Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver tips angående Brahma.  (läst 2047 gånger)

hönsmor

• Skåne
    • Välkommen till Hönsen i St.Harrie
Behöver tips angående Brahma.
« skrivet: 30 aug-07 kl 18:51 »
Vi bygger ett helt nytt isolerat hönshus och jag undrar hur stor luckan ut bör vara?
Hur stora ska redena vara och hur högt ska dom sitta?
Hur högt bör sittpinnarna sitta?
Nå´t annat att tänka på när det gäller Brahma? ???
Har en underbar make, 3 tonårssöner, Huskatt, Storpudel, Hedemorahöns, Skånska blommehöns, Dv.kochin och 3 st. myskankor. Bor utanför Kävlinge - Skåne http://www.honsenistharrie.n.nu

hönsmor

• Skåne
Re:Behöver tips angående Brahma.
« Svar #1 skrivet: 31 aug-07 kl 20:22 »
Ingen som kan ge tips?
Har en underbar make, 3 tonårssöner, Huskatt, Storpudel, Hedemorahöns, Skånska blommehöns, Dv.kochin och 3 st. myskankor. Bor utanför Kävlinge - Skåne http://www.honsenistharrie.n.nu

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 31 aug-07 kl 21:04 »
Jodå, visst kan jag tipsa...

Luckan ut kan väl vara typ 40*40 cm eller nåt, reden läste jag i nån bok att dom skulle sitta 80 cm över golvet, men inte tusan värpte mina hönsakräk där; dom hade väl inte läst den boken ::) . Nu har jag lärt mej av erfarenhet (har ibland hittat ägg lite varstans, både i hönshuset och ute) att höns värper i princip var som helst, bara det är lite avskilt, torrt, ombonat och inte i solljus. Hurdana reden man väljer är alltså en smaksak, exempelvis funkar en liten hylla med en byrålåda med strö att värpa i, på någon/några av hyllplanen.
Lägsta sittpinnen i mitt hönshus är på 100 cm höjd och den högsta 160 cm. Det är vanliga trädgrenar, tjockare än 5 cm...men jag har kvistat dom förstås.
Brahmor har jag inga.

Lycka till :D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

hönsmor

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 31 aug-07 kl 21:12 »
Tack för tipsen!

Dollar

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 01 sep-07 kl 13:35 »
Angående värpreden så gjorde jag mitt värprede i golvet från hästransport. Vi bytte nämligen golv och då blev det material över. Golvet var mkt mörkt nästan svart i färgen, alltså det nya golvet. Vi gjorde värprede av detta och alla mina höns lägger ägg där, förutom nu på sommaren då några går in på hötorken för att lägga ägg ;) Och vi gjorde värpredena i den rekomenderade storleken men jag tror att vi la till någon cm sen gjorde vi en lite x-tra stor i mitten just för Brahman skull men hon ligger gärna i de som är mindre.

Jag har bara en brahma höna  som är fullvuxen just nu men fler är på G. Iaf så på sittpinnarna har jag satt den lägsta ungefär 50 cm hög och där sitter gärna brahma hönan. Då jag hade tupp oxå så satt han gärna lågt ner med. De andra hönsen som är blomme och hedemora flyttar gärna längst upp på pinnarna. Jag har tagit unggranar de är omkring 6 cm i diametern och kvistat dem och även barkat av dem och dem använder jag som sittpinnar. Hönorna tycker om dem och de är ju inte helt jämna så de får ju lite variation för sina fötter, (granarna varierar ju i strl)

Någon hönslucka det har jag inte.... jag har en vanlig dörr som de går ut och in igenom.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser