Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandraskaniner på utställning ??  (läst 2511 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Blandraskaniner på utställning ??
« skrivet: 28 aug-07 kl 11:03 »
Den enda gången du kan visa upp en blandraskanin är om föreningen i din närhet ordnar bedömning av sällskapskaniner.
Du kan även låta den vara med i en hopptävling.

Eftersom du inte kan ställa ut en blandraskanin kan den alltså inte tävla i samma klass som de rasrena kaninerna.

Förbundets stamtavlor skall användas till rasrena kaniner.

Med hälsning
Siv Brömster
förbundssekreterare på Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund KAF
2007-08-28
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Blandraskaniner på utställning ??
« Svar #1 skrivet: 29 aug-07 kl 06:29 »
TACK. då vi har haft en del diskussioner om detta.
 jag är dock lite nyfiken, jag har köpt 2 franka vädurar nu. ingen har stamtavka, men härstmaningebevis 3 steg tillbaka. går det att ornda stamtavla om man tar kontakt med uppfödaren ???
hade varit kul att kunna ställa ut dom, i allafall hanen som är jätteläcker !!!!
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Valiant

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 aug-07 kl 07:10 »
Hej

De gå bara om dom är importerat man kan få dispans för djuren om Barna är godkända på en utställning.

Mvh Valiant :)

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 29 aug-07 kl 10:27 »
Hur var frågan ställd?
För såhär är det. En rastypisk kanin kan ställas ut och efter det kan den i vissa fall få dispens och räknas då som renrasig.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 29 aug-07 kl 10:46 »
Hur var frågan ställd?

Frågan till KAF var ställd exakt så här:
//
Stämmer detta kan man ställa ut blandraskaniner bara dom liknar en ras?

påstående som väckt frågan: man kan ställa ut en kanin även om den inte har stamtavla så länge den är rastypisk enligt kaninstandarden. Jag har en holländsk hona som jag kommer att tävla med. Pappan till henne är en holländarkorsning, men själv ser hon ut precis som holländare skall göra.//

Svaret blev som synes i inlägget överst på sidan.
Grimla
« Senast ändrad: 30 aug-07 kl 19:12 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 29 aug-07 kl 10:51 »
En rastypisk kanin kan ställas ut och efter det kan den i vissa fall få dispens och räknas då som renrasig.

Men då har jag ju fuskat  :-\
Jag har ju då ställt ut en blandras som man INTE får göra.
Jag har dessutom märkt en blandras och utgett den för att vara rasren i min anmälan.
Det borde ju strida mot föreningsstadgarna och medföra uteslutning.

Gille

• -
« Svar #6 skrivet: 29 aug-07 kl 11:48 »
Det är inte fusk. Hur skulle det kunna bli det? Det är beklagligt att de inom KAF inte kan vara konsekventa... Orsaken till att man gör på detta vis, ställer ut rastypisk, är i de flesta fall för att få igenom en ny stam eller färg osv. Det kan du läsa om i Standarden, hur man gör. Jag har avlat med dessa måla i flera år nu och har aldrig haft problem vid utställning eller registrering. OM det skulle vara som du vill ha det till, kommer vi aldrig att i Sverige kunna avla fram något nytt utan blir tvugna att förlita oss på utlandet (där standarden skiljer sig mot vår). Att delta med blandras strider inte mot någon föreningsstadga. Vill KAF ha hårdare krav så är det ju stamtavlekrav de måste införa på utställningarna.
« Senast ändrad: 29 aug-07 kl 11:56 av Gille »

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 29 aug-07 kl 11:49 »
 Men är det då INGEN som har Standarden???
Där står det HUR man ska göra för att få nya färger och varianter inom raser godkända. Och för att få dispenser så MÅSTE man skriva en stamtavla som man kan få dispens på. Man MÅSTE ha ett bedömningskort och hur får man det annars än genom att visa upp kaninen, när kaninen ska visas upp så MÅSTE den vara öronmärkt.
Finns det ingen av dem som jobbat länge med våra vanliga angoror här på Alternativ?
Där korsade man också in korthåriga kaniner för att få till de andra färgerna än albino.
Tror man i Isabella aveln använt Thyringer och en ras till (kommer inte ihåg vad, men nåt blått är det förmodligen :)) för att få fram fler Isabellor.
Grimla: För att få klarhet i det hela vore det nog bäst att fråga Riksstambokföraren också (om ingen har Standarden), vet inte vem det är nu för tiden eftersom jag slutat med Utsällningskaniner och KAF, men det berodde INTE på att jag blev utesluten ur föreningen pga fusk ;)
                      Mvh
                  Charlotte
« Senast ändrad: 29 aug-07 kl 12:17 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 29 aug-07 kl 18:11 »
Det är inte fusk. Hur skulle det kunna bli det?
Det är beklagligt att de inom KAF inte kan vara konsekventa... Orsaken till att man gör på detta vis, ställer ut rastypisk, är i de flesta fall för att få igenom en ny stam eller färg osv. [/b]

Konsekvenserna blir ju att man kan ställa ut vilken blandras som hellst.... utan att man för den skulle håller på med ny stam eller färg...

Jag kan med de här reglerna ställa ut dotterns blandis som är L.Tysk vädur x Fr.Vädur
han är utmärkt manteltecknad och har rätt storlek.
Jag behöver bara leta fram tången och märka upp Ludde och skriva L.Tysk Vädur på anmälningssedeln.

Om han tar ett enda pris så är det ett fusk då han inte är renrasig.
Men om ingen annan bryr sig så...

Själv tycker jag att det är fel att tävla mot blandras kaniner som KAF dessutom säger har utställningsförbud.
Problemet blir att om du får göra så och jag får göra det, då måste alla få göra så...

Någonstans är det nått konstigt i den här historien  ::)
Eller är det bara jag som ser möjligheterna för alla med blandraskaniner att kunna ställa ut ?
Trots att KAF säger att man inte får göra det annat än i sällskapskaninsklassen...

Nä nu ska jag ut o kamma Ludde inför utställningskarriären  :D
Vi struntar i sällskapskaninklassen o kör som L.Tysk istället!

PS Jag har standarden i sommarstugan  :-[
« Senast ändrad: 30 aug-07 kl 19:15 av Grimla »

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 29 aug-07 kl 18:31 »
Ja, visst är det märkligt?
Men det var så jag blev tillsagd att göra...
Jag har aldrig ens funderat i "Fuskarbanor" eftersom jag ställde ut mina kaniner 1 gång/kanin. Ett nödvändigt "Ont" för att kunna registrera avkommor. Det är inte direkt så att det kryllar av utställningar här så ibland  fick man klippa angororna i "otakt" för att det skulle stämma. Dessutom gillade jag aldrig att ta med fullpälsade angoror i varma bilar och in i varma lokaler vintertid för att sen stressa dom i utställningsburar och ha dom sittande på samma bord som  massor av andra kaniner (vad visste man om smittor osv?). Mina kaniner är "Produktionsdjur" och inte utställningsdjur, därav utträdet ur KAF. Nu har jag bara angororna till "Husbehov".
 Har för mig att det stod något i Kaninuppfödaren om det där med Isabella, vet inte ens om det fanns NÅGON Isabella i de utställd kaninerna, utan bara Thyringer+nåt annat (som jag glömt), för att rädda rasen från att försvinna. Men jag ska inte svära på att det är där jag läst om det...
Men kolla Standarden när du får tillfälle, min är spårlöst borta! Där står  hur man gör för att få dispens för nya färger. Det finns massor av varianter som är godkända utan att ens finnas här. Någon som träffat en Hermelin Angora tex? Vore nåt att ta fram! Men Hermeliner är ju mer sprättiga än angoror... Så det blir väl ungefär som: Mycket väsen för lite ull sa gumman när hon klippte grisen ;D
                      Mvh
                  Charlotte
« Senast ändrad: 29 aug-07 kl 18:33 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 30 aug-07 kl 12:07 »
Ja, jag ser då inget problem med att ställa en korsning som är en bra Lilla Tysk. Skulle det gå bra är den ett tillskott för Lilla tysk-stammen!

Har varit i kontakt med Siv igen och frågan handlade först om en korsning Hermelin + Dvärgvädur, tydligen och den är troligen inte rastypisk på något sätt utan ses som ren blandis.

Ja, precis Charlotte. I flera raser uppmuntras korsningar och dessa måste ju kunna ställas ut för att bli bedömda och upptas för att unna föra in nytt blod i rasen.
« Senast ändrad: 30 aug-07 kl 12:08 av Gille »

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #11 skrivet: 30 aug-07 kl 12:34 »
hur gör man då med stamtavlan på en korsning, för det har man väl inte, man har väl bara härstamningbevis ???
hur söker man dispans ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 30 aug-07 kl 13:06 »
hur gör man då med stamtavlan på en korsning, för det har man väl inte, man har väl bara härstamningbevis ???
hur söker man dispans ?
Ta kontakt med KAFs Riksstambokförare.  H*n kan säkert förklara och ge tips om vad som kan vara värt att söka dispens på. I kaninmammatråden förklarade jag hur jag gjorde med mina.
                            Mvh
                         Charlotte

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 30 aug-07 kl 18:57 »
Har varit i kontakt med Siv igen och frågan handlade först om en korsning Hermelin + Dvärgvädur, tydligen och den är troligen inte rastypisk på något sätt utan ses som ren blandis.
Du menar inte min fråga till Siv hoppas jag för den var inte alls om någon Hermelin+Dvärgvädur...
Bara så det inte blir något missförstånd här o nu.

Ja, jag ser då inget problem med att ställa en korsning som är en bra Lilla Tysk.

Men då ska vi ju inte ha något låtsas blandras utställningsförbud i KAF !
Utan då tycker jag att den ordalydelsen ska tas bort.
För det är väl inte såhär att vissa blandraskaniner kan ställas  ut och inte andra.
Vilka är då "de andra" och vilka är de som kan ställas ut ?

Den enda gången du kan visa upp en blandraskanin är om föreningen i din närhet ordnar bedömning av sällskapskaniner.
Eftersom du inte kan ställa ut en blandraskanin kan den alltså inte tävla i samma klass som de rasrena kaninerna.
Siv Brömster
förbundssekreterare på Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund KAF

Jag bara undrar.... o undrar....  ::)
« Senast ändrad: 30 aug-07 kl 19:14 av Grimla »

Gille

• -
« Svar #14 skrivet: 31 aug-07 kl 15:14 »
Citera
Men då ska vi ju inte ha något låtsas blandras utställningsförbud i KAF !
Utan då tycker jag att den ordalydelsen ska tas bort.
För det är väl inte såhär att vissa blandraskaniner kan ställas  ut och inte andra.
Vilka är då "de andra" och vilka är de som kan ställas ut ?
Keldjursbedömning är just keldjursbedömning. De som ställer sina kaniner där är inte intresserad av stamtavlor och avel. Det krävs lite kunnskaper om raser och avel om man skall kunna ställa ut en korsning som renrasig, och lyckas med det. Jag själv gör nästan inget annat  ;D

JohanW

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 01 sep-07 kl 18:14 »
Allt detta visar att KAF har problem med ett rasbegrepp som man använder sig av och som man menar är konsekvent och tydligt, men som i själva verket är en konstruktion som förutsätter det man i olika sammanhang avfärdar: korsning.  Rasbegreppet i den 1909-talsbetydelse som Sveriges KAF:s Rikförbund laborerar med har kastats ut i alla sammanhang utom just inom husdjursaveln. Men det kommer.
Uppfödning av gotlandskaniner (gb 6). Svarthöns.

Gille

• -
« Svar #16 skrivet: 03 sep-07 kl 12:31 »
Jag förstår inte vad du menar Johan... ???

Klöverängen

« Svar #17 skrivet: 03 sep-07 kl 17:28 »
Se mitt inlägg i mor-dotter föda tillsammans tråden. Där disskuteras ungefär samma sak...

Klöverängen

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare
SrAlexxa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser