Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kycklingar med lite snuva + rossel.  (läst 1304 gånger)

gunilla myrdahl

kycklingar med lite snuva + rossel.
« skrivet: 30 aug-07 kl 19:00 »
MINA TVÅ DVÄRG COCHING , KYCKLINGAR, SOM JAG HAFT 2 VECKOR

HAR PLÖTSLIGT FÅTT LITE KLARFLYTANDE ( LITE) SNUVA + ROSSEL I LUNGORNA, VÄXT BRA ÄTER BRA ,FÖRSTA DAGEN IDAG SOM JAG UPPTÄCKTE DET ,HAR VARIT UTE I SOLEN ,FÖRST NU ,ÄR CA 7 VECKOR
EJ DRAGIT I HÖNSHUSET ,VÄRMELAMPA,KÖPT NYA KYCKLINGAR ,SOM EJ HAR SAMMA SYMTOM,PIGGA ALLA.SKA JAG GE PENICILIN?

VAD ÄR ILT FÖR SJUKDOM ? HUR YTTRAR SIG DEN?

OROLIG  HÖNSMAMMA!!!!    DETTA ÄR 9ST KYCKLINGAR ALLT JAG HAR,SÅ JAG TAR TACKSAMT EMOT ALLA TIPS JAG KAN FÅ,( FÖRLORADE ALLA MINA VUXNA COCHING I VÅRAS 18 ST MÅRDEN TOG ALLA=

amarantus

• Gäst
Re:kycklingar med lite snuva + rossel.
« Svar #1 skrivet: 30 aug-07 kl 19:03 »
Jag hade bett en veterinär om antibiotica om jag var du!

Sätt dem under värmelampa då de har svårt att hålla värmen om de mår dåligt...
Hoppas de inte smittar dina andra nu bara :-\

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 aug-07 kl 19:23 »
Information om ILT:

http://sva.se/sv/Malgruppsnavigering/Djursjukdomar/Fjaderfa/Virussjukdomar/infektios-laryngotrakeit-ILT/

Penicillin har ingen effekt på ILT, som är en virussjukdom. Jag vet inte om det över huvud taget finns någon "förkylningsliknande" hönssjukdom där penicillin är en meningsfull behandling.

amarantus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 aug-07 kl 19:58 »
Tänkte mer på om det var fråga om en baktriell snuva ;D

Iallafall så kontakta en Veterinär! fast det har inte alla råd med tyvärr vad jag förstår... hoppas du ändå kan det.

Nog kan antibiotica hjälpa mot snuva om det gäller att de blivit avkylda och bakterie tillväxt förekommit... har varit med om det själv hos fjäderfä och de fick Bactril och blev friska.

Som vi alla vet så är det många av oss som inte kan lägga ut tusenlappar på en Vetrinär men däremot få testa om antibiotica hjälper i första hand, då inte många vettar kan något om fjäderfä "tyvärr"

Själv får jag råd av en fågelvet som kan allt om gojor "same same" som tur är när man får problem.

Är det ILT så är det ju inte kul!
Skicka ett dött djur till SVA är det bästa så ser man hur besättningen mår. Kostar 500 kr men det kan det ju vara värt eftersom hela besättningen kan slås ut om man har otur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser