Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalvfoder mot rabbfor  (läst 11697 gånger)

Charlotte

• -
Re:kalvfoder mot rabbfor
« Svar #20 skrivet: 03 sep-07 kl 15:19 »
 Här står en del matnyttigt om kaninfoder:
http://www.kaninhem.se
 Gå långt ner på sidan och läs på Foder och Fodertips.
                 Mvh
             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ason

• Småland
    • getapulien.se
« Svar #21 skrivet: 03 sep-07 kl 16:43 »
Ulric skrev....Är det hemligt vad Rabbfor innehåller? Är det lagligt?

Det var inte så jag menade, det står vad rabbfor innhåller men jag skulle vilja veta varifrån allt kommer , är det genmodifierat etc etc...
Man kanske aldrig får till några eko/krav-kaniner men jag vill veta vad jag äter...

Och varför varieras rabbfor ibland så att det är tex xx % mer eller mindre av ngt? Kanske jobbar man på den perfekta sammansättningen fortfarande?!

Försöker leva självhushåll sen 2002

Gösta

« Svar #22 skrivet: 03 sep-07 kl 18:26 »
Har lite svårt att förstå påpekandet att Rabbfor 12-16 skulle vara "hemligt recept" Var kommer detta påstående ifrån? Det är varuskyddat med det är något helt annat.
Att råvarorna skiftar beror på tillgång. Vad som är "heligt" är näringsinnehållet.
Naturligtvis kan varje uppfödare blanda sitt eget foder vilket även många gör. Problemet som jag ser det är att kaniner är finsmakare och letar upp vad just den kaninen föredrar. Det blir väldigt mycket foderspill. Det är orsaken till att foder pelleteras.
De fodermängder som rekommenderas gäller när kaninen får ett högvärdigt grovfoder. När så inte sker måste givan justeras.
Till sist vill jag påpeka att det är fullkomligt fritt att inte använda ett specialfoder som Rabbfor. Ni får ge era kaniner vad ni behagar.
Rabbfor är ett kraftigt produktionsfoder. Felaktigt använt skadar det din kanin. Rätt använt ger det dig en välmående kanin.
Gösta

Körven

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 04 sep-07 kl 11:09 »
Jag tror inte att det bedrivits några studier på hur en kanin tar upp näringen och hur mycket smältbart protein som den kan omsätta.Dom fodermedelstabeller som finns är för kor och deras speciella behov.Rent generelt så skall foder till gnagare innehålla mer växsttråd,vilket är den huvudsakliga skillnaden mellan kanin och ko foder.Att utfodra kaniner med mycke högproteinfoder är dålig ekonomi pga av att kaninens natur är att klara sig på lågproteinfoder och gör att den är billig att föda upp.Kaninen kan ta upp näring ur mycket lågproteinväxter,genom att köra om det en gång till,den äter helt sonika upp sin avförning.Detta gör att kaninen överlever i extrema miljöer.Man kan ge kaninen högproteinfoder men då skall man inte ge den hö med hög proteinhalt,då är det halm som gäller.Men det är inte god ekonomi att köpa färdigfoder med hög växsttråd om man samtidigt utfodrar med hö.Det är mycket med det där.........om man är noga.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Dandelia

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 04 sep-07 kl 12:53 »
Men jag som är nybörjare på kaninuppfödning, kan inte räkna på sånt och jag har valt att använda mig av rabbfor för att vara på den säkra sidan. Hö får dom oxå, så mycket dom vill ha. Har ingen aning om vilken kvalité det är.

/Dandelia

Gille

• -
« Svar #25 skrivet: 04 sep-07 kl 13:54 »
Jag kan ju bara säga, att efter ett par år med Rosa (+ lite örtmüsli) är jag mycket nöjd. Dessutom är det rekomenderat av en agronom, för att det faktiskt passar kanin mycket bra (jämfört med många misslyckade kaninpelletssorter som finns i Sverige).
Kaninuppfödare och pelargontant.

jonas 77

« Svar #26 skrivet: 09 sep-07 kl 20:41 »
jag har under alla år som kaninuppfödare givit mina kaniner enbart kalvpellets (talang). dom går visserligen alltid i betesburar men dom mår hur bra som helst. Jag hade en fransk vädur som jag avlivade när jag hadde haft den i 8 år men den var vuxen när jag fick den Talang rules

Körven

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 10 sep-07 kl 10:45 »
Det som var själva tanken med kaninpellets var att det skulle vara ett helfoder,så att man inte skulle behöva ge dom hö därav den höga halten av växsttråd.Det var avsett till djur som föds upp storskaligt och framförallt till försökskaniner.KG Roos som skrivit kaninboken,var inblandad i expriment med kaninpellets som skulle vara ett komplett helfoder.Jag vet inte om det finns något helfoder i dagens läge, det jag sett är kompleteringsfoder.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Våmhuskullan

• -
« Svar #28 skrivet: 10 sep-07 kl 19:21 »
Jag har bara använt mig av rabbfor sen jag börja med kaniner, men av lite prisskäl har jag nu sen någon månad börjat att blanda i även tackfor efter att ha blivit rekommenderad att detta ska fungera lika bra som rabbfor.
Kalvfoder har jag aldrig testat.
Även om jag nu har börjat att spä ut rabbforen med tackfor så skulle jag inte ersätta rabbforen helt. Jag tror att rabbforen har en sammansättning som är mer anpassad för kaniner  :D
men visst är prisskillnaden stor mellan rabbfor 235:- säcken och Tackfor 125:- säcken :o detta är på odal då vi bara har detta här..
Vad kostar kalvfoder på odal?

Gösta

« Svar #29 skrivet: 11 sep-07 kl 15:30 »
Lite fakta i ämnet eftersom jag var en av de gårdar som "skapade" Rabbfor.
Kostnaden först: I bulk kostar det 2:25/kg (min 3000 kg)
I säck kostar det 3:35/kg (min 30 kg). Detta är priser hos "Lantmännen Direkt" Står i katalogen.
Med Rabbfor sker en tillväxt på ca 175 - 200 gram/vecka vid tilldelning av 1,5 dl per djur från 8 veckors ålder. Detta gäller raser som har vuxenvikt av 5 - 7 kg.
De flesta veg. foder klarar sig kaninen på men tillväxten per kg foder avgör kostnaden i din uppfödning.
Gösta

Våmhuskullan

• -
« Svar #30 skrivet: 11 sep-07 kl 19:29 »
Citera
Lite fakta i ämnet eftersom jag var en av de gårdar som "skapade" Rabbfor.
Kostnaden först: I bulk kostar det 2:25/kg (min 3000 kg)
I säck kostar det 3:35/kg (min 30 kg). Detta är priser hos "Lantmännen Direkt" Står i katalogen.
Med Rabbfor sker en tillväxt på ca 175 - 200 gram/vecka vid tilldelning av 1,5 dl per djur från 8 veckors ålder. Detta gäller raser som har vuxenvikt av 5 - 7 kg.
De flesta veg. foder klarar sig kaninen på men tillväxten per kg foder avgör kostnaden i din uppfödning.
Gösta

alltså kostar det ca hälften att handla via lantmanna direkt...+ frakt visserligen....man kanske borde försöka sig på att handla via dom...iallafall kolla upp vad den totala kostnaden blir emot odal. Det går ju åt en del foder här med ca 30-40 kaniner :P

bonus

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 14 sep-07 kl 10:21 »
jag fodrar med edel kalvstart. det beror på att min kvarn inte för rabbfor, och jag orkar inte handla mer på G....G.....
De är ASDYRA i jämförelse, hjälper mig inte med säckarna och är allmänt tråkiga.

mina kaniner är jättefina, har fina livskraftiga ungar och kanonbra ull, så jag är nöjd.  8)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 14 sep-07 kl 11:22 »
jag fodrar med edel kalvstart. det beror på att min kvarn inte för rabbfor, och jag orkar inte handla mer på G....G.....
De är ASDYRA i jämförelse, hjälper mig inte med säckarna och är allmänt tråkiga.

mina kaniner är jättefina, har fina livskraftiga ungar och kanonbra ull, så jag är nöjd.  8)

Och vad får man ge för en säck Edel kalvstart? Jag har testat Edels fårpellets men var inte sådär supernöjd...

G....G... beteendet känner jag igen  :-\
Landsflykting i storstan...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 14 sep-07 kl 12:48 »
Men du får ju pengar tillbaka om du handlar på GG det ska man ju också räkna av på priset när man jämför med andra....

Va? Pengar tillbaka?
...eller menar du den "förbättrade" tillväxten (vilket jag inte märkt särskilt mycket av).
Landsflykting i storstan...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #34 skrivet: 14 sep-07 kl 14:44 »
Va? Pengar tillbaka?

Jajamensan brukar dimpa ner några hundra kronor i värdecheckar då o då  :D

För alla som handlar på GG har väl det gröna  Kundklubbskortet  ;)
« Senast ändrad: 14 sep-07 kl 16:11 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

bonus

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 14 sep-07 kl 17:09 »
hm... ja, återbäring för visso, men jag får lite rabbat och så på min kvarn istället.  ;)

en säck edel kalvstart kostar 98 kr.
jämfört med en säck kalvfoder på granngården som går loss på nästan 300 pix ... Lite skillnad. men ändock.  :-*

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #36 skrivet: 14 sep-07 kl 17:43 »
Jag har varit ut och kollat mina Hönsfodersäckar, inte heller på dem står några proportioner mellan de olika fodermedlen som ingår, nån hemlighet måste väl fodertillverkarna få ha?  ;)

Jag tror det är så att råvarorna till fodret varierar i sammansättning, från olika leverantörer, olika årstider, olika år osv.  Detta innebär ju att man inte slaviskt kan följa ett spikat recept vid tillverkningen. Man kan ta mindre av en råvara som för tillfället har hög halt av något och i stället ta mer av en annan råvara som innehåller mindre av detta.

På så vis kan man få en slutprodukt som stämmer med specifikation vad avser halt av näringsämnen. Halten av de ingående råvarorna varierar däremot relativt kraftigt.

Edgar
« Senast ändrad: 14 sep-07 kl 17:45 av Edgar »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #37 skrivet: 15 sep-07 kl 18:01 »
en säck edel kalvstart kostar 98 kr.
jämfört med en säck kalvfoder på granngården som går loss på nästan 300 pix ...
Lite skillnad. men ändock.  :-*

???
Inte kostar Kalvfodret 300 kr..
Jag köpte Talang 30 kg förra vecka och det kostade då159 kronor !!!!

Och Edels säckar är ju på 25 kg.....  30 kg Edel Kalvstart skulle då kosta 118 kronor.

Så då blir lantmännens Talang 40 kr dyrare säcken än Edels Kalvstart inte 200 kr dyrare.....

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 16 sep-07 kl 13:44 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

bonus

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 17 sep-07 kl 15:31 »
???
Inte kostar Kalvfodret 300 kr..
Jag köpte Talang 30 kg förra vecka och det kostade då159 kronor !!!!

jopp, här kostar det så. jag kollade idag för säkerhets skull när jag var där och köpte vattenflaskor (min kvarn för inte såna). 300 kr och uppåt kostar ALLT (J****A) foder, oavsett om det är till häst - höna eller gris osv osv.  :-[
jag säger bara att det inte är undra på att det går dåligt för GG.....  8)

fjällan

• Östergötland
« Svar #39 skrivet: 17 sep-07 kl 22:44 »
var hittar man edelfoder? har aldrig sett det fabrikatet,

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser