Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla valnötter?  (läst 52429 gånger)

AnnaPanna_is_back

SV: Odla valnötter?
« Svar #40 skrivet: 09 aug-09 kl 08:18 »
I våras satte jag valnöt som är plockad under träd i Tyskland. De är ca 20-30 cm höga och bor i mitt växthus.
Bör planteras i zon I-II, eller att man skapar en bra zon i en del av sin trädgård där man planterar den.

Jag säljer gärna några plantor om någon är intresserad!

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #41 skrivet: 18 aug-09 kl 10:32 »
jag har ett 5-6 år gammalt valnötsträd. dess moderplanta kommer från polen men har växt i skåne i några år. trädet står numera i veberöd så om någon är intresserad av att köpa är det bara att höra av sig.

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
« Svar #42 skrivet: 22 aug-09 kl 10:40 »
Tillväxten på valnöt är mycket bra. Jag har en Japansk valnöt (juglans ailanthifolia) här i zon 4 1/2 och det växer sådär 80 cm varje år. Mycket snyggt. Var meningen att jag skulle ha ett manchuriskt men dom rörde till det på plantskolan och det gör mig inget nu när jag ser att det överlever här. Lite känsligt mot sen vårfrost är det dock.
« Senast ändrad: 28 feb-10 kl 12:51 av Harvey »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #43 skrivet: 13 dec-09 kl 14:44 »
Jag har hört att det faktiskt fanns valnötsodling i stor skala i södra Sverige, (Skåne?) före järnvintrarna (som jag tror var 39-40) och att det var lönsamt. Samt att man troligen skulle kunna göra det lönsamt igen om man hade tillräcklig yta. Minnet är tyvärr dåligt vad gäller källor till mitt kunnande, men vet att lärarna på Holma utanför Höör tror på odling av valnötter. Som med alla vedartade växter gäller att avhärdningen blir bättre ju äldre trädet är, varför de nog behöver skyddas under unga år samt att de absolut inte får gödslas för sent på sommaren.

Köpte äkta valnöt till min svåger, ca 2,8 m träd för 2500:-, planterat i zon 3 och verkar gå alldeles utmärkt.
(Vi är en stor släkt och vi gick ihop ett 10-tal personer om presenten, själv ger jag inte så dyra presenter :)). Önskar mig ett sådant själv, men tror att jag får hitta ett självsått träd alt. sätta en nöt. Det finns gott om valnötsträd i städerna i södra Skåne, och de självsår sig friskt med hjälp av råkor och skator, som tappar bort dem när de släpper dem från hög höjd för att knäcka dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 13 dec-09 kl 14:48 »
Det finns även specialsorter av valnötsträd framtagna i Danmark, som blir väldigt små. Tillväxten avtar tidigt på sommaren, vilket gör att all energi läggs på nötterna i stället, som då blir betydligt större. Fanns även för äkta kastanj. Lagom småträd att ha i villaträdgården.

Jan lindgren

« Svar #45 skrivet: 14 dec-09 kl 09:13 »
Hej!
Lite fövånansvärt att lärarna på Holma tror på valnötsodling. Den engelske läraren på nötkursen de hade ansåg att det var olönsamt. För höga energikostnader vid torkningen.
MVH
Jan

Huggorm

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 14 dec-09 kl 20:20 »
Jag tror inte heller det är lönsamt i Sverige. Hinner nötterna verkligen växa sig stora under våra korta nordiska somrar? Många av de valnötter vi köper i affären är odlade i californien, och dom har ett lite varmare klimat där. Möjligen kan valnöt odlas för virket, det kanske lönar sig

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #47 skrivet: 14 dec-09 kl 20:47 »
Jag vet säkert att de odlades för nötterna innan de kalla vintrarna, men kraven på storlek och kostnaden för arbetskraft såg såklart annorlunda ut förr. Såg dock ett TV-program om att någon tänkte odla storskaligt i England, och där är ju förhållandena ganska lika mot här, det var inte i de varmaste delarna av England. Och kostnadseffektiv torkning, knäckning osv handlar väl mest om uppfinningar/produktutveckling. Och sommaren i Skåne är inte kort. Sverige är avlångt ;)
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 14 dec-09 kl 21:03 »
Jag vet säkert att de odlades för nötterna innan de kalla vintrarna, men kraven på storlek och kostnaden för arbetskraft såg såklart annorlunda ut förr. Såg dock ett TV-program om att någon tänkte odla storskaligt i England, och där är ju förhållandena ganska lika mot här, det var inte i de varmaste delarna av England. Och kostnadseffektiv torkning, knäckning osv handlar väl mest om uppfinningar/produktutveckling. Och sommaren i Skåne är inte kort. Sverige är avlångt ;)

Norra skottland är ungefär som skåne. England är betydligt vamare, och framför allt är risken för sena vårfroster eller tidiga höstfroster minimal

pyrola

• Trädgårdsmästarstudent, trädbeskärare, vegetarian
    • Uppland
« Svar #49 skrivet: 10 jan-10 kl 16:28 »
Intressant tråd, tack för den. Men den fick mig att tänka på mina frösådda valnötsplantor som står ute i snön i sina krukor och nog är ganska frusna nu. Hoppas de inte blir ledsna över att få vinter på sig.
Kul att de manchuriska också är ätliga och goda, då får jag heja på frösådderna och be dem skaffa nötter snart! Ok, kan ju ge dem några år att bli träd först också.

Jag är verkligen förtjust i valnötsträd, jag tycker de växer så vackert med sina glesa grenar  och stora exotiska blad. Synd bara att vi nog inte har plats för så många som har grott... Om det ska bli snygga solitärträd av dem alltså.
Fjällvandra, laga vegmat, virka, leka med råttor, beskära träd, klättra i träd, nysta garn, trädgårdera

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #50 skrivet: 08 mar-10 kl 21:56 »
Vad blir slutsatsen egentligen? Är det idé att odla valnötter i zon 1? Jag har förstått att det kan vara kinkigt att torka dem pga fetthalten, fettet härsknar lätt om man torkar för hårt och nöten kan säkert mögla om man torkar för lite... Men, kan man äta dem färska med njutning eller hur smakar de då? Är det som äpple att olika sorter smakar väldigt olika? Är det någon som har erfarenhet av detta och vill svara?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #51 skrivet: 09 mar-10 kl 00:06 »
Vad blir slutsatsen egentligen? Är det idé att odla valnötter i zon 1? Jag har förstått att det kan vara kinkigt att torka dem pga fetthalten, fettet härsknar lätt om man torkar för hårt och nöten kan säkert mögla om man torkar för lite... Men, kan man äta dem färska med njutning eller hur smakar de då? Är det som äpple att olika sorter smakar väldigt olika? Är det någon som har erfarenhet av detta och vill svara?

För eget bruk så går det bra. Problemet dyker kanske upp ifall man vill odla i stor skala. Då det blir större utrymmen som krävs för att torka och förvara nötterna. Har bara erfarenhet av en sort så din sista fråga kan jag inte svara på. Har bara ätit dem när de torkat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

M.E.Nielsen

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 16 mar-10 kl 03:35 »
Hej.

Har læst alle indlæg med spændning - nu håber jeg I forstår hvad jeg skriver;-)

Hvis I skal købe et valnøddetræ der kan klare det svenske klima, så skal I kontakte Lars Westergaard :www.westergaards.dk Han er en af de førende eksperter i europa inden for forædling, podning og fremavl af hårdfører valnødder, hassel og mange andre nøddetræer og sydfrugter. Der er flere sorter som er ekstrem hårdfør feks. Broadview, Metcalfe, Buccaneer og Rita. Broadview er nok den mest hårdfør, men Rita er mere velsmagende.  Buccaneer er en mindre nød, men giver rigtig mange nødder. Alle træer er avlet til kun at blive 4-6m. høje, dog bliver Buccaneer 8-10m høj.
Jeg selv bor i Tornby, i nordvestjylland, tæt på vesterhavet ved Hirtshals. Det er et rigtig hårdt klima og vil svare til zone 4 i Sverige, dog med endn u mere vind;-) Jeg har tre valnøddetræer som gror fint og har klaret vinteren med 3 måneders frost ned til 17- grader fint. Bla. har jeg en Rita valnød og en sort der hedder Red Lake. Så vil tro at de fremavlet sorter fra Dk. kan klare sig i det meste af Sverige.

Prøv at gå ind på : www.westergaards.dk og læs mere og se udvalget. Ved der er udsolgt af det meste pt. men der kommer en masse til efteråret.

Mvh. Michael

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #53 skrivet: 16 mar-10 kl 22:07 »
Tack Michael för svaret! Jättebra!
/Inga-Karin E

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #54 skrivet: 04 apr-10 kl 00:24 »
Är det någon som har valnötsträd till salu, eller vet någon som har? Och då menar jag inte de vanliga handelsträdgårdarna.

May

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 11 apr-10 kl 13:53 »
Om man ska odla valnötsträd så pass nordligt som Gotland finns det såklart risk att man vissa år får problem med mögel, jag tror att man ska försöka lagra valnötterna och sedan kolla hur det ser ut med mögelsporrar.
Ett annat problem som kanske många inte tänker på är att det tar ca 15 år innan man kan räkna med en riktig skörd.
Men visst är det vackert med ett valnötsträd eller fler.
I trädgården är valnötsträdet det sista trädet som får bladlöv i försommaren och det första som tapper löven på hösten, fast det gör inte så mycket därför att trädet är fantastiskt vackert.
Vårt är nu 18 år gammalt och har börjat ge ganska bra med valnötter - mer och mer för varje år. Men det var 15 år gammalt innan vi såg den första valnöt. Härligt med färska valnötter, de smakar helt klart bäst när de precis har blivit insamlade tycker även jag.
Har några härliga djur här på gården som hjälper mig att ta en lugn stund emellanåt bl.a. en dansk-svensk gårdshund, bondkatt, skånegäss, löpankor, höns, ko, linderödsgrisar och kaniner.

åsnan

• Gotland
« Svar #56 skrivet: 21 apr-10 kl 20:39 »
mina föräldrar har ett träd några mil norr om Västervik. När nötterna ramlar ner smakar de tvål, men lagom till jul har smaken ändrats till de godaste valnötter jag vet.
vet nån om man kan få rötter på en gren som man klippt av från valnötter?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #57 skrivet: 21 apr-10 kl 20:42 »
Har inte provat själv, men har från säker källa att valnötter är synnerligen svåra att föröka. Sticklingar funkar inte. De självsår sig gärna, men då får man inte exakt samma sort. Ympning går, men bara om man värmer själva ympstället, samtidigt som resten ska vara svalt.

Valnöten

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 24 okt-10 kl 17:47 »
Om nån är intresserad så har jag några valnötsträd till salu. En härdig polsk variant som växt bra här i Stenungsund i 15 år, Zon 2. Men ska klara av zon 3 med och ger bra med nötter. Har Mellan 0.8 meters upp till 3 meters.
Hör av er så kan man diskutera pris med mera.

kurt

« Svar #59 skrivet: 27 mar-11 kl 19:35 »
Lars Westergaard var med och ympade valnötter i senaste avsnittet av "Bonderøven" (avsnitt 2), det var ju lite komplicerat eftersom ympningsstället måste hållas varmt i 3 veckor för att det skall växa samman effektivt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 5 användare (2 dolda)
von tratt, Stengrim, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser