Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vikt på inälvsmat  (läst 2385 gånger)

louise

• Gäst
vikt på inälvsmat
« skrivet: 27 aug-07 kl 21:33 »
Klurar på hur många kaniner det går åt till ett kilo paté. Hittade ett recept på hälften kött, hälften lever/hjärta. Men vad väger de inälvorna på en kanin?

Gösta

Re:vikt på inälvsmat
« Svar #1 skrivet: 27 aug-07 kl 22:02 »
Vikt på lever varierar på ras och på vilken foderstat du använder till kaninerna.
På en NZ väger levern ca 1,5 - 2 hg
Gösta

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 aug-07 kl 22:25 »
Jag vägde lever, njurar och hjärta från två gotlänningar och fick det till ca 3 hg sammanlagt. Det var dock bara ett stickprov, jag brukar inte väga inälvorna.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 aug-07 kl 22:29 »
Det är mycket mer än jag trodde! Bra bra.

Funderar på hur man kan använda både skinn och kött från kanin. Tydligen måste kaninen vara minst 8 månader för att skinnen ska gå att använda, men då är kanske inte köttet så gott. Hur är det att göra korv på en så gammal kanin? Eller paté? Man maler ju liksom ändå ner allt..

Kerstin Linnea

« Svar #4 skrivet: 28 aug-07 kl 10:49 »
Jag har själv ätit kanin över året och det var en fd avelshanne ....Ingen dålig bismak där inte....Så jag tror att en på 8 månader är fullt ätlig.... ;)

Gösta

« Svar #5 skrivet: 28 aug-07 kl 15:04 »
Ålder 8 månader gäller Rex-raserna. Övriga kaniner har sin första ungdjurspäls klar vid ca 18 veckors ålder.
För övrigt är det inget fel på äldre djur avseende köttet. Tar bara längre tid att tillaga. Har själv gjort gryta på en GAMMAL avelshane (5 år). Smakade utmärkt!
Gösta

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 aug-07 kl 21:22 »
hurra!då har inte min budgetberäkning helt raserats. kan alltså få in pengar både på kött och skinn? hur säljbart är gotlandsköttet? det blir ju mindre mängd på dem. restauranger kanske vill ha viss storlek. Å hur är skinnen?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 02 sep-07 kl 11:43 »
Gotlänningarna må hända se små ut, men de brukar bli bra slaktkroppar av dem i alla fall.

Slaktade nyss tre kaniner, en gotlänning och två NZ. Gotlänningen såg pytteliten ut i förhållande till de andra två, men väl i kylen hade gotlänningen den största slaktkroppen!

Tror det beror på att gotlänningar har mer "slät" päls inte alls lika yvig som New Zealand.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #8 skrivet: 02 sep-07 kl 12:39 »
.
« Senast ändrad: 17 dec-09 kl 20:47 av brantas »
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 02 sep-07 kl 13:27 »
är det lätta tt sälja kainskinn ???? vem vnder mans ig till omd et eller sköter slakteriet det ??

Nja!  Som alltid är det en fråga om pris och kvalitet.

För att kunna sälja dem så ska det vara skinn från kaniner som inte fäller. Jag minns inte riktigt när pälsen är utväxt, det kommer säkert svar från någon som vet. Kaninerna är i allmänhet något äldre om man ska ha skinnen, än om det bara är kötten man ska ha. Detta innebär ju extra foderkostnader som ska vägas mot skinnintäkterna.

Sedan ska de vara beredda, åtminstone om man ska sälja till privatpersoner.

Ett skinn som är säljbart är rexskinn, castorfärgade. Har man många kan de säljas torkade på skinnauktioner utomlands. Man kan få flera hundralappar för ett skinn.

Av hävd är skinnen slakteriernas egendom, åtminstone för större djur.  

Jag brukar, om någon vill ha skinnen, salta dem mot ersättning.

Sedan finns det någon gång möjligheter att sälja råa skinn till hemmaberedare men det blir inga mängder. Du kanske får en hundralapp för 4 - 5 saltade skinn.

Jag hjälper inte till med att sälja skinn, jag har inte de kontakterna. Visserligen har jag någon gång fått en förfrågan på vita skinn, men kunde inte leverera. De ville ha cirka 200 000 skinn i månaden, torkade.

Inom kaninproducenterna ( www.kanin.se ) har vi letat avsättning för skinn, men inte hittat något stort och varaktigt. Tips mottages med största tacksamhet!!!

Edgar

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 sep-07 kl 13:57 »
Jag minns inte riktigt när pälsen är utväxt, det kommer säkert svar från någon som vet.

Enligt Gösta som vet: 8 månader för rexraser, 18 veckor för övriga.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #11 skrivet: 02 sep-07 kl 14:01 »
.
« Senast ändrad: 17 dec-09 kl 20:48 av brantas »
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 sep-07 kl 15:31 »
Vilka kunder har ni försökt med Edgar? Vad efterfrågar marknaden? Vad är det som gör att skinn inte säljer? Jag har lite idéer men ni kanske redan har varit igenom dem.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 02 sep-07 kl 20:47 »
Vad efterfrågar marknaden?

Om det är skinnauktionerna i Köpenhamn du syftar på, så går det bäst att sälja stora chinchillarex skinn, tanade och torkade.

Övriga marknaden, hm, skulle tro att färdigsydda saker är mest lättsålt - där är det bara fantasin som sätter gränser.

jan antar att de vill ha enfärgade skinn då, jag har tysk jättesceck, vet inte om det blir nån bra päls av det.....

Tänk vilket fint kuddfodral eller prickig mössa det kan bli  ;D Sy fast en liten "label" och du har en dyr designvara  8)
Landsflykting i storstan...

Gösta

« Svar #14 skrivet: 02 sep-07 kl 21:18 »
Har ni inte hört den gamla visan "allt går att sälja med mördande reklam"?
Jag har efterfrågan på allt från en kanin utom gallblåsa, urinblåsa samt tassar. Allt annat säljs. Gäller bara att hitta kunderna.
Det senaste "nappet" var kaninöron!
Vem köper? Kallas affärshemligheter. Vissa knep lärs ut på kurserna.
Gösta

Sommartorparn

« Svar #15 skrivet: 02 sep-07 kl 22:38 »
Jag har efterfrågan på allt från en kanin utom gallblåsa, urinblåsa samt tassar. Allt annat säljs. Gäller bara att hitta kunderna.

På griffeltavlornas tid var även tassarna efterfrågade som suddar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 2 användare
Bokohammare, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser