Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höstruvning  (läst 1959 gånger)

Anso1971

• Dalarna
Höstruvning
« skrivet: 29 aug-07 kl 10:25 »
Jag trodde att hönor ville ruva på våren när man gick mot varmare tider. Men det är mycket man som nybörjare inte vet... Förra hösten hade vi en höna som ville ruva. Den gången fick hon inga ägg att ligga på. Vi trodde hon var ett undantagsfall. Hon var vår enda vuxna höna och det var första året vi hade höns.

I år har vi fyra vuxna hönor, varav två som vill ruva. Hur kommer det sig egentligen att de får lust att ruva nu, när dagarna bara blir kortare för varje dag och temperaturen sjunker? Jag tycker synd om vår Gunnel som ligger utomhus när det bara är någon enstaka plusgrad på nätterna. Vi har ställt ett trädgårdsbord över henne som skydd från rovfåglar, nu syns hon inte uppifrån. Och vi har lutat träskivor mot bordet på tre sidor som vindskydd, igår blåste det riktigt mycket. Idag bytte jag ut en skiva mot ett gammalt fönster för att hon ska få lite solvärme.

Grannarna undrar nog vad det är för mysko koja vi byggt  ;D

Man jag har svårt att förstå varför de väljer att ruva nu, i höststormarna.

Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

sallyomolly

• Gäst
Re:Höstruvning
« Svar #1 skrivet: 29 aug-07 kl 11:39 »
Vi har gott om grävling och räv så jag hade nog tagit en bur och flyttat in henne. Brukar sätta mina i burar inne för att undvika att andra lägger fler ägg i jämte.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 aug-07 kl 11:39 »
Bättre att ta risken med äggen att hon struntar i dem  än risk med hönan.

Sally

« Svar #3 skrivet: 29 aug-07 kl 13:06 »
Jag har också en höna som lagt sig ute nu och jag kommer att låta henne ligga kvar- dock med några färre ägg än hon hade från början...

Jag flyttade in en höna för många år sedan- med rede, ägg m.m. i mörkret på kvällen. Hon accepterade inte äggen hur jag än försökte och till slut flög hon på fönstret så att det gick i tusen bitar. Numera låter jag dem vara  ::)!

Sally
Går det...så går det!

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 aug-07 kl 13:53 »
Men tänk om räven tar dem när de ligger ute? Jag hade nog hellre sakat äggen än hönan.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #5 skrivet: 29 aug-07 kl 14:05 »
Det er jo ikke alle som har like mye rovdyr i omegn som andre...
Jeg har aldri hatt rev eller grevling besøk, så hadde en høne lagt seg ute nå, hadde jeg nokk gjort som deg... prøvd å beskytte henne mest mulig og latt henne ruge seg ferdig.
Lykke til!  ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Taggis

• vänner
« Svar #6 skrivet: 30 aug-07 kl 00:40 »
Jag hade oxå låtit henne vara & försökt hägna in henne så gott det går .Har själv 3 hönor som ligger på ägg samt 1 myskis hona, fast dom ligger inne i hönshuset.Undrar Oxå varför dom lägger sej nu när det börjar bli kallare .Jag saknade en höna i jan.-feb. hittade henne av en slump i en liten bod ruvandes på ägg  :o,så det var bara till att stänga för henne & sköta henne där Det var kallt & högt me snö men hon var så nöjd . Hon fick 2 kycklingar & dom är nu stora & fina.Att flytta på ruvande höna funkar inte alltid ,dottern försökte för ett tag sen med en höna men hon ville inte befatta sej med äggen efter flytten.
Detta är en av kycklingarna Tootsie hon börjar bli en stoor knasig ,rolig & mkt spec. höna går gärna in & hälsar på & gillar att jaga  :-[ våra katter .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Sally

« Svar #7 skrivet: 30 aug-07 kl 10:24 »
Jag har som sagt också försökt flytta ruvande hönor, men har helt enkelt fått acceptera att "hönan vet bäst". Jag har haft hönor ruvandes utomhus hela sommaren och de har klarat det fint. Visst finns det en och annan räv och grävling också förmodar jag, men jag lägger över dem bäst jag kan...om jag vet var de ligger.

Sally
Går det...så går det!

Bruja

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 sep-07 kl 09:35 »
Jag trodde att hönor ville ruva på våren när man gick mot varmare tider. Men det är mycket man som nybörjare inte vet... Förra hösten hade vi en höna som ville ruva. Den gången fick hon inga ägg att ligga på. Vi trodde hon var ett undantagsfall. Hon var vår enda vuxna höna och det var första året vi hade höns.

I år har vi fyra vuxna hönor, varav två som vill ruva. Hur kommer det sig egentligen att de får lust att ruva nu, när dagarna bara blir kortare för varje dag och temperaturen sjunker? Jag tycker synd om vår Gunnel som ligger utomhus när det bara är någon enstaka plusgrad på nätterna. Vi har ställt ett trädgårdsbord över henne som skydd från rovfåglar, nu syns hon inte uppifrån. Och vi har lutat träskivor mot bordet på tre sidor som vindskydd, igår blåste det riktigt mycket. Idag bytte jag ut en skiva mot ett gammalt fönster för att hon ska få lite solvärme.

Grannarna undrar nog vad det är för mysko koja vi byggt  ;D

Man jag har svårt att förstå varför de väljer att ruva nu, i höststormarna.

Hej!

Jag har två hönor som ligger just nu, blev lite förvånad men ok, vill de så gärna är det ok. Men jag har mina inne i ladugården för jag hade grävlingsbesök här för några veckor sedan och de tog 7 ankor...Det har funnits någon här som har berättat om hönor som har fått kycklingar mitt i vintern! Vet inte varför det blir så?

Lycka till i alla fall!

mvh Carmen
« Senast ändrad: 02 sep-07 kl 09:36 av Carmencha »

Sally

« Svar #9 skrivet: 02 sep-07 kl 10:02 »
Hösten, i alla fall här i Skåne, brukar funka bra. Men jag har haft en som kläckte i januari och vinterkycklingar blir lite klenare tycker jag. Försöker att undvika det faktiskt...

Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 5 användare
karsan, Karlsdotter, javill, Lynga, Báleygr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser