep-07 kl 13:47 »
 Här är djuren oförsäkrade, tidigare betalade vi lite drygt 15000:- om året för alla djur i försäkring och efter flera skadefria år har vi valt att sätta undan pengar på sparkonto istället.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #14 skrivet: 03 sep-07 kl 22:14 »
Jag är också en nöjd Agriakund. Har aldrig haft minsta problem att få ut ersättning vare sig vid skada eller utdömning.
Självrisken väljer man, ring dit och kolla hur försäkringen ser ut och för att få olika alternativ. Jag vill helst ha en väldigt låg självrisk för att tycka att försäkringen är värd pengarna.

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 04 sep-07 kl 09:42 »
Jag har två av mina sju hästar försäkrade,de två som betingar ett högre ekonomiskt värde. De har en basveterinärförsäkring, kostar inte många kronor per år och omfattar de vanligaste olycksfallen/sjukdomarna.
De övriga hästarna har jag sparat in  i snitt 4000 kr/ år och häst xsnitt 6 år x 5 hästar=120000. På ett ungefär räknat då jag haft hästarna lita olika länge.

Hundarna däremot är försäkrade eftersom de dels är mer skadebenägna, dels skall användas i avel och dels för att en av raserna vi har är rel. ny ras för oss,och rätt ovanlig överhuvudtaget (Shar-pei).

Att jämföra med att ha barnen försäkrade eller inte tycker jag däremot är att skjuta ovanför målet. Barnen har en grundförsäkring från samhället som täcker vård och behandling. Och den tilläggsförsäkring man tar syftar mer till att kunna tillgodose behov som uppstått efter skada eller sjukdom som lett till handikapp.
Man ser ofta inte stall som är anpassade till en handikappad häst ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Körven

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 04 sep-07 kl 11:21 »
Jag har betalt in premier för över hundratusen för mina två hästar,dom gånger vetrinären har anlitats så har jag inte fått ut något,det har varit för billigt eller så täcker det inte medicinering mm.Hade jag haft karaktär och kunnat låta bli pengarna så hade jag haft ett betydande belopp i madrassen.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 sep-07 kl 11:45 »
Jag har betalt in premier för över hundratusen för mina två hästar,dom gånger vetrinären har anlitats så har jag inte fått ut något,det har varit för billigt eller så täcker det inte medicinering mm.Hade jag haft karaktär och kunnat låta bli pengarna så hade jag haft ett betydande belopp i madrassen.

Körven

hej körven!

men när du tecknar försäkrring ser du väl till att kolla vad den täcker?
jag har haft agria på alla mina 8hästar och alltid haft dem försäkrade hos Agria.
dels för att dem har direktreglering,dvs allt fixas på en gång,du får direkt efter att djuret är behandlat veta "din del" dvs det du ska betala.
resten är ju betalt via försäkringen.

direktreglering funkar såhär:

vad det kostar totalt (oavsett om du har försäkring eller inte)
minus din självrisk
belopp som är kvar efter att din självrisk är dragen
minus den rörliga självrisken
----------------------------------------
vad du ska betala!

ett exempel:

jag har agria Bas vetrinärvård
de har 125dagar i självriskperiod, vilket betyder att blir din häst sjuk,så betalar du bara EN självrisk OAVSETT om den blir sjuk 30 gånger eller mer under dessa 125 dagarna.

30.000
-1000
29.000
-10%
2.900 betalar du då!

« Senast ändrad: 04 sep-07 kl 11:47 av tänk_positivt »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #18 skrivet: 04 sep-07 kl 15:11 »

Att jämföra med att ha barnen försäkrade eller inte tycker jag däremot är att skjuta ovanför målet. Barnen har en grundförsäkring från samhället som täcker vård och behandling. Och den tilläggsförsäkring man tar syftar mer till att kunna tillgodose behov som uppstått efter skada eller sjukdom som lett till handikapp.
Man ser ofta inte stall som är anpassade till en handikappad häst ;).

Jag försäkrar hellre mina barn än min häst. Blir de arbetsoförmögna så är ersättningen från samhället en fis i världsrymden, det är barnets egen försäkring som ger dem chansen till ett drägligt liv.

Körven

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 18 sep-07 kl 12:31 »
hej körven!

men när du tecknar försäkrring ser du väl till att kolla vad den täcker?
jag har haft agria på alla mina 8hästar och alltid haft dem försäkrade hos Agria.
dels för att dem har direktreglering,dvs allt fixas på en gång,du får direkt efter att djuret är behandlat veta "din del" dvs det du ska betala.
resten är ju betalt via försäkringen.

direktreglering funkar såhär:

vad det kostar totalt (oavsett om du har försäkring eller inte)
minus din självrisk
belopp som är kvar efter att din självrisk är dragen
minus den rörliga självrisken
----------------------------------------
vad du ska betala!

ett exempel:

jag har agria Bas vetrinärvård
de har 125dagar i självriskperiod, vilket betyder att blir din häst sjuk,så betalar du bara EN självrisk OAVSETT om den blir sjuk 30 gånger eller mer under dessa 125 dagarna.

30.000
-1000
29.000
-10%
2.900 betalar du då!

Jo visst är det så............men när man inte kommer upp i några större belopp,medeciner betalas normalt inte av försäkringen vad jag vet.Det är den delen som blir dyrast i alla fall för mig.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 2 användare
Lugnt vatten, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser