Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla valnötter?  (läst 51372 gånger)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Odla valnötter?
« Svar #20 skrivet: 05 okt-07 kl 10:31 »
Om man orkar vänta några år extra är det bästa valet att så nötter ifrån svenska, danska eller norska träd eftersom anpassningen till bistrare klimat har pågått ytterligare en generation.

Vet ju inte om du har fått tag på valnötsträd, men jag tror förstås att träd från alptrakterna borde vara lika motståndskraftiga, eftersom vintrarna även nere på slätten kan vara lika kalla som i mellersta Sverige (och här växer det valnötsträd här och var). Om det nu är svårt att hitta träd i svenska plantskolor. Och om du vet någon ur din bekantskapskrets som är ute och semestrar på lämpligt ställe.

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Odla valnötter?
« Svar #21 skrivet: 05 okt-07 kl 13:42 »
Jag köpte ett sexårigt valnötsträd för lite drygt 800:-. Ska man bara ha ett träd är det väl ok. Värre om man ska ha många. I år är vårt träd 9 år och lika gammalt som barnen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bo

  • Inlägg: 4238
Varför inte
« Svar #22 skrivet: 05 okt-07 kl 13:43 »
bara trycka ner en valnöt i jorden?

De gror väl lätt utom just under ett befintligt valnötsträd där rötterna utsöndrar groningshämmande substanser.

Men du måste ta en under ett träd. De man köper har de konstrat med.

« Senast ändrad: 05 okt-07 kl 13:44 av Bo »

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Varför inte
« Svar #23 skrivet: 05 okt-07 kl 14:00 »
bara trycka ner en valnöt i jorden?

De gror väl lätt utom just under ett befintligt valnötsträd där rötterna utsöndrar groningshämmande substanser.

Men du måste ta en under ett träd. De man köper har de konstrat med.



Ja, ska man ha många träd så borde det vara det i särklass billigaste sättet. Det tar i och för sig lite längre tid innan det blir skörd men, det kan kanske kvitta?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bo

  • Inlägg: 4238
Det finns olika sorter
« Svar #24 skrivet: 05 okt-07 kl 19:33 »
Jag såg på Gotland några träd med särskilt stora nötter.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Odla valnötter?
« Svar #25 skrivet: 05 okt-07 kl 21:35 »
Jag har gått några rundor i Simrishamn för att lokalisera modern till den stora nöt som föll för våra fötter förra veckan. Har dock inte hittat moderträdet än.

Däremot har jag hittat en hortonomstudent som är villig att sälja egenuppdrivna träd till bra pris ...  :D

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
Re:Odla valnötter?
« Svar #26 skrivet: 05 okt-07 kl 22:17 »
Vet ju inte om du har fått tag på valnötsträd, men jag tror förstås att träd från alptrakterna borde vara lika motståndskraftiga, eftersom vintrarna även nere på slätten kan vara lika kalla som i mellersta Sverige (och här växer det valnötsträd här och var). Om det nu är svårt att hitta träd i svenska plantskolor. Och om du vet någon ur din bekantskapskrets som är ute och semestrar på lämpligt ställe.

Nu var det inte jag som letade nötter även om  jag funderat på att skaffa valnötsträd.

Visst finns det bra frökällor i Tyskland.Ursprungligen var det tänkt att jag skulle åkt ner till Oberfranken och huggt denna vintersäsongen men av olika anledningar blev det inte så. I den lilla byn jag bodde i förra säsongen fanns det en dam som sålde valnötter, vill minnas att dom kostade 2.50 € per kilo.
Revirleitern jag jobbade under menade på att "deras" valnötter var härdiga och borde kunna funka i Sverige. Tyvärr var nötterna slut hos hon som sålde så jag fick inga med mig.

Sen är jag inte så insatt i utvintringsproblematiken hos valnötter.
Är det för tidigt uppvaknande, sen avmognad eller köldömhet som är det största problemet?

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Odla valnötter?
« Svar #27 skrivet: 10 okt-07 kl 09:48 »
Har några recept på hur man tar tillvara på omogna valnötter. Lägger in dem under mat.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Odla valnötter?
« Svar #28 skrivet: 12 okt-07 kl 10:14 »
Vet ju inte om du har fått tag på valnötsträd, men jag tror förstås att träd från alptrakterna borde vara lika motståndskraftiga, eftersom vintrarna även nere på slätten kan vara lika kalla som i mellersta Sverige (och här växer det valnötsträd här och var). Om det nu är svårt att hitta träd i svenska plantskolor. Och om du vet någon ur din bekantskapskrets som är ute och semestrar på lämpligt ställe.

Jag har fått valnötter av en österrikare. De är endast lite mindre än dem man kan köpa i butik. De har vuxit på hans gård som ligger 600 (eller 800?) m.ö.h. i Österrike. Där kan det bli 30 minus på vintrarna. Det klarar träden. Dock fryser de bort om det blir ännu kallare (som det tydligen blivit i närheten).

Jag gjorde så här: Jag köldbehandlade dem först torrt och skyddat i ett kallrum. På våren satte jag dem i krukor med kompost+jord. De grodde på 1-2 månader.

Första vintern (senaste) dog dock de ovanjordiska delarna på den enda utplanterade, så den fick skjuta om från roten. Dessutom dog en del av dem jag hade i krukor, helt eller delvis. Men jag har flera plantor kvar, samt några nötter som jag ska sätta nästa vår. I höst har jag satt två plantor.

Vad jag hört är nackdelen med att sätta nötterna direkt i marken att sork och möss kan äta dem, samt att de kan mögla. Men har man tillräckligt med nötter så kan man ha råd att förlora några. Då kanske detta är enklare och undviker störning av rotsystemet vid utplantering. Jag vet inte om man ska sätta vår eller höst i så fall. Höst verkar mest naturligt, men vår anses säkrare.

Jag återkommer kanske med ny rapport om några år.

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Odla valnötter?
« Svar #29 skrivet: 12 okt-07 kl 17:59 »
Anders i vilken del av Sverige håller du till?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Odla valnötter?
« Svar #30 skrivet: 14 okt-07 kl 11:00 »
Anders i vilken del av Sverige håller du till?

Bra fråga. Jag håller till på flera ställen. Håller på att flytta på mig. Hittills har jag planterat valnöt på ett ställe i NÖ Småland (zon II, det var där den ovanjordiska delen dog i vintras) och ett ställe i NV Sörmland (zon III). Jag ska även på prov testa att plantera i zon VI i Dalarna.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Odla valnötter?
« Svar #31 skrivet: 14 okt-07 kl 11:03 »
Idag hade jag och Yrian en upplevelse ... vi strosade runt i Simrishamn, gick över kyrkogården och hade just pratat om valnötsträden som vi diskuterat här i tråden och även på egen hand ... när det trillade en stor färsk valnöt från en klar sky ... plopp sa det bara. Den var inte riktigt mogen än men den var ordentligt stor.

Antagligen tappad från en fågel som hittat den i ett valnötsträd i närheten ...

Kanske dags att gå på valnötsjakt i Simrishamn ... ska dit imorrn igen så jag får väl spana lite.



Vitis, det är nog meningen att du ska plantera den där valnöten ... om den är mogen nog att gro.
Anders

shabbadang

  • Gäst
Re:Odla valnötter?
« Svar #32 skrivet: 22 okt-07 kl 15:40 »
Kom ihåg att det finns många arter av valnöt och att den vanliga (Juglans regia) är den kanske minst härdiga, även om den ger bäst nötter.
På Öland finns vid Skäftekärr i Böda kronopark, precis vid museet, två mycket stora och gamla exemplar av svart valmöt, Juglans nigra. Något härdigare än äkta valnöt (zon 2). Nötterna knappas ätliga.
Grå valnöt, Juglans cinerea, är den härdigaste arten, går till zon 4. Gamla fina träd finns på Hemsön utanför Härnösand (Arboretum Drafle). Har ätbara frukter.
På senare år har Manchurisk valnöt blivit ganska mycket planterad. Den växer starkt och är mycket frodig och vacker. Samma härdighet som grå valnöt, men osäkert om frukterna är goda.
Man kanske ska kolla upp hybrider också, de är oftast mer snabbväxande och friska. I Alnarpsparken finns gott om spontana hybrider och i Drafle en bybrid mellan äkta och manchurisk valnöt.
Se boken Träd i Nordeuropa av Alan Mitchell / Tor Nitzelius.
I Sverige ska man nog glömma kommersiell nötproduktion, åtminstone av äkta valnöt. Sikta på virket. Tydligen ska man skära ner utplanterade plantor efter ett år eller så, så att de får börja om från början och skjuta ett kraftigt skott. Troligen blir de rakast och finast då.

Susannett

  • Inlägg: 982
  • L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
Re:Odla valnötter?
« Svar #33 skrivet: 23 okt-07 kl 10:02 »
Jag har gått några rundor i Simrishamn för att lokalisera modern till den stora nöt som föll för våra fötter förra veckan. Har dock inte hittat moderträdet än.

Däremot har jag hittat en hortonomstudent som är villig att sälja egenuppdrivna träd till bra pris ...  :D

jag anmäler härmed mitt köpintresse, köper gärna ett valnötsträd.

ps juglans manchurica får små goda nötter i klasar zon 1-4. ds
är Återprenumerant såklart.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Odla valnötter?
« Svar #34 skrivet: 23 okt-07 kl 11:11 »
jag anmäler härmed mitt köpintresse, köper gärna ett valnötsträd.

....

Jag hoppas få lite mer info från killen med träden, hör av mig när jag vet mer, om det finns några kvar, vilken art och såvidare.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Odla valnötter?
« Svar #35 skrivet: 27 apr-08 kl 11:35 »
På torsdag ska jag hämta mina 20 valnötsträd, några är till salu, se under "Köp och Sälj - Övrigt finnes".

Träden är ca 100cm höga och av arten Juglans regia L., 'Äkta Valnöt".

Huggorm

  • Gäst
SV: Odla valnötter?
« Svar #36 skrivet: 30 apr-08 kl 21:05 »
Nu är en Manchurisk valnöt planterad. En två meter hög pinne, något krokig och delad i tu femton centimeter från toppen. Ser inte mycket ut för världen, men dom får ju enormt stora blad så de behöver inga små kvistar, utan klarar sig på som minst fingergrova grenar. Var egentligen ute efter en grå valnöt eller en svart, men det fanns bara denna och den duger nog lika bra. Att den skall vara snabbväxande är alltid trevligt.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Odla valnötter?
« Svar #37 skrivet: 01 maj-08 kl 13:29 »
Nu har jag hämtat mina valnötsträd !!  :D

Just nu spöregnar det ute så dom får ligga kvar i bilen i väntan på plantering.

LILL-BONDEN

  • Gäst
SV: Odla valnötter?
« Svar #38 skrivet: 12 sep-08 kl 12:33 »
halloj!  jag har ett valnötstäd på tomten med nötter i ;)  jag vet inget om denna nöt?  när var hur skördar jag?  jag tror man skalar ock torkar dom? har ja rätt eller fel. läste att man kan äta dom färska också? skala ock mumsa bara direkt från trädet?

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Odla valnötter?
« Svar #39 skrivet: 12 sep-08 kl 21:00 »
Hej!
Synd att alla ni som är intresserade inte var med på Clive Simms föredrag om nötodling som var i våras i Höör. Enligt Clive så går det inte att odla valnötter kommersiellt  i England-. Bl. a. så är torkningskostnaderna för höga. Svart valnöt är för hård att knäcka, kräver specialverktyg.
Det är inga problem med att köpa fröer. En trevlig fröfirma är www.treeshrubseeds.com. Jag har köpt en del fröer av dem och det fungerade utan problem frånsett att de hävdade att de inte fick leverera frö av Prunus maritima till EU. Jag är intresserad av att prova P. maritima men den tycks inte gå att uppbringa i Europa.
MVH
Jan Lindgren


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 3 användare
Anders Flix, StellaBart, FrökenMyra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser